Ik ben nieuw hier en zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Jeroen en woon samen met vriendin en zoontje in Vlissingen.
Ik ben opgegroeid op en aan het water en heb dit later ook in mijn werk doorgezet.
Ik heb ruim 10 jaar gevaren als machinist. 2 jaar op de Koopvaardij/wilde vaart en 8 jaar op baggerschepen wereldwijd waarvan de laastte jaren als 1e machinist. (oa veel Singapore en Dubai)
Daarna ben ik aan de wal gaan werken als technish superintendent voor een grote baggeraar en heb wereldwijd veel reparaties en dokkingen begeleid. Sinds 2 jaar ben ik werkzaam als fleetmanager bij een offshore duik bedrijf waar ik me bemoei met het dagelijkse wel en wee van 2 duik en support schepen en assisteer op de base met mobiele duikunits en ROV units die wij naar platformen offshore sturen.
Toen ik aan de wal ben gaan werken heb ik direct een bootje gekocht om lekker de weekeinden met weg te gaan, Dit was een klein zeilbootje waar ik enorm van genoten heb (ETAP22). Toch kwamen we erachter dat zeilen niet echt ons ding was (vooral van mijn vriendin niet. Die vind varen heerlijk maar zeilen eng) en hebben we in 2011 voor een heel mooi bedrag een Boerkruiser 950AK uit 1978 gekocht (gebouwd bij de Boer en zn in Sliedrecht)
Bootje was binnen opnieuw betimmerd en zag er dan ook spik en span uit.
Elektra opnieuw gelegd vorige winter, dat was echt een grote spagetthi, dit was ook bij de aankoop al bekend. Ik had gehoopt er nog wat van te maken, maar na een uur speuren wat nou naar waar liep een tang gepakt en alles losgeknipt en eruit getrokken. Vrienden van ons hebben zelf een schip gebouwd 3 jaar geleden (luxe motor) en die hadden nog veel kabels en dinrails over die ik heb kunnen gebruiken (scheelt weer)
Verfwerk aan de buitenkant was wat flets aan het worden, ook hier en daar een kleine beschading, en we wisten dan ook dat we dat deze winter zouden gaan aanpakken.
Onderwater tot aan gangboord helemaal kaalgehaald en zo goed als klaar nu, alleen waterlijn afzetten en antifouling smeren als het weer wat beter word.. opbouw gaan we door de zomer heen doen, verf is al in huis..
Mijn grootste zorgenkindje is de motor geweest.

er staat een SABB diesel in uit 1974 (SABB 2 GGR met SABB heavy duty gearbox.) Prachtig karretje. Aparte brandstof handle en grote stang om voor of achteruit te schakelen. Even wennen wel.
Hadden de boot in september gekocht en motortje liep goed. Geen rook, geen gekke dingen, altijd direct starten.
Na de eerste uurtjes varen in de zomer 2012 merkte ik dat mijn olie, die ik voor de winter ververst had, wat grijs werd. Bij nader onderzoek bleek er een pakking onder de kop te lekke waardoor het koel en olie kanaal bijna in open verbinding stonden (niet de koppakking, dit is een aparte koperen ring)
Koppen eraf gehaald en tot onze schrik ontdekt dat een van de voeringen redelijk wat pitting had. Besloten meteen goed beet te pakken en beide voeringent te vervangen
Heb een bedrijfje erbij gehaald dat nog veel in SABB onderdelen doet en heb samen met hen (had het het liefst zoveel mogelijk zelf gedaan, maar doordat ik regelmatig naar het buitenland moet en toch de zomer van de boot wilde genieten een derde erbij gehaald) de koppen overhaald, nieuwe voeringen, zuigers, lagers etc gestoken. Motortje was bijna helemaal als nieuw
Helaas (stom stom stom dat we daar niet meteen even naar gekeken hadden toen we hem al open hadden liggen) na 4 uur draaien in ene een rammel in het blok.
Anker erin, kleppen gecontroleerd, carter open en niets kunnen zien. Weer starten en nog een rammeltje. Ondertussen naar een haven gesleept door vrienden en verder gekeken. Wat gruis tegen gekomen bij de nokkenas. Bij nadere inspectie bleek het lager (kogellager) kapot te zijn en daardoor ook de nokkenas verbogen.
Omdat we net een grote reparatie hadden gedaan en dus ook al geld hierin hadden gestoken toch maar besloten weer te repareren (als ik dit bij aanvang van de eerste reparatie had geweten had ik naar een nieuwe motor gezocht)
Alles weer opengehad (ook lagerschalen ed ivm gruis), gecontroleerd (geen schade gelukkig) en nieuwe nokkenas erin. nu is hij echt helemaal overhaald en loopt hij alweer 130 uur als een zonnetje.

Zo, mijn verhaal was is iets langer geworden dan gepland. Maar zo weten jullie iets meer van mij.
ik zal voornamelijk meelezend lid zijn, maar als ik iets zinnigs te melden heb of vragen heb meld ik mij!
gr
Jeroen