Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.Ik vond nog een aantal fotos die ik er eigenlijk tussen had moeten zetten.
Ik vind ze toch wel de moeite waard om ze alsnog even te laten zien.
Het aftakelen van de roef.
Afbeelding
Dan zie je dus dit.
Afbeelding
En dit,roest heel veeeeeel roest
Afbeelding

En dan ook gelijk maar even het dek nogmaals laten zien

Afbeelding
En wat er dan te zien is als het dek er af is.

bb
Afbeelding
En sb naar voren gezien
Afbeelding
En hier nog even kijken of de roef onderdelen wel indentiek zijn,de onderkant van de zijkant is hier vlak,de ronding komt er in als het hoeklijn op het dek geschroefd is ,en de zijkant er ook op gepast is.
Het is nou eenmaal veel meten en passen.

Afbeelding

Gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op di 31 mar 2020 13:34, 4 keer totaal gewijzigd.
paul

Bericht door paul »

Hallo .
Hier nog even een foto van een boord, je ziet dat de gaten die ik geboord heb ook al verzonken zijn voor het klinken,
maar dat is voor later als iemand terug wil naar orgineel,dan komt hier een houten balk op,met de zetboorden aan de buiten kant.
Waarom ik dit niet klink komt later in het verslag.
Afbeelding
De nieuwe platen moeten eerst goed pas gemaakt worden,en een paar gaten er in om op zijn plaats te houden.
Afbeelding
Dan kan alles op zijn plaats worden gezet ,en de verbindingsplaten die aan de binnenkant komen,ook weer met een paar boutjes vast zetten dan van binnen uit alle gaten boren ,af en toe een boutje erbij om verschuiven te voorkomen.
Afbeelding
Dan krijg je dus zoiets te zien de gaten verzonken,om de nagel mooi in weg te slaan.
Afbeelding
Hier zie je hoe ik de tegenhouder aangepast heb om de nagels tegen te houden,en ook al een stukje waar de nagels er al in zijn geklonken.
Je ziet hier ook de eerder genoemde verbindigsplaten,je begrijpt nu wel dat je dit van binnen uit moet boren.
Bij zwaardere platen word een dubbelle rij nagels geklonken ,hier komt verder geen kracht op en bestaande verbindingen in het vlak waren ook zo geklonken.

Afbeelding
]Tot de volgende keer.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op vr 27 mar 2020 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Lukas

Bericht door Lukas »

Mooi werk!!!
Opduwer Build-off
paul

Bericht door paul »

Hallo.
Ik heb geprobeerd een tekening te maken van de dwarsdoorsnede van het scheepje.
Dit om uit te leggen wat ik gedaan heb.
De zwarte lijne zijn de orginele platen, je ziet dat de bodem uit 3 platen bestaat 2 stroken van ongeveer een halve meter breed,aan de beide kanten en in het midden een brede.
Het vlak zal wel zo n 5 mm dik geweest zijn,of meer,en is dat nog steeds hier en daar.
Maar er was veel ,heel veel putroest,zo diep dat ik er hier en daar gewoon doorheen sloeg.
Wat te doen??????
Het hele vlak vernieuwen,offffff dat afschuwelijke lapmiddel DUBBELLE ??
Nee niet dubbelle!, of toch? maar dan op mijn eigen manier.
De kimmen,die helemaal versleten waren, en al veel met cement gedicht waren,heb ik helemaal verwijdert,toen heb ik nieuwe platen gemaakt,de rode dus,de nieuwe smalle stroken zitten strak tegen de oude brede aan,en de nieuwe brede daar weer overheen.
Alles pas maken, gaten boren,ook gaten boren door de spanten,zodat de nieuwe platen tegen de oude aanzitten ,maar ook weer aan de spanten vast.
Dan het oude vlak schoonmaken,helemaal schoon dus,en de uitstekende nagels allemaal vlakslijpen.Dan alles lekker dik in de tjet zetten,ik had een blik silolak van 20 liter van iemand gekregen,en heb dat flink gebruikt.
De nieuwe platen er onder hangen,aan stukken draadeind,zohoog dat ik er nog net met een pol lepel tussen kon om er ook weer flink van die zwarte troep tussen te gieten.
Platen omhoog en aandraaien die handel ,boutjes er in een vast zetten.(wel oude kleren aan en een wegwerp overal)
Afbeelding
Hier zie je dus duidelijk de nieuwe smalle strook tegen de oude brede midden plaat zitten,de kimmen komen nog apart in beeld
Afbeelding
Hier zie je de nieuwe middenplaat die daar weer overheen ligt.
Afbeelding
Je kan op deze foto s goed zien dat het niet zomaar een plaat tegen de bodem lassen is,maar duidelijk zie je al de boutjes die aan de spanten zitten,dit worden straks dus nagels.
Afbeelding
En hier zie je dat de overtollig zwarte prut overal tussen uitkomt,ook aan de binnen kant kwam door de paar gaatjes de silo lak omhoog
Afbeelding
Ik heb nu wel een lekker zwaar vlak,en inderdaad toch gedubbeld,maar iets anders dan normaal gebeurd,en conservering er tussen.
Gr Paul.
PS voor die gene die dit scheepje later ooit eens in zijn bezit krijgt,er moeten nog 2 stukjes gedaan worden :lol: :lol: :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door paul op zo 29 mar 2020 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.
paul

