Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
als het goed is ligt hij nu op de loggerkade, en is er iemand aan boord. Dus je kunt ff oplopen en vragen of je ff een rondleidng kan krijgen.
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
En check.
Mocht even in de machinekamer rondneuzen.
De afsluiter even gecontroleerd of je het goed gedaan hebt
Ziet er allemaal goed uit
zal vanavond het bewijs even posten
Mocht even in de machinekamer rondneuzen.
De afsluiter even gecontroleerd of je het goed gedaan hebt

Ziet er allemaal goed uit

zal vanavond het bewijs even posten
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
Snuffel snuffel zag er goed uit hoor, mijn 10 jarige zoon nog op de achtergrond!!

Maar omdat jullie een afsluiter bespaard hebben kunnen jullie een dag langer blijven liggen en de boel opnieuw conserveren? Mooi werk trouwens, ziet ze er straks toch weer net wat netter uit!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gisteravond weer ff een stukje gevaren en met 300 klappen op de as liepen we 9 kn op het kanaal. Bij de ligplaats aangekomen lag het hotelschip er (ingehuurd schip nova college) en konden we tussen de palen en het schip door schuivelen langszij de Willem Beukelsz. ruimte was wat beperkt maar zonder botsbootje spelen er tussen gekomen en netjes afgemeerd. Komende weken eens grote schoonmaak gaan houden en de cv installatie werkend krijgen.
gr Ed
gr Ed
http://www.vandaag.nl/velsen/partners/f ... Loggerkade
Afgelopen week voordat het schip droog ging vroeg de KNRM of ze bij ons mochten oefenen met een brancard aan boord. Uiteraard is dit geen probleem, dus toen wij tegen een probleempje aanliepen (qua mense beschikbaar hebben). stond de KNRM klaar om ons te helpen. In de toekomst zullen we vaker met ze gaan oefenen.
gr Ed
Afgelopen week voordat het schip droog ging vroeg de KNRM of ze bij ons mochten oefenen met een brancard aan boord. Uiteraard is dit geen probleem, dus toen wij tegen een probleempje aanliepen (qua mense beschikbaar hebben). stond de KNRM klaar om ons te helpen. In de toekomst zullen we vaker met ze gaan oefenen.
gr Ed
-
jullie doen echt mooi werk aan het O/S "ZAANDAM"
ik heb er jaren met plezier op gevaren, het is een geweldig schip
jammer dat het vanaf ongeveer 2004 sterk verwaarloosd werd door het ZKK "Scheldemond"
maar het werk wat ik nu van jullie op de foto's zie maakt mij weer heel erg blij
ik heb wel een vraag / wat opmerkingen:
jullie hebben nu boven de schuifdeuren naar de stuurhut hele mooie borden hangen met de scheepsnaam en het jaartal 1952 (zag ik op foto's)
staat er op de werfplaat (en alle publicaties) niet het bouwjaar 1953?
jullie AIS gegevens kloppen nog niet helemaal, het lijkt mij niet dat de "ZAANDAM" maar 30cm diep ligt
op de site van ZKKNL is de "ZAANDAM" maar 38,4m lang, ik meen toch echt dat het schip 41,1m lang is
desalniettemin is de "ZAANDAM" het mooiste schip uit de vloot van ZZKNL
jammer dat het vanaf ongeveer 2004 sterk verwaarloosd werd door het ZKK "Scheldemond"
maar het werk wat ik nu van jullie op de foto's zie maakt mij weer heel erg blij
jullie hebben nu boven de schuifdeuren naar de stuurhut hele mooie borden hangen met de scheepsnaam en het jaartal 1952 (zag ik op foto's)
jullie AIS gegevens kloppen nog niet helemaal, het lijkt mij niet dat de "ZAANDAM" maar 30cm diep ligt

