Hoi,
Allereerst bedankt voor alle interesse
Ik zal proberen al de vragen te beantwoorden, ik heb hier een picas weblink, waar je wat foto`s kan bekijken, ik heb de foto`s voorzien van kort commentaar.
https://picasaweb.google.com/1100671400 ... 9NfgqKqXDQ
Vooral een schip waar er maar één, naar eigen ontwerp? van gemaakt is heeft een geschiedenis, en dat is leuk.
Het schip is in 1964 gebouwd in Vlaardingen, bij scheepswerf(je) Groos of Groes, dat is mij onbekend.
Deze man heeft er bij de Haas in Maassluis Later een schottel in laten bouwen, je kan zien dat deze in een later stadium er in is gekomen.
In 1986 naar de 2e eigenaar, deze heeft de achter-roef 15 cm verhoogd, en ook in de breedte uitgebouwd. Vroeger liep het gangboord rondom.
Je kon vanuit de stuurhut omhoog, en ook aan de achterzijde zat een opgang.
Hierdoor natuurlijk een heel klein hok aan de binnenzijde, net genoeg voor een éénpersoons bed.
Ik vermoed dat de boot voor dagtripjes is gebruikt, voor meerdere dagen weg, leek hij mij ongeschikt.
De 2 eigenaar heeft ook de salon omgebouwd, deze was voorheen ook bijzonder onlogisch ingedeeld.
De motor eentje uit de 53 serie, Operators manual met de stempel van De Haas erin, zit erbij.
Deze staat "onder" de stuurhut, via een cardanas (eigenlijk 2 met een koppeling ertussen), wordt de schottelbak aangedreven, welke zich onder het bed bevind, vandaar dat wij een trapje nodig hebben om in bed te stappen.
Het levert wel een berg met ruimte onder je bed op.
Naast de slaapkamer, zit de natte hoek, bewust geen douche erin, wel toilet met vermaler, en wasmachientje. dus ook hier veel ruimte.
In de jaren 80 stond er in de stuurhut een koelkast, deze is later verplaatst naar de slaapkamer.
Ik ben nu bezig om hem naast het keukenblok te plaatsen, hiervoor offer ik één kussen van de bank op.
Maar niet schrikken, ik kan nog steed languit liggen.
De 3e eigenaar heeft het schip een jaar of 5 in zijn bezit gehad. En er nagenoeg niets mee gedaan.
Binnen zag het er uitgeleefd uit door het niet gebruiken. Al het houtwerk buiten was in de beits gezet, en verder niets meer aan gedaan.
De gasfles zat onder de vaste stuurstoel. en is verplaatst naar het zwemplateau.
De gasleiding heb ik er gelijk uitgerukt, want er zaten koppelingen in de machinekamer, en de leiding naar de koelkast kon ook vervalen.
De 220 instalatie bestond uit een buitenaasluiting, en één wcd bij de koelkast en één in de keuken, alles rechtstreeks aangesloten.
De 12V. instal. was ook niet meer up-to-date.
Dus ik heb van voor naar achter alles eruit gerukt, en ben een volledig nieuwe instalatie aan het aanleggen, wij zijn grootverbruikers van 220, en bij ons is eigenlijk alleen de "scheepsinstalatie"+een autoradio buiten, waterpomp, en WC voorzien van 12V, de rest doen we met 220.
Er lag houtwerk in de gangboorden, wel mooi, maar niet praktisch, glad, en lastig voor de honden. dus opgestookt.
Het houtwerk rond de ramen van de salon is sier, de ramen zijn in koper gevat.
Wij zijn dus de 4e eigenaar, hebben een puist werk, maar doen ieder jaar een beetje, want je moet tenslotte ook nog varen
E-instalatie is bijna klaar, stuurhut moet nog helemaal omgebouwd worden, salon is op nieuwe kussens, en de koelkastombouw klaar.
Ik heb de ramen boven op het dek, ingekort, alsmede de stalen schotten,van beide is er een 90cm afgegaan, nu heb ik een veel "breder" achterdek, dat houdt dus ook in dat de kap vernieuwd moet worden.
Er was een buiskap. en een zomerkap, met afritsbaar voorraam. straks wordt dat een buiskap, met zonnekap er aan.
De voorramen van de stuurhut: dat blauwe zeil, is sier, eigenlijk bescherming in de winter.
Ik dacht dat het daarlangs lekte, maar dat bleek de stekker naast de mast te zijn, dat water liep dus over m`n plafond naar achteren toe.
Ik moet het nog testen, regenbui zonder zeil, en kijken wat er gebeurd.
De natte cel, behang eruit, en alles voorzien van glastegeltjes. alsmede de wasbak van achterin naar halverwege verplaatst, deze moet ik er nog in lijmen, heb ook deze zelf gemaakt met de zelfde glastegeltjes.
Keuken voorzien van 4 pitter, en een close-in boiler voor de warm water voorziening.
Ruimte achter de bank (onder het gangboord) toegankelijk gemaakt (levert véél bergruimte op)
Alle binnenvloeren voorzien van laminaat.
Bekijk de foto`s, en als er nog vragen zijn hoor ik het wel ( maar ook opmerkingen zijn welkom).
Groet
Frans