Bericht door paul »

Het klinken van het vlak;,als ik alleen was deed ik het zo ,met de luchtdolly,maar als mijn maat Kees mee hielp was het makkelijker,hij ging dan gewoon in de boot staan met een zwaar ijzer,dat op de nagel stond.
Omdat het omhoog slaan met een hamer niet meevalt(later heb ik gehoord hoe dat wel goed kan)heb ik een luchthamer geleend,en dan gaat het toch wel erg lekker hoor dat klinken,dan sla je er met 2 man nog al wat weg op een zaterdag.
Afbeelding
De kimmen heb ik onder de juiste hoek laten zetten,de rechte stukken is geen probleem,maar als er gebogen moet worden ,word het wel wat anders.
De tip was strippen buigen en deze dan weer vast lassen,maar dat word een rommeltje volgens mij,vroeger werd dit gewoon even gewalst,maar waar staat er nou nog zo n profiel wals voor je te leen.
Een snijbrander heb ik nou net niet. :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: Dan brand er opeens een lampje
Je legt het profiel op een paar steunen.
Afbeelding
Doe daar aan weerszijde een beetje zand in of klei en giet er water in.
Afbeelding
Giet er water in tot er nog maar een klein randje droog blijft,en ga dan op de plaats waar ik streepjes heb gezet,met een las elektrode,op die plaats korte lasjes leggen,aan weerszijde van het profiel,voorzichtig aan kleine stukjes,en kijken wat er gebeurd.
Door het lassen word het materiaal heet ,heel heet,roodgeel heet,maar onder water niet heter dan 100 graden.
We weten dat als staal warm wordt zet het uit,maar daarna krimpt het weer,en word het kleiner als voor het heet stoken dus het profiel trekt krom,net zoals wij willen,afhankelijk van wat we er aan doen.
Afbeelding
Dan krijg je dus zoiets.
De opgelaste hoeveelheid materiaal met de lamellen schijf weer verwijderen ,en je ziet er niets meer van.
Afbeelding]
Een stuk van 3 meter heb ik zo in korte tijd 70cm gebogen,ik hoop dat er mensen zijn die dit ook nog eens kunnen gebruiken.
Kennis moeten we delen, toch?
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo 29 mar 2020 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Tim76

Bericht door Tim76 »

:shock:
Ik sta er perplex van... :!: Wát een werk, maar wát heb ik een bewondering voor je! Ik ben ijzerwerker geweest op een aantal scheepswerven (en klus zo af en toe nog wat op de Museumwerf in Vreeswijk) dus ik weet hoeveel werk het is... :shock:
Mooi om mee te maken hoe je weer vorm brengt in een knokige ouwe dame :wink: Keep up the good work, ik blijf je volgen en geniet met volle teugen...! En ik leer er ook weer van, want dat laatste truukje: daar gebruikte(n) ik (wij) dus wél een snijbrander voor :lol:

Groeten van Tim!
paul

Bericht door paul »