op de site van ZKKNL is de "ZAANDAM" maar 38,4m lang, ik meen toch echt dat het schip 41,1m lang is
-
Ben je al wezen kijken ex-os?
Is het gaaf hoor!! Ben dus zelf ook net geweest.
Is het gaaf hoor!! Ben dus zelf ook net geweest.
-
ik woon zelf in Middelburg
IJmuiden is dus niet direct naast de deur voor mij
maar als ik zo de foto's zie, begint de dame er weer netjes uit te zien en is ZKK IJmond een goede eigenaar voor het schip
ik wil geen kwaadspreken maar de laatste eigenaar heeft in de laatste bestaansjaren van hun organisatie het schip toch wel enigszins verwaarloosd
als ik ooit voor m'n werk of hobby in de buurt van IJmuiden ben zal ik zeker even gaan kijken bij de prachtige dame
IJmuiden is dus niet direct naast de deur voor mij
maar als ik zo de foto's zie, begint de dame er weer netjes uit te zien en is ZKK IJmond een goede eigenaar voor het schip
ik wil geen kwaadspreken maar de laatste eigenaar heeft in de laatste bestaansjaren van hun organisatie het schip toch wel enigszins verwaarloosd
als ik ooit voor m'n werk of hobby in de buurt van IJmuiden ben zal ik zeker even gaan kijken bij de prachtige dame
Ex_OSZaandammer schreef:jullie doen echt mooi werk aan het O/S "ZAANDAM"
Dat er de laatste jaren wat misgegaan is weten we, niets aan te doen

gr Ed
-
ik neem het ZKK IJmond ook niet kwalijk Edje, ik ben jullie juist heel dankbaar dat jullie er zo de schouders onderzetten.edje schreef:
Dat er de laatste jaren wat misgegaan is weten we, niets aan te doenWat we wel kunnen doen is de schouders er onder rammen en zorgen dat alles weer goed gaat komen en blijven. Van wat wij weten is het schip in '52 gebouwd en in '53 op geleverd, dus waarschijnlijk zit daar ergens een klein foutje bij het maken van de naamborden. De instellingen van de ais zullen we ff naar moeten kijken, was ons iig nog niet opgevallen
Het schip was bij de nieuwbouw idd 38,4 m lang. Hierna heeft men dat ronde kontje er op gezet en werd het schip 41 mtr.
gr Ed
het ging mis in de periode dat de Vlissingse Zeevaartschool erbij kwam (iets met vissers die niks van het ZKK moesten hebben maar vervolgens van de voorzitter van het ZKK tevens docent op de zeevaart school wel kritieke dingen mochten gaan oefenen aan boord, lees dingen saboteerden, opzettelijk beschadigden enz enz)
als ik dichter in de buurt zou wonen en wat rijker was zou ik jullie ook zeker zeer graag ondersteunen
ik ben een liefhebber van het schip maar ook ik kan het mis hebben natuurlijk

dat ze bij nieuwbouw 38.4m was weet ik maar het staat nu een klein beetje slordig

en dat van de AIS kan gebeuren, het viel me op toen ik jullie volgende tijdens de reis van Shipdock naar IJmuiden
verder nogmaals succes met het opknappen van dit geweldige schip
Afgelopen week is men begonnen met oude cv leidingen weg te slopen in de machinekamer. Een gedeelte was al reeds weg gesloopt met een astbest sanering bij de vorige eigenaar, op het resterende leidingwerk kon men wel op doorborduren.... Nu hebben we deze eens grondig bekeken en voor de zekerheid maar besloten om het resterende leidingwerk ook maar te vervangen voor nieuw zodat we weer jaren vooruit kunnen. In de mk hangen nu een aantal nieuwe leidingen(centrale aan en afvoer) die de radiatoren op het gehele schip voorzien van warmte. De Ketel die dit stookt staat ook in de mk in een stookhok(je). Hier heeft men zich ook afgelopen week mee bezig gehouden. Dit hok werd eigelijk gebruikt als opslaghok voor zaken die eigelijk even snel opgeruimd moesten worden dus je kan wel bedenken hoe dat er uitziet. Ik maakte 2 weken geleden de fout om die deur te openen en werd toen bedolven onder een berg zooi. Dus de ketel laten uitgraven en gelijk een aantal zakken er bij om alles wat niet meer bruikbaar was en twijfelachtig af te voeren. de rest moest nu maar eens echt opgeborgen worden. De ketel werd open gemaakt en de brandgang schoongemaakt. De brander werd ook gelijk maar even onderhanden genomen (electrode en nozzle schoongemaakt) op de ug leiding werd een pakking gemaakt en voorzien van een nieuw dekseltje. Hierna werd de ketel weer gemonteerd en kon men het niet laten om deze even te starten en kijken of de verbranding wel goed was. Na het ontluchten starte de ketel bij de eerste keer direct op en was de rook redelijk kleurloos dus de brander werkt goed. Omdat de ketel "droog" staat ivm nieuw leidingwerk snel de brander weer uitgeschakeld om dat hij zijn warmte anders niet kwijt kan. Komende maandag zal het cv systeem opgevuld worden voor controle op lekkage en kunnen we de brander starten en kijken of we flaminco's kunnen kweken
foto's volgen nog..

