Zo, iedereen een goed 2013 gewenst! ik ben maar weer eens aan het werk gegaan. even lekker de oliebollen eraf slaan
weer een stuk potdeksel geklonken. Nu kan ik de zijkanten pas gaan maken zodat ik die weer aan dit deel vast kan klinken.
Ik wil eigenlijk deze week de hele rechterkant afronden.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
zo, afgelopen week de spanten van de roefingang en de kikker van de jaaglijn geklonken.
het was een beetje een proefneming met hulp van buurjongen martijn van 13. koud en warm geklonken met verschillende hamers en nagellengtes.
uiteindelijk zit het er wel in en kan mijn vader lekker het kozijn maken van een mooi stukje afzelia.
Ook nog wat nagels in de zijkant geklonken en toen maar eens in de schuur gaan zoeken. ik had nog een klinkhamer van Fokker liggen (wist pa) en die hebben we snel gangbaar gemaakt en aan de compressor gehangen. gaat prima en scheelt een hoop herrie. is zal er eens een filmpje van maken.
Nico, een sierlijk lijntje in dat roefje, ben benieuwd naar de raampjes, maar jou kennende, komt dat wel weer mooi in lijn te staan.
En de contouren van de jaagmast, want die moet er natuurlijk ook nog op, anders hoefde je die mooie antieke kikker ook niet aan de achterkant van het roefje te plaatsen.
Ga jij, of je vrouw in het haampje, of neem je een jager met paard, al denk ik dat het het paard achter de wagen is, maar wie weet gaat dan de subsidiepot helemaal open!
Met nieuwsgierige Groeten, Willem.
Ik zal van de week wat meer foto's maken. mijn vader heeft de raamkozijnen al gemaakt van afzelia. waarom afzelia? alle laboratoriumtafels van de THRijswijk waren daarvan en ik heb er een aantal van meegenomen tijdens de verhuizing. recycling.
Het hout voor de jaagmast heb ik al liggen maar het is nog een beetje te nat. Mastje wordt vierkant 15cm aan de voet en zo rond de 7,5 mtr lang. En of mijn vrouw in de jaaglijn gaat? dat gaan we nog zien.
Vandaag een goede klinkploeg vanwege een uitgestelde scouting bijeenkomst. zoon Steven en buurjongen Martijn hebben de handjes flink laten wapperen.
Eerst de voorbereide waterslagen van het voordek geklnken om een beetje in te komen en aansluitend de roef afgemaakt. Pa kwam nog even wat helpen om het vandaag af te ronden. kunnen we de ramen erin zagen!
Aansluitend alles binnen en buiten in de menie en de hoeklijnen waar het waterslag aan vast moet ontroest en in de menie.
op tijd stoppen want we moeten naar een verjaardag.
Vandaag werkbeurt op de jachthaven maar daarna toch nog even wat gedaan . volgende plaat pasgemaakt en gaten geboord. gaatjes netjes gesoevereind en toch nog even 2 nagels erin geslagen.
En ook nog een slecht fotootje (condens) van een raamkozijn zoals ze in de roef komen.
Weer sneeuw, toch maar naar de kade want het moet af. lekker alle nagels in het deel van de potdeksel geklonken. alles gladgepoetst en op de schuit geplaatst. eerst sneeuw eraf en na de positionering gauw naar binnen. wat een kouwe natte zooi.
En wat ga je dan doen? onder de werkbank ligt nog een deel oude potdeksel met bolder erop. de jongens hebben er wel eens met de brander op staan blazen en 2 123 jaar oude moeren komen met de bahco los. de laatste heb ik met de beitel in 2 gehakt (oude machinisten truc). onderkant van de bolder schoongeslepen en mezelf daardoor zwaar vervuild.
maar wat is zo,n bolder toch mooi versleten. zoveel jaar touw geeft een behoorlijke slijtage.
Nico, hoe zeiden ze dat ook weer....... de tand des tijds, de mijnen zijn reeds een keer of wat gevuld, dat doe je zo'n antiek werk toch niet aan hopelijk.
Wim schreef eertijds" aan de bolders kun je zien wat zijn beroep was " maar hieraan kun je zien hoe mooi oud zoiets is!
Groet, Willem.
Tussen alle werkzaamheden,afspraken en verjaardagen probeer ik toch nog iedere eek enige voortgang te maken. vandaag de afgelopen week voorbereide klinkstrook maar afgemaakt. lekker tixofelt ertussen en meppen met de hamer.
alle verbingstukken aan elkaar gelast en onzichtbaar weggeslepen. misschien niet geheel orgineel maar ik zie niets in extra stuiknaden klinken. dat geeft teveel kans op roest.
Daarna lekker alles met een lamellenschijf gladgepoetst. vooral de randen van de klinknagels maak ik glad want anders heb ik straks elke keer een gescheurd schuurpapiertje. en meteen een van de origele dekogen gemonteerd. wel even met een heel dun lasje waterdicht gemaakt.ik wil minimaal onderhoud straks.en aansluitend een laag menie.
de komende week eens een klinkparty organiseren zodat we alles op het schip kunnen maken.
Nog even wat historie die ik via de zoon van een oud schipper heb gekregen.
dan kunnen jullie checken of ik idd verantwoord aan het restaureren ben. een leuke folder van de firma:
en nog een mooi plaatje van een de andere pakschuiten van de firma