Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Wat de aan groei betreft, ik zou de eletrische aan sluitingen aan boord maar eens na kijken of dat wel goed zit met de aarde ,want dit is niet normaal warmwater of niet ,bij ons in de jachthaven was er ook een scheepje met die aangroei ook zo dik als bij jullie en het bleek dat de omvormer niet goed aangesloten was ,wat precies weet ik niet maar het was de omvormer en iets met de aarde.
Succes .
Succes .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Zal het voor de zekerheid eeb vragen aan dr prik aan boord. Het lijkt mij stug want we hebben een scheidingstrafo aan boord staan. Maar wie weet.....
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Afgelopen weken na de werf hebben we niet stil gezeten. Gezien het mooie weer hebben we aan dek flink huis gehouden. Op de bak hebben we de laatste resten roest weg gebikt en hierna netjes in de primer gezet.

Hierna alles nog een keer goed schoon gemaakt en na gelopen om de volgende laag primer aan te brengen. Na een paar dagen druk bezig geweest te zijn mag het resultaat er zijn.

Morgen zullen we nog een aantal dingen buitenom gaan aanpakken en als het te warm wordt zullen we binnen eea gaan opruimen en schoonmaken.
gr Ed

Hierna alles nog een keer goed schoon gemaakt en na gelopen om de volgende laag primer aan te brengen. Na een paar dagen druk bezig geweest te zijn mag het resultaat er zijn.

Morgen zullen we nog een aantal dingen buitenom gaan aanpakken en als het te warm wordt zullen we binnen eea gaan opruimen en schoonmaken.
gr Ed
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Dat ziet er inderdaad weer fris en fruitig uit!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Tijdens de laatste werfbeurt hebben we besloten om de bb achter bolder welke ook eigenlijk aan vervanging toe was weg gebrand. De nieuwe bolder hadden we al staan maar moest nog even pas gemaakt worden. Bij het wegbranden van de oude bolder bleek dat het stuk verschansing naast de bolder ook wat metaal rot opgelopen heeft. Komende week zullen we hiervoor een plaatje gaan slijpen en er tussen lassen zodat dit er ook weer knap uitziet.

As woensdag zullen we het schip verhalen naar de buitenhaven en zullen we weer wat brstf gaan bunkeren, wat boodschapjes aan boord sjouwen en schip zeeklaar maken. Donderdag middag zullen we dan rond 1500 (2 uur voor hw IJmuiden) richting Den Helder varen. Daar zullen we even een dagje voor de wal gaan en wat rondleidingen geven aan Rijkswaterstaat personeel en ex opvarenden. Zaterdag ochtend vertrekken we met een sleepje richting Harlingen voor een weekje kamp. Donderdag weer richting Den Helder en zaterdag of zondag weer naar IJmuiden.

As woensdag zullen we het schip verhalen naar de buitenhaven en zullen we weer wat brstf gaan bunkeren, wat boodschapjes aan boord sjouwen en schip zeeklaar maken. Donderdag middag zullen we dan rond 1500 (2 uur voor hw IJmuiden) richting Den Helder varen. Daar zullen we even een dagje voor de wal gaan en wat rondleidingen geven aan Rijkswaterstaat personeel en ex opvarenden. Zaterdag ochtend vertrekken we met een sleepje richting Harlingen voor een weekje kamp. Donderdag weer richting Den Helder en zaterdag of zondag weer naar IJmuiden.
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Afgelopen week dus een weekje op stap geweest met de oude dame. Woensdag verhaald en de diverse stores aan boord gesjouwd en het schip zee klaar gemaakt. In de avond de laatste klusjes nog ff gedaan om de verlichting overal weer werkend te krijgen en in de mk wat kleine opruim werkzaamheden verricht. Volgende morgen de laatste verse boodschappen gehaald en brandstof geladen (€1,10 de liter). Rond 1400 hebben we losgegooid en zijn we door de sluis gegaan richting zee. Het tij was gunstig en met halvekracht liepen we al ruim 7 knopen. Na een uurtje hebben we de snelheid opgevoerd naar 3/4 en liepen we ineens rond de 10 knopen. Het weer was perfect en iedere kadet heeft een uurtje achter het roer kunnen staan om zo te leren hoe het schip reageerde op zijn roer. De rest van de kadetten zijn verdeeld onder de diverse dienstvakken aan boord om zo praktijk ervaring op te doen in de machinekamer, kombuis en op de brug om de navigatie te doen.
[imghttp://i1056.photobucket.com/albums/t373/eijzendoorn/Zaandam/P1010772_zpsqvugpabg.jpg[/img]
Om 1800 liepen we de haven van Den Helder binnen en konden we afmeren op de ligplaats (Rijkswaterstaat terrein).

