Een plasma cutter is een apparaat dat dmv stroom (lees spanning) door staal snijd. mbv gewone lucht uit een compressor blaas je je staal weer weg. Dit resulteerd in een ontzettend mooie snede die strakker is als werken met een snij brander.
Afgelopen zaterdag morgen 0700 sprongen de werflui aan dek en begonnen het schip boven de hellingwagens te plaatsen en vast te zetten. Na een uur emmeren lag het schip met de kiel in de juiste positie en kon men het schip de wal op trekken. Eenmaal droog snel even een rondje gelopen om te kijken of alle stempels goed stonden en niet op de kimkielen. Hierna de wal kabel uitgelopen en aangesloten zodat we over verlichting beschikken. Even snel nog een bakje koffie zetten en werk verdelen en gang maken. Gelijk begonnen met de afsluiter die lekte als een zeef. na een uurtje worstelen en enige gesprekken met onze schepper dat ding los gemeubeld en op de werkbank gegooid. Na een kleine insectie bleek de zitting en de klep nog in een goede staat te zijn zodat we besloten hebben om de nieuwe afsluiter niet te plaatsen en de oude toch maar te overhalen (nieuwe afskuiter koste
maar €900 ex btw)

dus reden genoeg om er een paar uurtjes werk tegen aan te gooien en wat pakking materiaal. Bij det demonteren braken de bouten van het drukstuk af op het moment dat we de sleutel er op zette. Gelukkig dit dus niet in het water gedaan

Na een paar uurtjes pielen en schuren de afsluiter weer netjes in elkaar weten te zetten en gelijk gecontroleerd door er water op te zetten en te kijken of de klep water doorlaat. Deze bleek goed dus klaar om weer te monteren. Aangezien de pakkingen oud waren gelijk de flens pakkingen vernieuwd, flens schoon geschuurd, slechte plekken opgelast en de afsluiter weer gemonteerd. Ondertussen hadden de andere oudere kadetten de overige afsluiters (11 stuks) geopend schoon gemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en konden na een grondige inspectie gelijk weer terug geplaatst worden. Rond 1200 kwamen de kadetten (van verschillende leeftijden) aan boord en werden er veiligheids middelen uitgedeeld (handschoenen, oordoppen, brillen) en konden ze het kleine neetje aanwezige aangroei met een schraper verweideren. Tevens was er 1 man druk in de weer met de plasma cutter om de loospoorten onder handen te nemen. De loospoorten zijn in de verschansing verwerkt. Om nu bij slechter weer niet gelijk een klap water het dek op te krijgen hebben ze van plaatstaal een soort flap aan de binnen zijde van de verschansing geplaatst. Nu is hier vrij moelijk bij te komen met onderhoud dus deze waren behoorlijk verrot en zagen er niet meer uit. ook was er een groepje mensen bezig met de afvoer pijpen van de verschillende afvoeren. Aan bb bleken deze nog in goede staat (enkele vernauwingen/bijna verstoppingen. Aan sb was dit een werkelijk drama. Leidingen enorm verrot dat reparatie niet meer mogelijk was. Hier hebben we enog meetwerk verricht zodat we de leidingen een eindje boven de waterlijn doorgehaald en voorzien hebben van flensen zodat we dit op een later tijdstip kunnen gaan aanpakken. Alle slechte plekken voorzien van een noodverbandje (fiets banden en duck tapeen slang klemmen) Rond 1700 zijn de kadetten naar huis gegaan en gingen de kader leden nog even door tot een uur of 2000. De planning was om na het eten nog even door te gaan maar na de maaltijd waren de benen van lood dus besloten om maar even rustig achterover te blijven zitten en de dag door te nemen onder het genot van een potje bier. Uiteraard na zo'n inspannende dag heb je niet veel nodig om lekker stom te gaan itten kijken dus vroeg te kooi.
Zondag morgen weer opgestaan en na een bakje koffie de laatste afsluiters weer gemonteerd. Wat kleine laswerkzaamheden in de mk aan de leidingen en buiten om de inlaten schoon gespoten met de hoge druk reiniger. Binnen in werden alle terugslag kleppen van de afvoeren geopend en schoongemaakt. De meeste zaten vast door vuiligheid (aangroei). Hierna de zee inlaten geopend en schoongemaakt. Hierbij bij sb zee inlaat een half net aangetroffen wat behoorlijk wat koelproblemen had kunnen gaan opleveren als er nog wat vuiligheid bij gekomen zou zijn. Rond de middag waren we klaar met de werkzaamheden en begonnen met opruimen en het schoonmaken van het gereedschap en dek en een deel van de mk. Morgen weer te water, controle op de afsluiters en dan de boel opstarten en terug naar de ligplaats.
Afvoeren van dek. Dit gaat een enorme klus worden voor leken, hier zullen we dus op zoek moeten gaan naar een pijpfitter. Mocht iemand die kennen houden we ons aanbevolen.
