wout.bij schreef:ik heb alleen even een vraag, waar staat de naam `kromme balg` voor, ik heb er over nagedacht maar ik kom er niet uit.
Tja, dat zette mij ook meteen aan het denken, maar ik dacht dat wordt in een volgend bericht wel uitgelegd. Na jouw vraag kon ik me niet meer bedwingen Wout, en ben ik gaan googelen. Dan blijkt de Kromme Balg de naam van een geul(?) op het Wad te zijn. Volgens Google Earth een beetje benoorden de Zwarte Haan.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
tsja, dat is duidelijk, maar dan komt natuurlijk ook de vraag waar die naam nou eigenlijk vandaan komt, want ik weet niet wat een kromme balg is. wie weet het dus wel?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
wout.bij schreef: want ik weet niet wat een kromme balg is.
Ik zou het ook niet weten, maar misschien weet iemand wat een rechte balg is. Dat is vast makkelijker te beantwoorden en dan komen we er vanzelf achter wat een kromme is.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
prachtig !!
deze foto kan misschien dienen voor een 'zoek de verschillen' raadplaat.
Kromme Balg en zusterschip Zoef verenigd in Temse, augustus 2012.
groetjes, Dirk
wout.bij schreef:uiteraard welkom, ik heb alleen even een vraag, waar staat de naam `kromme balg` voor, ik heb er over nagedacht maar ik kom er niet uit.
gr.wout
Wout,
Onderussen is al geschreven dat het om het vaarwater gaat.
Vorige eigenaar woont in Holwerd. Dichtbij de Kromme Balg dus. Vandaar.
@Jack,
Mocht u ondertussen uitgevist hebben wat een rechte balg is, laat het ons weten graag !
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Mooie foto, waarop alleen maar mooie scheepjes te bewonderen zijn, want behalve de beide zusters mogen ook de beide schepen aan de buitenkant er zijn.
Goed, die Kromme Balg, daar zijn we uit, maar wat waren de zusjes vroeger? Ze doen mij denken aan een type politievaartuig waarvan er ooit 4 zijn gebouwd bij De Vries Lentsch in Amsterdam. Ook die waren van oorsprong uitgerust met een Kromhout.
Geëdit: Ow...wacht...bovenstaande link van MdB geeft het antwoord al.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gefeliciteerd! dit is echt varend erfgoed, bij dit scheepje komt het oude gevoel echt wel bovendrijven, fijn dat er gelukkig nog een aantal mensen zijn met zo'n verfijnde smaak!
Groet, Willem.
gaan dirk en greta ook verder met de aanvraag van `varend monument` welke indertijd bij de BASM is gedaan?
de boot is het zeker waard om `varend monument` genoemd te mogen worden.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Hoi Wout,
Ik vaar zo'n 2 weken met de Kromme Balg op naar het http://www.bluelinks2008.org/defaultnl.html.
Daarna verlaat ik de groep.
Volgens mij moet een Nederlands varend monument onder Nederlandse vlag varen of in Nederland ligplaats hebben.
Wel dit forumlid is Vlaams en vaart onder Belgiese vlag.
Maar is wel lid van de VVBHV dus daar zal een klus liggen voor Dirk R.
Gr Wim.
Ps. Wel een kromme Knillis gegoogeld
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Voor aanmelding en opname in het Register gelden de volgende toelatings eisen:
het schip is ouder dan vijftig jaar;
het heeft ligplaats in Nederland of vaart onder Nederlandse vlag;
het scheepstype was meer dan vijftig jaar geleden beeldbepalend op de Nederlandse wateren of was typerend binnen de ontwikkeling van de Nederlandse scheepsbouw.
Algemene criteria
Schepen, die aan de toelatingscriteria voldoen en waarvan het uiterlijk en de relatie met het vroegere gebruik in voldoende mate is behouden, kunnen mogelijk als "Varend Monument®" worden aangemerkt.
Voor de beoordeling van Varende Monumenten zijn algemene criteria opgesteld. Deze criteria zijn uniform voor alle scheepstypen. Hierbij wordt het vaartuig op de volgende punten beoordeeld:
· Romp
· Opbouw
· Voortstuwing
· Interieur
Bij elk van deze punten wordt gekeken naar de vorm, het materiaal en de gebruikte techniek
Omdat de algemene criteria niet alle specifieke eigenschappen van elk scheepstype dekken, zijn er per scheepstype aanvullingen op deze criteria.
Specifieke criteria
Er wordt een onderscheid gemaakt naar de functie van het schip in de periode waaraan het huidige scheepsbeeld refereert.
De ontwikkeling van de criteria is een taak van de Sectie Varende Monumenten van de FONV. In deze commissie zitten deskundigen van de verschillende scheepstypen die hiermee bekend zijn. Elke aangesloten behoudsorganisatie heeft het recht een deskundige af te vaardigen.
De SVM ontwikkelt, samen met de aangesloten behoudsorganisaties, de specifieke criteria voor de verschillende scheepstypen.
De beoordeling van de scheepsgegevens is een taak van de schouwcommissies die voor dit doel zijn ondergebracht bij de aangesloten behoudsorganisaties.