verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Terpsta, begrijp ik het goed dat het wormwiel enkel voor de roerstand is.
Ik dacht in eerste instantie dat die voor de aandrijfing was.
Bij ons gaat de roerstandmeter gever namelijk met een kettingwiel
Ik hoop dat ik het goed begrijp.
Ik blijf je volgen ( als een stalker ha ha).
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

Kan je overschakelen van elektrisch (liermotor) naar handbesturing zonder dat je naar de liermotor moet om die in de vrijloop te zetten?
Anders kan je misschien een stopsolenoid op die vrijloophendel maken, zodat je in geval van nood met 1 druk op de knop overkan op handbesturing. Of beter nog, die solenoid voortdurend bekrachtigen (eentje met houdspoel gebruiken) en een veer die de hendel naar vrijloop trekt als je electrisch vaart. Als je dan een black-out krijgt is handbediening tenminste meteen weer beschikbaar.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Terpsta, begrijp ik het goed dat het wormwiel enkel voor de roerstand is.
Ik dacht in eerste instantie dat die voor de aandrijfing was.
Bij ons gaat de roerstandmeter gever namelijk met een kettingwiel
Ik hoop dat ik het goed begrijp.
Ik blijf je volgen ( als een stalker ha ha).
Gr René ( De Stoere)
Klopt de worm is alleen bedoeld voor roerstand wijzer.
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

KarelE schreef:Kan je overschakelen van elektrisch (liermotor) naar handbesturing zonder dat je naar de liermotor moet om die in de vrijloop te zetten?
Anders kan je misschien een stopsolenoid op die vrijloophendel maken, zodat je in geval van nood met 1 druk op de knop overkan op handbesturing. Of beter nog, die solenoid voortdurend bekrachtigen (eentje met houdspoel gebruiken) en een veer die de hendel naar vrijloop trekt als je electrisch vaart. Als je dan een black-out krijgt is handbediening tenminste meteen weer beschikbaar.
Er zal inderdaad iets moeten komen handmatig of via schakelaar met bijbehoren, om elektrisch snel buiten bedrijf te kunnen stellen.
Ik had er al wel aan gedacht, dat ik er over na moet denken hoe of wat. :mrgreen:
Eerst maar zorgen dat de boel zit (het lier gedeelte.

Vandaag de aangepaste stuuras terug geplaatst. Man man, mijn lijf begint te protesteren om steeds onder de vloer te kruipen. :?
Beugel waar lier op gemonteerd zit was iets te hoog. Deze weer gedemonteerd om te verlagen. pfff. :cry: (Ketting liep over grondplaat.)
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Als hij denkt dat hij een black out krijgt wat je overigens nooit van te voren weet,is het handiger om gewoon de stopknop in te drukken,dan is tenminste het gas en de aandrijving er vanaf.
Ik heb buiten en binnen een stopknop,maar ik moet binnen starten en binnen de boel totaal af zetten.
Buiten stopknop dus alleen voor nood gevallen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

Dan moet je stopsolenoid ook eentje zijn die in rust de brandstofpomp op stop zet, en bekrachtigd de brandstofpomp in bedrijf. Als je een black-out krijgt werkt je stopsolenoid ook niet meer.......
Dan rest alleen nog een ijzerdraadje bij de MK ingang, om de brandstoftoevoer dicht te draaien en/of de brandstofpompstophevel aan te trekken.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Karel Wat ik er mee wil zeggen is dat als je een black out hebt niks meer helpt.
Als je dan nog enigszins besef hebt ,wat ik betwijfel bij een black out,kan je de boel in iedergeval uit drukken.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

René, zo praten we weer lekker zo dicht mogelijk langs elkaar heen :lol:

Jij hebt het over een biologische black-out vermoed ik, ik over zwart licht in de vetput, oftewel stroomuitval.

Als je geen stroom meer hebt werkt je stopmagneetje ook niet meer. De meeste van onze motoren doen het uitstekend zonder stroomvoorziening, dus de kar pruttelt lekker door bij stroomuitval. Als je dan achter buiten aan dek staat te sturen en eerst de MK moet induiken om de motor te stoppen kan je afhankelijk van je snelheid behoorlijk wat schade aanrichten.

Vandaar dat ik ervoor pleit dat, als bijv. je besturing en/of toerentalverstelling afhankelijk is van elektriciteit, je de motorstop zo uitvoert dat die bij stroomuitval wordt geactiveerd en ook je motor stopt. Zeker met een schottel ,de meeste niet-schottels sturen handmechanisch of handhydraulisch, en dan kan je in ieder geval nog je richting bepalen als je stroom uitvalt.

Ik heb nu nog geen stopmagneet, wel plannen ervoor. Maar naar aanleiding van dit draadje ga ik die anders maken dan ik van plan was, nl. met een veer die de motor stopt en een spoel met houdmagneet die de motor toestaat te draaien zolang er spanning op staat.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Karel .Ik dacht inderdaad aan een heel ander soort black out.
Ik wist ook niet dat je stroomuitval ook een black out noemt.
Op deze manier krijg je natuurlijk ook wel heel gauw verwarring.
Noem stroom uitval dan ook gewoon stroom uitval dan is het gelijk duidelijk.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
WillemB
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 10 jul 2013 10:55
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door WillemB »

Hoi Sambeek,

Een hele operatie maar machtig interessant om te volgen, temeer ik mijn oude elektrische besturing ook in wil bouwen.
Knap stukje werk.

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Evert
Berichten: 403
Lid geworden op: za 01 dec 2007 22:15
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Evert »

Mijn generator heeft idd een houdmagneet. Deze zou ik in geen geval op mijn hoofdmotor willen hebben. Wel kan ik me het voorstel van karel indenken om een houd magneet op de hendel van de lier te maken met een veer. Bij geen stroom kan je dan weer met de hand sturen.
Een motor moet wat mij betreft altijd blijven draaien zolang er diesel is.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

Ik ben al weer een stapje verder. Waarom elektrisch? Gewoon een trekknop in de lessenaar, een bowdenkabel naar de brstfpomp en ik heb een foolproof oplossing ;)
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 560
Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
Locatie: Geertruidenberg

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door FransvanNispen »

old school. back to basic, ceep it simple :D

zorg wel dat ie goed terug-veerd.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
ErikH
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 20:41
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door ErikH »

Praten we nu over de hoofdmotor of de liermotor?
KarelE schreef:en een spoel met houdmagneet die de motor toestaat te draaien zolang er spanning op staat.
Ook deze oplossing heeft een groot nadeel bij de hoofdmotor; Bij een stroomstoring, rottig contact, defecte zekering, lage accuspanning, draadbreuk etc. stopt je motor. Dat wil je op sommige plekken (Waal, ARK) ook beslist niet!

Van de fabriek uit is mijn Nanni uitgevoerd met een knop. Knop drukken > solenoid bekrachtigd > motor uit.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Op mijn mercedes zit het net als op de nanni,werkt perfect,knop drukken motor uit.
Ik vindt het perfect,en zonder stroom zitten ben ik helemaal niet bang voor.
Als je het met een kabeltje gaat doen vindt ik het veel linker,de kabel kan los schieten of breken
Als zo'n stopknop er af fabriek op zit is daar echt wel over nagedacht.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Plaats reactie