Na het afmeren konden we direct aan tafel om te genieten van de eerste maaltijd. De volgende dag hebben we een aantal rondleidingen gegeven aan Rijkswaterstaat personeel en hebben we ze gevraagd of we een heftruck mochten lenen om ons anker gangbaar te maken. Deze had een kleine 15 jaar opgesloten gezeten in het kluisgat en stond dus ietwat vast. Met behulp van een mannelijke hamer, dekwas slang en de heftruck zijn we na 2 uurtjes er in geslaagd om het anker weer gang baar te krijgen zodat de vloeien over beide zijden van de staf scharnierden. Na het nodige bij plekwerk zag alles er weer uit als nieuw. Gezien we nu op goed zout water lagen hebben we gelijk maar het dek eens goed onderhanden genomen. Ongelovelijk hoeveel vuiligheid (mos en zand) er van het dek afkwam. Ondertussen hebben we alle drinkwater tanken voorzien van een schokbehandeling hadex en hebben we deze goed ontsmet. Volgende dag de tanken leeg gepompt en voorzien van de normale dosering hadex en opnieuw gevuld met vers drinkwater. wederom het houten dek goed gewassen met zout water en het resultaat was goed te zien na het drogen. Het dek begon wit te worden en alle groene aanslag was vertrokken. In de avond nog even bij de verkeers centrale Den Helder op bezoek geweest met alle kadetten om uitleg te krijgen wat ze nu precies doen. Volgende dag (zaterdag) zijn we om 930 vertrokken en hebben we in de zwaaikom van Den Helder een 7 tal zeilsloepen op sleep genomen en zijn we richting Harlingen gevaren.

Lekker op het gemakje genietend van het weer zijn we aangekomen in Harlingen alwaar de sleep werd over genomen en wij konden gaan afmeren.



Na enkele dagen in Harlingen gelegen te hebben gingen we woensdag richting Den Helder varen. Echter was een van de ondersteunende vaartuigen van de km stuk gegaan (lekke koppakking) dus stelde wij voor om hun te slepen naar den helder.

Zaterdag ochtend vertrokken wij vroeg om het slechte weer voor te blijven.

Via Kornwerderzand en Enkhuizen zijn we naar Hoorn gevaren alwaar wij voor anker gegaan zijn. Hierbij heeft het schip zich perfect gedragen (windkracht 10 van sb in) schip lag iets scheef maar gaf geen krimp. Nadat we voor anker gegaan zijn lag het schip een beetje te zwaaien achter het anker maar dat mocht de pret niet drukken. Een aantal kadetten kwamen vragen of ze in de avond en nacht ook nog even een ankerwachtje mochten lopen. Tuurlijk mag dit, geen enkel probleem....



Tijdens de storm is de ais antenne naar benden gekomen, dus de schade valt nog te overzien. Komende week eens ff op jacht naar een nieuwe antenne voor dat ding en hopen dat het apparaat zichzelf niet heeft opgeblazen. Het duurde even voordat wij er achter kwamen dat de antenne afgebroken op het brugdek lag...
Zondag morgen bij tijds vertrokken naar IJmuiden en rond 1500 lagen we weer op de ligplaats.
gr Ed
[imghttp://i1056.photobucket.com/albums/t373/eijzendoorn/Zaandam/P1010772_zpsqvugpabg.jpg[/img]
Om 1800 liepen we de haven van Den Helder binnen en konden we afmeren op de ligplaats (Rijkswaterstaat terrein).

Na het afmeren konden we direct aan tafel om te genieten van de eerste maaltijd. De volgende dag hebben we een aantal rondleidingen gegeven aan Rijkswaterstaat personeel en hebben we ze gevraagd of we een heftruck mochten lenen om ons anker gangbaar te maken. Deze had een kleine 15 jaar opgesloten gezeten in het kluisgat en stond dus ietwat vast. Met behulp van een mannelijke hamer, dekwas slang en de heftruck zijn we na 2 uurtjes er in geslaagd om het anker weer gang baar te krijgen zodat de vloeien over beide zijden van de staf scharnierden. Na het nodige bij plekwerk zag alles er weer uit als nieuw. Gezien we nu op goed zout water lagen hebben we gelijk maar het dek eens goed onderhanden genomen. Ongelovelijk hoeveel vuiligheid (mos en zand) er van het dek afkwam. Ondertussen hebben we alle drinkwater tanken voorzien van een schokbehandeling hadex en hebben we deze goed ontsmet. Volgende dag de tanken leeg gepompt en voorzien van de normale dosering hadex en opnieuw gevuld met vers drinkwater. wederom het houten dek goed gewassen met zout water en het resultaat was goed te zien na het drogen. Het dek begon wit te worden en alle groene aanslag was vertrokken. In de avond nog even bij de verkeers centrale Den Helder op bezoek geweest met alle kadetten om uitleg te krijgen wat ze nu precies doen. Volgende dag (zaterdag) zijn we om 930 vertrokken en hebben we in de zwaaikom van Den Helder een 7 tal zeilsloepen op sleep genomen en zijn we richting Harlingen gevaren.

Lekker op het gemakje genietend van het weer zijn we aangekomen in Harlingen alwaar de sleep werd over genomen en wij konden gaan afmeren.



Na enkele dagen in Harlingen gelegen te hebben gingen we woensdag richting Den Helder varen. Echter was een van de ondersteunende vaartuigen van de km stuk gegaan (lekke koppakking) dus stelde wij voor om hun te slepen naar den helder.

Zaterdag ochtend vertrokken wij vroeg om het slechte weer voor te blijven.

Via Kornwerderzand en Enkhuizen zijn we naar Hoorn gevaren alwaar wij voor anker gegaan zijn. Hierbij heeft het schip zich perfect gedragen (windkracht 10 van sb in) schip lag iets scheef maar gaf geen krimp. Nadat we voor anker gegaan zijn lag het schip een beetje te zwaaien achter het anker maar dat mocht de pret niet drukken. Een aantal kadetten kwamen vragen of ze in de avond en nacht ook nog even een ankerwachtje mochten lopen. Tuurlijk mag dit, geen enkel probleem....



Tijdens de storm is de ais antenne naar benden gekomen, dus de schade valt nog te overzien. Komende week eens ff op jacht naar een nieuwe antenne voor dat ding en hopen dat het apparaat zichzelf niet heeft opgeblazen. Het duurde even voordat wij er achter kwamen dat de antenne afgebroken op het brugdek lag...
Zondag morgen bij tijds vertrokken naar IJmuiden en rond 1500 lagen we weer op de ligplaats.
gr Ed
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
op de Facebook pagina van het korps is ook een filmpje te vinden van de storm gefilmd vanuit de brug. Foto's in vorige bericht zijn voor een deel uit eigen collectie en uit de collectie van Jochem de Ruyter. (hof fotograaf zkknl
)

