inmiddels weer wat stappen gemaakt. Oude motor uit elkaar gesloopt en op de klep welke door de zuiger is heen gedenderd bij een van de cilinders heeft de motor geen verdere schade ondervonden. Dus plenty reserve onderdelen voor de nieuwe motor. Het nieuwe blok miste we echter enkele onderdelen dus deze overgezet van het gestripte penta blokje. Het blok staat op ideale werkhoogte dus gelijk maar alle slangen vervangen daar je er straks voor in allerlij bochten en gaten moet wringen en mogelijk je pols en enkele vingers moet breken op meerdere plaatsen om er bij te komen.
Zaterdag 27 Oktober was het eindelijk zo ver en hebben we het nieuwe blokje mbv een van de kraantjes van de Zaandam in de schouw (motor boot) laten zakken. eerst horizontaal tot werkhoogt een toen geheel vertikaal laten zakken mbv de kettingtakels waar de motor in hing. Na wat trekken en duwen kregen we de motor netjes op de plek en was alleen 1 motor hijsbeugel ietwat vervrongen (deze beugel maar even gedemonteerd en vervangen voor de reserve.) Hierna de motor iets opgetild om de nieuwe motor rubbers er onder te monteren en deze weer vast te zetten op de fundatie. Op het gemak even de boot opgeruimd en de motor 3 uur laten staan om de rubbers te laten wennen aan de motor. Hierna kwam het uitlijnen van de koppeling op de schroefas. Nadat deze netjes op zijn plaatst stond hebben we de rubbers vast gezet op de motor en konden we we opruimen want de dag zat er al weer op.
3 november Verder gegaan met het electrisch aansluiten van de motor en de diverse slangen aangesloten. Zat nog te denken om de accus op de lader aan te sluiten maar dat moet ik zo nog maar even doen. Onderwijl nog even een slang gekocht om de water gekoelde uitlaat aan te sluiten op het bestaande systeem en de motor ontluchten. Je snapt hem al, sleutel in contact en moeizaam rond en klik,klik,klik....... gezien de dag toch wel omgevlogen was maar even de accu laders aangesloten en besloten om maar te wachten tot de volgende dag als de accus nog levensvatbaar waren.
zondag 4 nov
Accus waren niet best ,maar met behulp van de verlichtings accus deze wat kunnen oppeppen zodat we de motor konden ontluchten en starten. Bij de eerste poging starte hij direct en knalde de uitlaatslang los van de motor, nadat we deze weer vast gezet hadden en een koelwater aanzuig probleempje verholpen hadden jonden we de 2e poging ondernemen. Motor starte direct op de oude accus en broomt braaf door. Na een 45 minuten rommelen en peuteren was de motor goed warm en kon er even gedraaid worden met belasting. Dat hebben we en alle omwondende geweten. Alle uitstoot emissies hebben we gehaald en tata steel heeft ook weer zijn quotem gehaald voor volgend jaar en kan dus een jaar de deuren sluiten..... Tjeemig wat een hoop rook en ellende kwam er uit zeg! Vermoedelijk heeft er nog wat vettigheid en olie in de uitlaat gezeten want roken deed hij wel. Na een tijdje gedraaid te hebben met wisselende belasting langszij de zaandam nam de rook flink af. Na het stoppen oli egepeild en was deze net iets gezakt op het peil. (nieuw olie filter en mogelijk even een klevende zuigerveer wie zal het zeggen) Komende week zullen er nog wat kleine dingen van de bekabeling netjes weg gewerkt en vast gezet worden en kunnen we zaterdag het mastje aan dek zetten en voor de zekerheid de koelwater impellor vervangen zodat we zeker zijn dat deze alles netjes aanzuigt.
filmpje hou je nog even te goed, zaterdag nog even wat foto's en filmpjes maken