Zo, goedendag, hier zijn we weer met wat plaatjes.
Hier nog een van de andere kant genomen van de kim.
En gelijk ook even een heel klein overzicht van mijn magazijn,begrijpen jullie nou dat mijn vrouw dat niet mooi vind????
Afbeelding
Ik heb de profielen aan elkaar gelast( ok dat deden ze vroeger ook niet,maar toen konden ze nog niet lassen,niet op de kleine werven)om het makkelijker te maken en sterker,of ik zou ze ook doormiddel van een schetsplaat met elkaar moeten verbinden ,en dan ook klinken.
Maar dit leek mij een prima waterdichte oplossing.
[img]http://Afbeelding
En zo ziet het er dan uit,aan een zijde.
Afbeelding
Als je dit dan ziet ,na het boren en bouten,dan zit je daar gewoon even te genieten ,en vraag je je zelf af of je dit nou allemaal had verwacht,toen je er aan begon.
Afbeelding
Ziet er toch gewoon mooi uit.
Afbeelding
Nou heb ik besloten om te gaan klinken,om de uitdaging aan te gaan van het werk.
Maar als ik nou gezien heb wat een spanning er in het materiaal komt bij het buigen van de kimmen,
kunnen jullie je voorstellen ,als je deze kimmen aan 2 zijde moet aflassen tegen het schip aan,wat een enorme spanning je dan in het materiaal brengt,ok natuurlijk kan de warmte dan overal heen,en bij dat buigen bleef het allemaal in het randje,en langzaam ook in het water.
Maar toch klinken is wat,maar lassen is toch ook een vak,ik bedoel dus om de spanning te beheersen.
Afbeelding
groet Paul,en tot volgende keer
Laatst gewijzigd door paul op zo 29 mar 2020 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Hee Paul,

of zeg ik 'zwoeger' want als ik zie wat jij daar allemaal klaar maakt zet ik mijn vetleren pet voor je af.

Met mijn beperkte kennis van zaken heb ik toch een paar vragen.
Je bent daar bezig een kromming aan te brengen in een breed hoeklijn en daar heb je een speciaal procedee voor lees ik.
Met water gevulde goot, lasreepjes opbrengen om warmte plaatselijk toe te voegen, da's verdomd technisch man.
Je gebruikt dus verschillende temperaturen om je doel te bereiken. hoe deden ze dat vroeger dan??
Met wat handigheid persen of zo?
Had je hetzelfde effect ook kunnen bereiken met gewoon warm stoken op de juiste manier en met natte lappen koelen en krimpen??

en dan al die gaatjes...
Als ik de foto's zo bekijk dan denk ik dat je een bouten-en-moeren winkel van je opa hebt geerfd...
Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze vroeger met die ponsmachines op de juiste plaats gaatjes ponsten voor de klinknagel.
Want hoe weet je of het gaatje in de plaat of strip precies op elkaar past zodat daar een nagel door kan??
Al die duizenden gaatjes in dubbele rijen in platen die aan elkaar werden geklonken, hoe kreeg je die netjes op elkaar?

Het lijkt haast wel of ze vroeger handiger waren dan nu :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
paul

Bericht door paul »

Ja Frank het was een heel werk om het te doen,maar ik had er 4 jaar voor gerekend,en er kwamen nog 5 maanden bij.
Maar zoals ik al eerder schreef,het was pal naast mijn huis ,geen buren kort bij,dus geen reistijd en geen klagers.
Als ik ff geen boot wilde zien ,liet ik het gewoon links liggen,mijn vrouw vond het niet erg.
Ik heb een heleboel leuke dingen die ik altijd doe niet overgeslagen,ik heb er nooit op zondag aan gewerkt.
Zondag is voormij in de winter lekker bankhangen bij een gloeiend hete houtkachel,met eten binnen handbereik.
En in de zomer met lectuur achter het huis in de zon,gewoon niets doen,niet om religu,maar lekker voor je zelf lui zijn .
Het buigen deden ze vroeger met profielwalsen,en nu uiteraard nog.
Die gaatjes valt mee hoor ,je plaats het nieuwe stuk klem op zijn plaats,boort een gat door en door boutje er in en zo doorgaan,om de paar gaatjes even een boutje er in.
En hier in het westland met de kassenbouw kan je vrij goedkoop een zak m8 boutjes kopen voor een redelijk bedrag,dus niet bij een bouwmarkt of zo.
Hoe dat ponsen vroeger ging ,ik denk met een soort mallen of zo.
Wat dat warm maken betreft,ik heb op een scheepswerf in portugal een keer staan kijken hoe 2 mannen een kolenvuur over een grote stalen plaat schoven,en ook met water bezig waren om er een bolling in te krijgen,heel mooi om zoiets te zien.
gr Paul
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
http://www.scheepsrestauratie.nl/index.php
Ik heb met Joram gesproken op de Klassieke schepenbeurs in 2011 met deze vraag, hoe neem je de gaten over op de onderliggende huidplaat ?
Hij heeft een centerpunt die een buitenmaat heeft van het geponste gat waarin in het center een punt zit.
Koos heeft er een foto serie van gemaakt. http://www.flickr.com/search/?w=65755449@N00&q=succes
De museumwerf en hij zijn buren.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
paul