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Afgelopen zaterdag het houten dek eens grondig onderhanden genomen. Afgelopen week meerdere malen het hout met zout water flink geschrobt maar helaas op enkele plekken wilde het mos niet wijken. Hierna met chloor en zout water het dek te lijf gegaan maar ook hier verblikte of bloosde de aangroei nauwelijks...... Nu is het oorlog! Dus afgelopen week een aanal busjes coustic soda wezen halen, wat is de ideale verhouding en hoe gaan we dit aanpakken. Dus bij de aldi een sproei ding gekocht (waar ze normaal onkruid verdelger mee rond sproeien in de tuinen) en ongeveer 250 gr soda korrels opgelost in 8 ltr zout water. Door de reactie wordt het water warm dus wel ff opletten aub... Hierna het dek natgespoten en voorzien van een spray coustic soda. Het dek wordt dan ineens spiegel glad en schrobben maar met de borstel. Ongelofelijk veel vuiligheid wat er ineens loskomt en het hout begint een rode gloed aan te nemen. Hierna het dek goed afgespoeld en het volgende stuk dek aangepakt. Na een ochtendje flink boenen is ook het laatste aanslag vertrokken en zag het dek er netjes uit. In de middag zag je pas echt het effect van werken met die troep. Niet echt een klusje welke je iedere keer moet doen maar volgens mij kan dit geen kwaad om dit om het jaar te doen.
Komend weekend havenfestival en de week er op sail. Verheug me nu al op komende week...


Verder hebben we de kraantjes op het sloependek flink onder handen genomen.

Hier zullen we in het najaar ook eens naar moeten gaan kijken. de hijsrunner van beide kraantjes moeten vervangen worden, de beide hijsblokken vervangen en de rem en tandwielen eens bekijken en goed onderhoud geven. Volgens mij moeten de tandwielen in de olie draaien echter is de olie in geen velden of wegen te bekennen....
totaal plaatje:


Komend weekend havenfestival en de week er op sail. Verheug me nu al op komende week...


Verder hebben we de kraantjes op het sloependek flink onder handen genomen.

Hier zullen we in het najaar ook eens naar moeten gaan kijken. de hijsrunner van beide kraantjes moeten vervangen worden, de beide hijsblokken vervangen en de rem en tandwielen eens bekijken en goed onderhoud geven. Volgens mij moeten de tandwielen in de olie draaien echter is de olie in geen velden of wegen te bekennen....
totaal plaatje:


Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Een sterk loog en dat is caustic soda lost het bindmiddel in het hout op. Het lijkt dan even mooi. Helaas word je dek er snel slechter van. Regelmatig schrobben is het enige dat helpt. Ook niet met de hogedrukspuit want dan spuit je de weke stukken uit het hout.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Van hout weet ik niet zo veel. Dus ik ben benieuwd welk bindmiddel er in de hardhouten planken zit?Evert schreef:Een sterk loog en dat is caustic soda lost het bindmiddel in het hout op. Het lijkt dan even mooi. Helaas word je dek er snel slechter van. Regelmatig schrobben is het enige dat helpt. Ook niet met de hogedrukspuit want dan spuit je de weke stukken uit het hout.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Een loog lost de meeste biologische stoffen op. Het gladde dat je voelt als je je vingers in loog stopt is de opgeloste huid. Dat is ook het succes van loog als gootsteenontstopper.
Het loog lost niet de houtvezels op. Maar wel hetgeen ze bij elkaar houdt. Wat dus je hout minder lang mee laat gaan
Het loog lost niet de houtvezels op. Maar wel hetgeen ze bij elkaar houdt. Wat dus je hout minder lang mee laat gaan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
bedankt voor de tip. We willen die troep eigenlijk zo min mogelijk gebruiken. Gewoon regelmatig met zout water schrobben en klaar. Toen wij het schip overnamen zat er al alg aanslag op het dek. Tevens het gebik en geslijp van afgelopen 3 jaar heeft ook zijn sporen achter gelaten aan dek dus vandaar dat we het eens grondig wilden reinigen en de alg uitroeien. Dit is goed gelukt iig.
gr Ed
gr Ed
- Richard van den Berg
- Berichten: 698
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
-
- Berichten: 240
- Lid geworden op: wo 07 jan 2015 10:56
- Locatie: Groningen
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
zo zo 4 masten



met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0