verloop ombouwen Sambeek RWS73
Moderators: sailor wim, frank
-
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Terpsta, begrijp ik het goed dat het wormwiel enkel voor de roerstand is.
Ik dacht in eerste instantie dat die voor de aandrijfing was.
Bij ons gaat de roerstandmeter gever namelijk met een kettingwiel
Ik hoop dat ik het goed begrijp.
Ik blijf je volgen ( als een stalker ha ha).
Gr René ( De Stoere)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Kan je overschakelen van elektrisch (liermotor) naar handbesturing zonder dat je naar de liermotor moet om die in de vrijloop te zetten?
Anders kan je misschien een stopsolenoid op die vrijloophendel maken, zodat je in geval van nood met 1 druk op de knop overkan op handbesturing. Of beter nog, die solenoid voortdurend bekrachtigen (eentje met houdspoel gebruiken) en een veer die de hendel naar vrijloop trekt als je electrisch vaart. Als je dan een black-out krijgt is handbediening tenminste meteen weer beschikbaar.
Anders kan je misschien een stopsolenoid op die vrijloophendel maken, zodat je in geval van nood met 1 druk op de knop overkan op handbesturing. Of beter nog, die solenoid voortdurend bekrachtigen (eentje met houdspoel gebruiken) en een veer die de hendel naar vrijloop trekt als je electrisch vaart. Als je dan een black-out krijgt is handbediening tenminste meteen weer beschikbaar.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Klopt de worm is alleen bedoeld voor roerstand wijzer.De Stoere schreef:Terpsta, begrijp ik het goed dat het wormwiel enkel voor de roerstand is.
Gr René ( De Stoere)
groet Terpstra / SAMBEEK
Er zal inderdaad iets moeten komen handmatig of via schakelaar met bijbehoren, om elektrisch snel buiten bedrijf te kunnen stellen.KarelE schreef:Kan je overschakelen van elektrisch (liermotor) naar handbesturing zonder dat je naar de liermotor moet om die in de vrijloop te zetten?
Ik had er al wel aan gedacht, dat ik er over na moet denken hoe of wat.

Eerst maar zorgen dat de boel zit (het lier gedeelte.
Vandaag de aangepaste stuuras terug geplaatst. Man man, mijn lijf begint te protesteren om steeds onder de vloer te kruipen.

Beugel waar lier op gemonteerd zit was iets te hoog. Deze weer gedemonteerd om te verlagen. pfff.

groet Terpstra / SAMBEEK
-
Als hij denkt dat hij een black out krijgt wat je overigens nooit van te voren weet,is het handiger om gewoon de stopknop in te drukken,dan is tenminste het gas en de aandrijving er vanaf.
Ik heb buiten en binnen een stopknop,maar ik moet binnen starten en binnen de boel totaal af zetten.
Buiten stopknop dus alleen voor nood gevallen
Gr René ( De Stoere).
Ik heb buiten en binnen een stopknop,maar ik moet binnen starten en binnen de boel totaal af zetten.
Buiten stopknop dus alleen voor nood gevallen
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- KarelE
Dan moet je stopsolenoid ook eentje zijn die in rust de brandstofpomp op stop zet, en bekrachtigd de brandstofpomp in bedrijf. Als je een black-out krijgt werkt je stopsolenoid ook niet meer.......
Dan rest alleen nog een ijzerdraadje bij de MK ingang, om de brandstoftoevoer dicht te draaien en/of de brandstofpompstophevel aan te trekken.
Dan rest alleen nog een ijzerdraadje bij de MK ingang, om de brandstoftoevoer dicht te draaien en/of de brandstofpompstophevel aan te trekken.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Karel Wat ik er mee wil zeggen is dat als je een black out hebt niks meer helpt.
Als je dan nog enigszins besef hebt ,wat ik betwijfel bij een black out,kan je de boel in iedergeval uit drukken.
Gr René ( De Stoere).
Als je dan nog enigszins besef hebt ,wat ik betwijfel bij een black out,kan je de boel in iedergeval uit drukken.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- KarelE
René, zo praten we weer lekker zo dicht mogelijk langs elkaar heen
Jij hebt het over een biologische black-out vermoed ik, ik over zwart licht in de vetput, oftewel stroomuitval.
Als je geen stroom meer hebt werkt je stopmagneetje ook niet meer. De meeste van onze motoren doen het uitstekend zonder stroomvoorziening, dus de kar pruttelt lekker door bij stroomuitval. Als je dan achter buiten aan dek staat te sturen en eerst de MK moet induiken om de motor te stoppen kan je afhankelijk van je snelheid behoorlijk wat schade aanrichten.
Vandaar dat ik ervoor pleit dat, als bijv. je besturing en/of toerentalverstelling afhankelijk is van elektriciteit, je de motorstop zo uitvoert dat die bij stroomuitval wordt geactiveerd en ook je motor stopt. Zeker met een schottel ,de meeste niet-schottels sturen handmechanisch of handhydraulisch, en dan kan je in ieder geval nog je richting bepalen als je stroom uitvalt.
Ik heb nu nog geen stopmagneet, wel plannen ervoor. Maar naar aanleiding van dit draadje ga ik die anders maken dan ik van plan was, nl. met een veer die de motor stopt en een spoel met houdmagneet die de motor toestaat te draaien zolang er spanning op staat.