Bericht door paul »

Ja Wim
Ik ben wel eens bij Joram wezen kijken,prachtig zoals ze dat doen,ook ijzerenPaulus,was daar toen bezig.
Ik hoop wel dat er in deze tijd nog mensen zijn die het kunnen betalen,zodat hij er wel mee door kan gaan,en dat hij daar niet weg gejaagd word door een of andere ambtenaar.
gr Paul.
paul

Bericht door paul »

Deze foto heb ik nog even bewaard,je kan hier goed zien hoe ik de nagels van de spiegel heb uitgeboord,om de zaak te demonteren.
Je zou zeggen slijp uit die rotzooi dat gebruik je toch niet meer,maar zoals ik al eerder schreef je kan het zo mooi namaken.
Maar je ziet hier ook de aangelaste steun waar de buitenboord motor aan hing.
Ik wilde dus een motor in bouwen.
Afbeelding
]Hier zien we de achterste plaat waar ook de schroefaskoker doorkomt.
En ook de gloednieuwe motor die nog half ingepakt staat.
Afbeelding
Ook deze plaat lekker in de tjet zetten voor dat hij er tegen aan gaat.
De plaat ligt op die kar en ligt ook al op de goede hoogte ,dus er onder rijden en vast plakken.
Afbeelding
Dan de buitemantel voor de schroefaskoker,hier heb ik dus een plaat op gelast,en deze plaat komt weer met bouten aan de bodemplaat.
Eerst goed richten dan boren en vast bouten.
In deze stalen pijp komt dan de bronzen schroefas koker,eerst heb ik de exacte hartlijn van het schip vastgesteld,touwtjes onder en boven.
Toen een center gezet in het achterschot,veel met spiegels en licht werken ,leuk werk.
De bronzen koker heb ik s avonds in het donker geplaatst,een lamp er achter en dan zie je op het achterschot een klein rond lichtvlekje ,
zorg dat dat precies over de centerpunt komt,zet er een kruis op.
Nadat de bronzen koker naar mijn zin zat,heb ik de tussen ruimte,tussen brons en stalenpijp vol gegoten met hete, pek , had ik nog liggen.
Afbeelding
Alleen om die reden ,en om het maken en passen van mijn motor fundatie heb ik deze plaat voor het laatst gehouden.
Is verdraaid handig als je zo naar binnen kan kijken
Afbeelding
Laatst gewijzigd door paul op di 31 mar 2020 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

paul schreef: Nadat de bronzen koker naar mijn zin zat,heb ik de tussen ruimte,tussen brons en stalenpijp vol gegoten met hete, pek , had ik nog liggen.
Toen je het had liggen was het waarschijnlijk nog niet heet. :lol:

Ik heb een paar keer meegemaakt dat de schroefaskoker nog al heet werd. Loop je niet het risico dat het pek er dan tussen uit loopt?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
paul

Bericht door paul »

Nee Jack dat spul is keihard ,en je moet het behoorlijk heet maken voor het smelt.
En een water gesmeerde schroefas,die ook nog onder water zit zal niet zo gouw zo heet worden(hoop ik) :lol:
gr Paul
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Ik heb zelf ook een watergesmeerde schroefas en het gebeurde door watergebrek, en ja, in- en onder water gebeurd zoiets niet denk je dan. Nou vorig jaar in Frankrijk kreeg ik een stuk nylon touw in de schroef. Dat heb ik er zoveel mogelijk uitgehaald en ben daarna door gevaren. Een klein restant heb ik er later afgehaald en dat zat helemaal om de as gesmolten. (In het water)

Afbeelding

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie