Helaas afgelopen jaar bijna geen tijd gehad om even rustig iets op dit forum te knallen van de Zaandam. Oktober 2017 hebben we de Zaandam ter keuring gegeven aan register Holland. Op een paar opmerkingen na is het schip er prima door heen gekomen, echter moest er eea op papier verantwoord worden en dan ben je over geleverd aan de (on) kunde van div organisaties en mensen die het allemaal goed bedoelen maar er geen hol van snappen of de ambtelijke molen

dit kost ontzettend veel tijd en energie maar uiteindelijk toch goed gekomen. (nu nog even het eni nummer goed zien te krijgen hebben eerder een kadaster binnenvaart gekregen en nu een kadaster Zeevaart en welk nummer moet je nu gebruiken. geven we nu het eni B nummer op zijn we niet bekend en geven we het eni z nummer op dan ook niet. Ondertussen zijn we wel doorgegaan met het onderhoud aan het schip. Afgelopen Ht race in Mei hebben we nog een geintje gehad in de mk. hele hoofdmotor vol zeewater door een lekkage, dus met een vertraging van een uur of 8 uiteindelijk als nog naar terschelling kunnen varen met een overvolle vuilolie tank. Echter dachten wij dat we een lekkage hadden in een ballast tank dus besloten we om maar met het schip droog te gaan voor het zomerkamp in juli. De week voor het dokken zijn we achter een verborgen afsluiter gekomen welke ergens onder in de mk bilge zat en deze stond iets open (getrild of (on) bewust geopend bij het schoonmaken van de bilge. Maar goed het systeem geheel na gelopen en afsluiter maar gesloten en de koelwaterpomp bij gezet. resultaat was geen lekkage meer... goede raad is duur dus toch maar de werfbeurt doorgezet, daar wij ook weer een aardig rif mee zeulden op het onderwaterschip. Donderdagavond naar de werf in de buitenhaven gevaren en het schip alvast in het hellinggat geparkeerd. Volgende morgen om half 10 droog gegaan en direct begonnen met het onder hoge druk afspuiten van de aangroei. in een middag tijd een kleine 5 m3 aangroei weg gespoten, iedere keer weer versteld van de hoeveelheid aangroei..... aansluitend aan dek met de hogedruk reiniger waarmee we de aangroei weg spoten (400 bar) de roest te lijf gegaan welke op de verschansing, bak en onderdek zat in de gangboorden. Na 2 dagen spuiten heel wat ellende weg gehaald en alles na gelopen met een tol en bikhamer. hierna alles in de primer gezet. momenteel nog een hoop primer plekken aan boord maar afgelopen tijd was het ook te warm om te schilderen. Ook in de mk werd niet stil gezeten. Alle buitenboord afsluiters en terugslagkleppen gedemonteerd en nagezien, gerepareerd en gesmeerd. Ook enkele afvoeren vervangen op de scheepshuid zodat deze weer een paar jaar mee kunnen, nieuwe anodes geplaatst en wat staalwerk op de aangehangen kont vervangen. Al met al waren het een 5 tal zeer drukke dagen maar met alle hulp uiteindelijk ontzettend veel werk verzet. ook de jongeren hebben flink de handen uit de mouwen gestoken. ankerketting uitgelopen en schoongemaakt en opnieuw gemerkt, hellingbaan ontdaan van alle zooi welke van het schip af kwam en uiteraard een een handje geholpen met het primeren van de kale plekken aan boord. 2 weken voor het zomerkamp kwamen we van de werf dus was het alle hens gewapend met emmers sop en borstels om het gehele schip schoon te maken. Hier zijn we bij elkaar toch wel weer een week of 2 mee zoet geweest om gelijk alles op te ruimen en klaar te maken voor het aanstaande zomerkamp. Vrijdag 20 juli 1200 was het eindelijk zover en na een korte bunkerstop in Zaandam door gevaren naar Lelystad. Schip liep als een kogel!!! (280 omw 8 knopen) op het markermeer in de geul even vol gas gegeven en we hebben kort de 11 knopen aan getikt. Helaas ivm de diepte snel moeten besluiten om vermogen te verminderen. Rond 1800 lagen we afgemeerd in lelystad. afmeren was weer eens bijzonder, schoonschip, weinig water onder de kiel dus een hoop vreemde reacties van het schip. halve haven uitgebaggerd
Dinsdag er op naar lemmer gevaren en daar tot zaterdag gebleven. Zaterdag doorgevaren naar het paard van Marken en daar tot dinsdag voor anker gelegen. uitstapje naar de vuurtoren gemaakt met de mannen en verder een beetje bij komen van de afgelopen weken. komende weken zullen we dus weer de kwasten en rollers ter hand nemen omdat we nog zat plekken in de primer hebben staan.
hopelijk krijg ik komende tijd weer wat meer rust in mn donder zodat er weer wat meer verteld kan worden waar we mee bezig zijn aan boord.

net droog

terugkomst vanuit marken onderweg naar ijmuiden