Jij hebt het over een biologische black-out vermoed ik, ik over zwart licht in de vetput, oftewel stroomuitval.
Als je geen stroom meer hebt werkt je stopmagneetje ook niet meer. De meeste van onze motoren doen het uitstekend zonder stroomvoorziening, dus de kar pruttelt lekker door bij stroomuitval. Als je dan achter buiten aan dek staat te sturen en eerst de MK moet induiken om de motor te stoppen kan je afhankelijk van je snelheid behoorlijk wat schade aanrichten.
Vandaar dat ik ervoor pleit dat, als bijv. je besturing en/of toerentalverstelling afhankelijk is van elektriciteit, je de motorstop zo uitvoert dat die bij stroomuitval wordt geactiveerd en ook je motor stopt. Zeker met een schottel ,de meeste niet-schottels sturen handmechanisch of handhydraulisch, en dan kan je in ieder geval nog je richting bepalen als je stroom uitvalt.
Ik heb nu nog geen stopmagneet, wel plannen ervoor. Maar naar aanleiding van dit draadje ga ik die anders maken dan ik van plan was, nl. met een veer die de motor stopt en een spoel met houdmagneet die de motor toestaat te draaien zolang er spanning op staat.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Karel .Ik dacht inderdaad aan een heel ander soort black out.
Ik wist ook niet dat je stroomuitval ook een black out noemt.
Op deze manier krijg je natuurlijk ook wel heel gauw verwarring.
Noem stroom uitval dan ook gewoon stroom uitval dan is het gelijk duidelijk.
Gr René ( De Stoere).
Ik wist ook niet dat je stroomuitval ook een black out noemt.
Op deze manier krijg je natuurlijk ook wel heel gauw verwarring.
Noem stroom uitval dan ook gewoon stroom uitval dan is het gelijk duidelijk.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
-
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Hoi Sambeek,
Een hele operatie maar machtig interessant om te volgen, temeer ik mijn oude elektrische besturing ook in wil bouwen.
Knap stukje werk.
Gr Willem B
Een hele operatie maar machtig interessant om te volgen, temeer ik mijn oude elektrische besturing ook in wil bouwen.
Knap stukje werk.
Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
Mijn generator heeft idd een houdmagneet. Deze zou ik in geen geval op mijn hoofdmotor willen hebben. Wel kan ik me het voorstel van karel indenken om een houd magneet op de hendel van de lier te maken met een veer. Bij geen stroom kan je dan weer met de hand sturen.
Een motor moet wat mij betreft altijd blijven draaien zolang er diesel is.
Een motor moet wat mij betreft altijd blijven draaien zolang er diesel is.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- KarelE
Ik ben al weer een stapje verder. Waarom elektrisch? Gewoon een trekknop in de lessenaar, een bowdenkabel naar de brstfpomp en ik heb een foolproof oplossing 

Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- FransvanNispen
old school. back to basic, ceep it simple
zorg wel dat ie goed terug-veerd.
Frans

zorg wel dat ie goed terug-veerd.
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Praten we nu over de hoofdmotor of de liermotor?
Van de fabriek uit is mijn Nanni uitgevoerd met een knop. Knop drukken > solenoid bekrachtigd > motor uit.
Gr.
Erik
Ook deze oplossing heeft een groot nadeel bij de hoofdmotor; Bij een stroomstoring, rottig contact, defecte zekering, lage accuspanning, draadbreuk etc. stopt je motor. Dat wil je op sommige plekken (Waal, ARK) ook beslist niet!KarelE schreef:en een spoel met houdmagneet die de motor toestaat te draaien zolang er spanning op staat.
Van de fabriek uit is mijn Nanni uitgevoerd met een knop. Knop drukken > solenoid bekrachtigd > motor uit.
Gr.
Erik
-
Op mijn mercedes zit het net als op de nanni,werkt perfect,knop drukken motor uit.
Ik vindt het perfect,en zonder stroom zitten ben ik helemaal niet bang voor.
Als je het met een kabeltje gaat doen vindt ik het veel linker,de kabel kan los schieten of breken
Als zo'n stopknop er af fabriek op zit is daar echt wel over nagedacht.
Gr René ( De Stoere).
Ik vindt het perfect,en zonder stroom zitten ben ik helemaal niet bang voor.
Als je het met een kabeltje gaat doen vindt ik het veel linker,de kabel kan los schieten of breken
Als zo'n stopknop er af fabriek op zit is daar echt wel over nagedacht.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier