verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Jef-Tengro
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 07 jan 2015 10:56
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Jef-Tengro »

Oja daar niet bij nagedacht :lol:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Tentje bouwen voor diesel monteur. (en maar goed ook)

Afbeelding

Ik vond dat ie voor een DAF toch wel lang aan het roken was. (alhoewel die er wel om bekend staat) De afgelopen bijna 4 jaar dat we de boot hebben, verder niet naar om gekeken omdat ie altijd wel startte. (wel olie ververst en filters vernieuwd maar verder niet.) Tevens had mijn oliedruk meter af en toe kuren, bij 800 tr. knalde de meter naar 10Bar. Ik dacht dus, voorkomen is beter dan genezen, laat maar eens een onderhouds beurt uitvoeren. Achteraf gezien een goed idee geweest. 4 kleppen moesten iets bijgesteld worden maar de verstuivers waren niet echt lekker meer. 3 van de 6 bleek al bij 180Bar in te spuiten wat veel te vroeg is. Dat moest minimaal 210bar zijn. Tevens moet de inspuit verneveling over 4 punten lopen per verstuiver. 1 punt heel veel en andere 3 zeer matig. Nu blijkt bij nader inspectie verstuivers, dat er totaal verkeerde in zitten. Er zit bij mij een DAF DKS 1160 in. dat is een 300PK met turbo. Verstuivers die er in zaten behoorden op een 1160 zonder turbo. (+/- 170 pk motor) Nou dat is niet lang nadenken, er uit die handel en de juiste verstuivers er in. Nieuwe olie sensor er in de boel weer inelkaar schroeven en starten. Loopt nu weer mooier dan een naai machientje. Advies monteur, een keertje de motor goed schoon branden door +/- 10-15 minuten vol te draaien bij opgewarmde motor. Wegens verkeerde verstuivers was inspuiting veel te vroeg met gevolg zeiknatte zuigers van de brandstof wegen slechte verbranding. (hoezo overtollig rook?)
Ondanks de koude motor al een stuk beter.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Nou begrijp ik ook dat je zoveel brandstof gebruikte
Misschien niet zo gek om het bij onze boot ook eens na te laten kijken,al rookt deze bijna niet
Ik vindt het altijd wel fijn als hij lekker als een naaimachientje loopt.
Weer een stap verder terpsta.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 04 mar 2012 20:43

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door douane »

ey sambeek lekker bezig lees ik vond na ons treffen ook al dat je motor veel rookte :wink: mijn complimenten voor de uitvoering van de dingen die je allemaal doet ik zou het allemaal niet zelf kunnen en al helemaal kwa tijd niet :cry:

wie weet treffen we dit seizoen mekaar nog eens

groetjes uit makkum
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

douane schreef: al helemaal kwa tijd niet :cry:

wie weet treffen we dit seizoen mekaar nog eens

groetjes uit makkum
Bij mij gebeurt het merendeels ook op een zaterdag (als het dan kan) en zondag. Uitzondering van sommige dingen.
Vorig jaar zijn we nog door Makkum gevaren en heb nog wel uitgekeken naar jullie boot maar heb hem niet zien liggen.

Maar wie weet dit jaar, de wereld is klein.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 04 mar 2012 20:43

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door douane »

Klopt je was gespot door.me vader volgende dag waren jullie weg ik lig binnen tussen twee bruggen in voor de fietsbrug

Zaterdags werk ik meestal ook mijn hobby's zijn gewoon te duur
Drie honden bmw boot
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Sambeek ik ben afgelopen vrijdag nog op het zusterschip van jouw boot geweest.
Je zou vast wel weten dat hij inmiddels weer een andere eigenaar heeft en een andere scheepsnaam
De nieuwe eigenaar is lid geworden van vereniging de schottelboot.
Afgelopen hemelsvaart weekend hadden we weer onze jaarlijkse meeting
Er waren ongeveer 30 schottelboten,en het was weer gezellig
Is altijd wel leuk om op de andere schottelboten te kijken,en het weer viel ook nog mee.
Op de terugweg hadden we alleen volop regen
Met een paar boten op varen vindt ik altijd helemaal te gek,helaas binnen sturen ivm regen
Nog eff gezellig met schottel zitten kletsen,kortom heerlijk weekendje gehad.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Ja, dat is Mauriche. Heeft hem net een paar weken.
We zijn nu zelf op vakantie met de boot voor +/- 2 weken
Zoals je misschien weet, ben een jaartje lid geweest, maar
had er geen tijd voor
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 21 feb 2010 11:36
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Eduard »

Afbeelding
Gespot op de Nationale Sleepbootdagen in Vianen.
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Leuk :) was een gezellige boel
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Voor z'n achteruit stand moeten een paar led contactjes worden omgezet. Zitten verkeerd.

https://youtu.be/ti8_VN8agbQ
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 16 mar 2014 10:48
Locatie: Ede

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door RuudMal »

Albert,

Ziet er goed uit. Gaat ook langzaam dat is wel mooi. Heb je er al mee gevaren en hoe is de ervaring ? is het ook te gebruiken bij het manoeuvreren ?
Wat is de betekenis van de Groene en Rode ledjes
Groen -> vooruit
Rood -> achteruit ?

succes!
Gr
Ruud
Ancora Imparo
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Terpstra ziet er goed uit,volgens mij zitten er maar twee ledjes verkeerd
De tweede onder de helft,van de achteruit dus wisselen van links naar rechts,dan zit het volgens mij goed,maar twee stekkertjes.
Gr René ( De Stoere) die weer goed wakker is :D :wink:
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Klopt René, maar eind van de middag was ik het zat.
De hele dag een aantal keer onder stuurhuis vloer kruipen om vrijloop elektromotor te monteren en dat was een aanslag.
Het scheelt, die twee omwisselen kan ik buiten op het paneel doen. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

RuudMal schreef:Albert,

Ziet er goed uit. Gaat ook langzaam dat is wel mooi. Heb je er al mee gevaren en hoe is de ervaring ? is het ook te gebruiken bij het manoeuvreren ?
Wat is de betekenis van de Groene en Rode ledjes
Groen -> vooruit
Rood -> achteruit ?

succes!
Gr
Ruud
Betekenis led aanduiding als volgt:

Groen boven recht vooruit.
Groen vooruit, groen (links) vooruit draaiend naar bakboord
Groen vooruit, groen (rechts) vooruit draaiend naar stuurboord
Geel links is achterzijde naar bakboord. (om mijn as draaiend)
Geel rechts is achterzijde naar stuurboord.(om mijn as draaiend)
Rood achteruit, rood (links) achterschip richting bakboord
Rood achteruit, rood (rechts) achterschip richting stuurboord
Rood onder, recht achteruit. :?

Ik heb er mee gevaren, gaat op zich best goed maar door niet te kunnen vertragen (elektromotor) kan het zijn dat ie iets verder doorslaat dan nodig. dan is het een paar keer corrigeren alvorens de juiste lijn te krijgen.
Manoeuvreren in de/een haven heb ik nog niet gedaan, gezien ik de morsekabel nog moet aanpassen. 2e morsekabel loopt al wel helemaal naar brandstof pomp. De elektrische schakeling voor mag. kopp. zit ook en werkt goed. Knop voor hoorn zit en werkt. Dus eigenlijk alleen de morse kabel gas geven moet nog even aangepast worden bij motor.
Normaal gesproken is dat niet zoveel werk, echter zit m'n uitlaat in de weg en zal ik huidige bevestiging punt moeten aanpassen. Door deze te laten zakken. Helaas zit deze steun vast gelast op motor fundatie plaat. Kost dus iets meer tijd.
Vandaag tevens een morse kabel voor vrijloop elektromotor gemonteerd.
(zat ook nog niet zo, dat ik hem snel kan ontgrendelen als dit nodig zou moeten zijn.)
Eerst moet alles klaar en in ieder geval, dusdanig snel in/uit schakelbaar zijn alvorens ik dat in de haven ga testen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie