verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Hoi Louis, aan het eind zijn we nog niet, laten we zeggen halverwege. Bediening paneel buiten moet nog verder gemaakt worden.
Daar moet ik de morse hendel op fabriceren. (vandaag binnen gekregen)
Ruud, nee kan hem niet op snelheid regelen. Vind hem eigenlijk snel genoeg gaan zo.
Karel, kan inderdaad op voordek staan met deuren en luiken dicht. Werkt ie nog steeds. :D
Het klapperen van de ketting viel mij ook op, moet er inderdaad wat op verzinnen. Zit al een spanner op maar zal of verzet moeten
worden of er één bij. Vooral als de elektromotor net start.

Tevens moet ik zeggen, ondanks ik nog vast lag aan steiger tijdens proefdraaien, je het gevoel helemaal kwijt bent.
Je ervaart het 'zelf draaien' aan wiel toch heel anders ondanks je dan ook wijzertje kijken doet (af en toe).
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Netjes! Handig dat die lier een vrijloop heeft, mooie oplossing!

Slaande ketting kun je ook oplossen door geleiding ipv spanner, mooi kunststof gootje waar ie doorheen glijd bijvoorbeeld.
sambeek

Bericht door sambeek »

Boekel schreef:Netjes! Handig dat die lier een vrijloop heeft, mooie oplossing!

Slaande ketting kun je ook oplossen door geleiding ipv spanner, mooi kunststof gootje waar ie doorheen glijd bijvoorbeeld.
Ja eigenlijk wel een goed idee. Heb nog wel wat nylon platen liggen die als stootrand in koelcellen worden gebruikt. Daar is wel wat van te maken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Wordt erg mooi,zou het ook mogelijk zijn dat als je de afstand bediening gebruikt ,dat je op één of andere manier de ketting van het stuurwiel los koppelt?
Ik neem aan dat als het stuurwiel draait je hem niet met de hand kan tegenhouden,dan zou je nog best eens een beetje gevaarlijke situatie kunnen krijgen.
Ik zelf heb nog wel eens mijn kleinkinderen aan boord,en ik moet er niet aan denken dat die in een onbewaakt ogenblik even bij het stuur gaan zitten en de boel begint te draaien.
Mijn kleinkinderen zijn nogal ondernemend,ik zou ze dan niet meer in de stuurhut laten
Gr René ( De Stoere)
P.S het is niet kritisch bedoeld want ik vindt het erg mooi bedacht
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Misschien kan je iets op de stuuras (beneden of boven) fabrieken met een magneetkoppeling. Die zitten o.a. in heteluchtkachels. Daarmee koppelt dan de brandstofpomp/sproeier los van de motor als er in de ventilatiestand wordt gedraaid.

In de binnenvaart draait het oude stuurhaspel ook wel mee als er een elektrisch stuurwerk is gemonteerd. Dan wordt het stuurwiel iets naar achteren getrokken op de stuuras, en heeft zo een soort vrijloop. Door het stuurwiel in te drukken wordt het weer aan de stuuras gekoppeld.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sambeek

Bericht door sambeek »

Hoi René, nee momenteel zit er geen beveiliging op, op het moment dat de elektromotor stand-by of ingeschakeld staat. Op moment dat ik hem niet gebruik schakel ik de hele boel plat via hoofdschakelaar. Maar ja wat ik uit kan schakelen kan een klein/groot handje ook inschakelen alhoewel er niet makkelijk bij te komen is. Maar je hebt wel gelijk.
Karel, dat laatste lijkt me nog wel te fabriceren.
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

sambeek schreef: Tevens moet ik zeggen, ondanks ik nog vast lag aan steiger tijdens proefdraaien, je het gevoel helemaal kwijt bent.
Je ervaart het 'zelf draaien' aan wiel toch heel anders ondanks je dan ook wijzertje kijken doet (af en toe).
Precies die ervaring heb ik met elektronisch sturen. Eerst 2 drukknopjes geprobeerd, later een mini joystickje, maar daar wen je niet aan. Na een kwartiertje electronisch sturen was ik het zat en pakte snel weer het ouderwetse roer. Afgelopen winter een follow-up besturing in elkaar geprutst die ik nu nog uit moet gaan proberen. Een draai-handle(tje) bij de stuurstoel en het roer volgt dan de stand van de handle. De beroepsvaart stuurt daar ook mee, gevoelsmatig zou dit wel goed moeten werken.

Gr.

Erik
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Het is ook een kwestie van wennen ,ik stuur nooit meer met het stuurwiel,maar je moet met manouvreren wel altijd op de meters kijken.
De snelheid waarmee je stuurt is wel heel belangrijk,moet een beetje traag gaan,terwijl met manouvreren het soms wel snel moet
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Mooi filmpje op Youtube Sambeek.

Ziet er allemaal erg netjes uit.

Ik had ook eclectische besturing maar inderdaad, het gevoel is weg.(mede door de vertraging)
Manoeuvreren om in de box te komen is een kunst op zich.
Heb alles vervangen voor hydraulische besturing.

Neemt niet weg dat het heerlijk is om op open water buiten te staan met alleen een afstandsbediening in je hand.
Ik wil dan ook buiten ook het electrische spulletje weer hergebruiken.

Mijn complimenten voor je werk :wink:

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
KarelE

Bericht door KarelE »

Kan je die overlengte van je ketting niet gebruiken om het klappen bij het inschakelen te verminderen? Ik denk aan een sleufgat waarin twee asjes met elk een kettingspanwiel vrij kunnen bewegen. Met een veer trekken de asjes naar elkaar toe. Bij het inschakelen dempt de veer de klap waarmee de ketting strak komt te staan, en zo werkt-ie in beide richtingen.
Kermit the Frog.
sambeek

Bericht door sambeek »

Hoi Karel
Je bedoeld dat de ketting spanwielen aan buitenzijde van ketting komt die door veer de asjes van spanwielen naar elkaar toe trekken en dus opspannen.
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek

Bericht door sambeek »

Vorige week een stukje varen, op een gegeven moment zag ik wat rook uit luchtkleppen machinekamer komen (het voordeel van sturen met joystick op achterdek :wink: ) Nu was ik vergeten de ventilator in te schakelen voor overdruk in machineruim maar nog eerder zoveel rook gezien. Motor luik open en poei stond helemaal vol met rook echter geen vuur te bekennen.(gelukkig) Vandaag de wramte dekens om uitlaat weggehaald om te kijken of die ergens lekt. o niet kunnen vinden. Motor gestart en een houtplaat voor uitlaat gehouden (voor zover mogelijk) en ja hoor gevonden.
Stom stom stom. :oops:
Had oktober 2014 een afbluspomp (waterpomp) gedemonteerd op laatste deel uitlaat, gezien deze defect was en nog geen nieuwe aangeschaft. Deze koppelslang had ik nog los laten hangen zonder er bij stil te staan dat dit wel eens rook in machinekamer zou kunnen blazen.
Deze afgedopt. :? Warmte dekens weer om uitlaatdelen en demper vast gezet.
groet Terpstra / SAMBEEK
KarelE

Bericht door KarelE »

sambeek schreef:Hoi Karel
Je bedoeld dat de ketting spanwielen aan buitenzijde van ketting komt die door veer de asjes van spanwielen naar elkaar toe trekken en dus opspannen.
Ja, dat bedoel ik.
Kermit the Frog.
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

Ik zou eens kijken hoe een distributie ketting van een auto loopt, en dat systeem toepassen op je stuurinrichting, distributie ketting klappert namelijk ook nooit en heeft veel te makwn met wisselende krachten.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
KarelE

Bericht door KarelE »

Ja, Jef, dat klopt, met dit verschil dat de distributie in een automotor maar 1 kant op draait.....
Kermit the Frog.
Plaats reactie