Hallo.
Ik heb geprobeerd een tekening te maken van de dwarsdoorsnede van het scheepje.
Dit om uit te leggen wat ik gedaan heb.
De zwarte lijne zijn de orginele platen, je ziet dat de bodem uit 3 platen bestaat 2 stroken van ongeveer een halve meter breed,aan de beide kanten en in het midden een brede.
Het vlak zal wel zo n 5 mm dik geweest zijn,of meer,en is dat nog steeds hier en daar.
Maar er was veel ,heel veel putroest,zo diep dat ik er hier en daar gewoon doorheen sloeg.
Wat te doen??????
Het hele vlak vernieuwen,offffff dat afschuwelijke lapmiddel DUBBELLE ??
Nee niet dubbelle!, of toch? maar dan op mijn eigen manier.
De kimmen,die helemaal versleten waren, en al veel met cement gedicht waren,heb ik helemaal verwijdert,toen heb ik nieuwe platen gemaakt,de rode dus,de nieuwe smalle stroken zitten strak tegen de oude brede aan,en de nieuwe brede daar weer overheen.
Alles pas maken, gaten boren,ook gaten boren door de spanten,zodat de nieuwe platen tegen de oude aanzitten ,maar ook weer aan de spanten vast.
Dan het oude vlak schoonmaken,helemaal schoon dus,en de uitstekende nagels allemaal vlakslijpen.Dan alles lekker dik in de tjet zetten,ik had een blik silolak van 20 liter van iemand gekregen,en heb dat flink gebruikt.
De nieuwe platen er onder hangen,aan stukken draadeind,zohoog dat ik er nog net met een pol lepel tussen kon om er ook weer flink van die zwarte troep tussen te gieten.
Platen omhoog en aandraaien die handel ,boutjes er in een vast zetten.(wel oude kleren aan en een wegwerp overal)

Hier zie je dus duidelijk de nieuwe smalle strook tegen de oude brede midden plaat zitten,de kimmen komen nog apart in beeld

Hier zie je de nieuwe middenplaat die daar weer overheen ligt.

Je kan op deze foto s goed zien dat het niet zomaar een plaat tegen de bodem lassen is,maar duidelijk zie je al de boutjes die aan de spanten zitten,dit worden straks dus nagels.

En hier zie je dat de overtollig zwarte prut overal tussen uitkomt,ook aan de binnen kant kwam door de paar gaatjes de silo lak omhoog

Ik heb nu wel een lekker zwaar vlak,en inderdaad toch gedubbeld,maar iets anders dan normaal gebeurd,en conservering er tussen.
Gr Paul.
PS voor die gene die dit scheepje later ooit eens in zijn bezit krijgt,er moeten nog 2 stukjes gedaan worden