foto's volgen nog..
zaterdag ff aan boord geweest na mijn werk. aan boord waren ze druk in de weer met de laadboom om een vletje aan dek te takelen die hoognodig onderhanden genomen moest worden wegens de aangroei. deze werd gelijk op het andere schip gezet zodat het dek op de zaandam vrij bleef. vanuit de mk klonk een inmmiddels vertrouwd geluidje van de baby stork. toen ik er naast stond moest ik even slikken. de motor had onderhoud gekregen. smo er uit geharkt en carter schoon gemaakt. Aangezien we nog zat spoel olie hebben staan is dit in het carter gegaan om de motor ff te kunnen spoelen zodat alles schoon is. Hiervoor hebben ze enkele carter deksels getrokken om t ekijken of alles nog wel vast zat. Bij het vast zetten waren ze vergeten om de afdruk boutjes weer terug te draaien met als resultaat dat bij het aandraaien van het carter deksel deze met een knal basrste. 1 grote scheur in het deksel en klaar...... de gene die het gedaan had stond met een rood hoofd naast me van schaamte... na een kort verhaaltje hoe het kwam kon ik alleen maar knikken. volgende week maar even kijken of die deksel nog te redden is (gietstaal dus ik vrees dat het prijzig gaat worden, maar een nieuwe is ook niet 1,2,3 gevonden en goedkoop.... Volgende week de olie er weer uit en verse olie er weer in en weer een karwei klaar. Verder nog even een uitlaat na gemeten, hier hoop ik binnenkort wat aluminium isolatie voor te krijgen die we kunnen vast pop nagelen. nu loopt iedereen er tegen aan met zijn schouder waardoor de isolatie stuk begint te raken. straks een mooi aluminium kokertje er om heen en blijft het heel (hoop ik). Afgelopen week een mooi ankerliertje gevonden en gekocht. dus nog werk zat. Over een week of 7 moeten we varen
Kachel. Deze staat aan en heeft 3 standen, anti vries, stop en voluit.... alleen weer enkele lekkage's gevonden in de radiatoren. deze zullen we komende week ff moeten vernieuwen zodat het nu wel betrouwbaar is en blijft. Maar de flamingo's hebben het naar hun zin als dat ding bij staat. nu nog eens even vragen wat het verbruik is van dat monster want ik vrees dat hij een beste drinkebroer is. dus ff een thermonstaat er tussen zetten.

-
mooi dat de cv aan boord het weer doet
jammer van het carterdeksel, ik hoop dat jullie dat voor een leuk prijsje kunnen oplossen
waar gaat de tocht over 7 weken heen?
jammer van het carterdeksel, ik hoop dat jullie dat voor een leuk prijsje kunnen oplossen
waar gaat de tocht over 7 weken heen?
Over een week of 7 willen we eigelijk een weekendje naar Harlingen en Terschelling. Uiteraard ter lering en niet ter vermaak
Carter deksel storkje.... afgelopen week een offerte binnen gekregen €250,- ex btw en dan was dit nog een speciaal prijsje
Denk dat we toch maar eens het carter dekseltje gaan ontvetten en dan eens gaan proberen om met belzona de boel te repareren..... We zijn er nog niet geheel uit of we beide stork ricardo;s zullen behouden. Persoonlijk ben ik van mening om er 1 te behouden en de andere er uit te gaan halen om zo als donor motor dienst te gaan doen. De vrij gekomen plek zouden we dan kunnen opvullen met een 2e wissel generator set zodat we wat bedrijfs zekerder zijn. Maargoed hier nog maar eens goed over na denken wat het is vrij definitief..... Morgen maar weer eens een dagje aan boord kijken. afvoer pantry vernieuwen, kastjes weer terug bouwen, douche vloer schoonbikken en roestvrij. dus ik denk dat het wel weer een gevuld dagje gaat worden. Zal proberen morgen enkele foto's te maken aan boord.

Carter deksel storkje.... afgelopen week een offerte binnen gekregen €250,- ex btw en dan was dit nog een speciaal prijsje