Luxemotor (wad en sont vaarder volgens sommigen)
28 x 5 meter, gebouwd in 1927
Na een woonark verbouwd te hebben waren we op zoek naar een echt schip. De Iris is nog bijna in originele staat en zag er goed onderhouden uit. Daarom hebben we in juli 2011 het schip gekocht om erop te gaan wonen.
Het schip heeft het volgende aan boord:
Daf 575 met turbo
Kalkman 24 Volt 12 pk boegschroef
Zeise 4kW generator
Speck hydrofoor
ACV 33kW olieketel / boiler
een assortiment accu's met laders / inverters
De Iris is geregistreerd als monument bij de LVBHB en de bedoeling is om het zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat te houden / brengen.
De verbouwing is opgedeeld in een aantal stappen vanwege de kosten en om het te kunnen combineren met mijn werk:
1: verbouwen van het laadruim tot woonruimte
2: Machinekamer opnieuw indelen en laten voldoen aan het certificaat van onderzoek (CVO)
3: roef en stuurhut verbouwen / terugbrengen in originele staat.
4: Laadtuig plaatsen en schilderwerk buiten
Tot nu toe is alleen deel 1 afgerond, dus daar gaat dit onderwerp over.
Dit deel van het werk bestaat uit:
• Schip gereed maken voor verbouwing
• Alles opmeten en plannen maken / tekenen en bij andere schepen langsgaan voor nuttige tips.
• De huidige intimmering van het laadruim slopen en al het overige spul afvoeren
• De bilge schoonmaken en opnieuw in het vet zetten, daarna een werkvloer maken
• Het staalwerk laten doen
• Kabels en leidingen leggen
• Isoleren
• Intimmeren / schilderen / elektrische aansluitingen etc…
Het schip kwam zonder problemen door de aankoopkeuring en werfbeurt.
Onderwaterschip in de epoxy gezet en nieuwe anodes erop.
De vorige eigenaar heeft de machinekamer in goede staat achtergelaten en de motor gereviseerd. Ook de buitenkant van het schip is netjes in de verf gezet. Dit was 1 van de overwegingen bij de aankoop omdat ik daar voorlopig niet naar om wou kijken.
Het eerste halfjaar is besteed om de achter roef te verbouwen tot tijdelijke woonruimte (douche erin, meer kastruimte en het keukentje een beetje aanpassen). Het stuurhuis werd onze tijdelijke woonkamer, dus dit moest ook een beetje comfortabel gemaakt worden.
De oliekachel moest naar de machinekamer verplaatst worden en de watertank ontkoppelt.
Ook al het spul van de vorige eigenaar moest uitgezocht worden, 90% kon weg, de rest heeft misschien enige historische waarde.
Na het hele schip opgemeten te hebben werd het tijd om plannen te maken. Eerst op een rijtje zetten wat we wilden in het ruim:
1 grote en 1 kleine / gasten / kinderkamer
Washok
Badkamer met ligbad
Walking closet voor de dame.
Ook moest het geheel volgens de regels van Feng Shui (oosterse wijsheid) ingericht worden. Dit betekend bijvoorbeeld dat de badkamer niet aan een slaapkamer mag grenzen, zo weinig mogelijk “scherpe” hoeken, geen deur tegenover een bed, etc…
Het gratis programma Sketchup van Google is prima te gebruiken om de inrichting op uit te zetten, en is eigenlijk voor alles gebruikt. Het werkt wat makkelijker, en veel sneller dan Autocad, waar ik ook niet zo bedreven in ben.
Dit is de plattegrond. Geel zijn werkbladen, groen en roze is kasruimte, blauw zijn bedden.
Voorin komt de grote slaapkamer, daarachter aan SB een washok met daarachter de badkamer.
Aan BB van voor naar achter de walking closet en de kleine slaapkamer.
Het grijze gedeelte is ongeveer 20cm verhoogd voor extra ballast , om het bad af te laten lopen naar de rioolpomp (in het washok), en zodat de Keuken (bruin) ook kan dienstdoen als bar
Ik heb Sketchup ook gebruikt voor allerlei doorsnede tekeningen, werftekeningen etc.. Je krijgt er vanzelf handigheid in. Uiteindelijk het hele schip in 3D uitgetekend zodat je er “doorheen” kan lopen.
Nadat overeenstemming met het meisje was bereikt over de indeling kon ik met kerst 2011 beginnen om de oude intimmering te slopen:
Van het sloop materiaal heb ik de goede underlayment platen bewaard om een werkvloer van te maken. Ook waren er balken genoeg om alle nieuwe muren mee te zetten.
Daarna de bilge schoonmaken:
De bilge in vier delen opgedeeld omdat er nog best veel spul in het ruim lag. En dan een paar weken s’avonds en in de weekenden krabben. Dit was het punt waarop mijn vrouw vraagtekens ging stellen bij de haalbaarheid van de onderneming
De bilge in het nieuwe vet gezet, van dat spul dat je moet verwarmen. Het vroor knap, maar toch de luiken opengezet want de dampen die van zo’n pannetje vet komen zijn niet lekker.
De bestaande ballast bestond uit blokken beton van ongeveer 90x25x25. Deze heb ik tussen de sporen gelegd, en rusten op rubbermatten met een hardhouten plaatje erop.
Van een buurman kon ik een paar ton stalen ballast overnemen, dat er ook allemaal tussen gelegd, voorin het ruim zodat het voorschip wat dieper komt te liggen. De kimmen opgevuld met stoeptegels.
Nu de bilge helemaal geconserveerd is kon er een werkvloer gemaakt worden:
De verhoging in het midden van het ruim kon niet al te hoog worden, dus hier wordt de vloer onderbroken, en de ballast blokken dwars op de onderste laag gelegd.
Werkvloer klaar. Op de verhoging de nieuwe patrijspoorten en daarnaast de (veel te grote) rol rubber om de ballastblokken op te leggen.