Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schottel

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door schottel »

GEWELDIG !!
Ex_OSZaandammer

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Gefeliciteerd Ed, dat is mooi nieuws voor het mooiste schip van de ZKK-vloot
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Ed,
Ken je het spreekwoord.... wie goed doet goed ontmoet, jij heb mij ook voor zover nu bekend een goed karretje voor een ieniminie prijsje gegeven.
Gefeliciteerd met je welslagen, eigenlijk heb je nu een aantal reserve onderdelen, waardoor je de oude niet eens hoeft op te laten knappen, er is nu gelukkig genoeg voor handen.
Fijn dat we hier geluk mogen delen.
Groeten, Willem.
Afbeelding
paul

Bericht door paul »

Heel mooi Ed,is er aan boord niet iets te maken voor opslag van de motor,is wel zo mooi.
Gr Paul.
edje

Bericht door edje »

Paul,

Wil eigelijk de motor zo lang mogelijk in tact laten. Dat wil zeggen de reserve pompen (die geconserveerd zijn) plaatsen op de motor. de pompen welke van de motor komen in de mk ophangen op de daarvoor bestemde plekken. Tevens wil ik de in en uitl klephuizen en verstuivers (compleet) ook op de daarvoor bestemde plekken ophangen. Verder wat brstf leidingen netjes ophangen zodat we deze direct kunnen pakken als er iets lekt. de rest zal ergens in een opslag gaan en als we wat nodig hebben kunnen we het direct ophalen of langs laten brengen. Echt een 2e motor opslaan aan boord vind ik onnodig. (tenzij we gaan overwinteren in de carib :idea: 8) )
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

edje schreef:Paul,

Wil eigelijk de motor zo lang mogelijk in tact laten.
In twee tact of in vier tact? :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

edje schreef:Paul,

Echt een 2e motor opslaan aan boord vind ik onnodig. (tenzij we gaan overwinteren in de carib :idea: 8) )

Kan toch in jouw hut? Lekt toch.... :lol: :lol: :lol: :lol:
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
edje

Bericht door edje »

Mijn hut lekt alleen met zeer zware westen wind. slaat het onder de brug ramen door. Echter in de hut van mijn overburen lekt het wel. Die denken dat het vanzelf overgaat als je met ductape de boel van binnenuit beplakt :roll: ben benieuwd wanneer ze het opgeven en actie ondernemen :P

nee donor brommertje gewoon in een verwarmde opslag. scheelt een hoop vocht.
paul

Bericht door paul »

Als je van plan bent om te overwinteren in de Carib,geef ff een seintje.!!!!
Ik heb nog een geldig monsterboekje,en bewijs van diensttijd :lol: .
Ik neem aan dat je nu ook een ,typeplaat ,heb ???? :?:
Een verwarmde opslag voor weinig geld,tsa, en ook nog veilig,ergens in een overheid gebouw
In het gemaal ergens in de hoek,neem aan dat het elektrisch word.
In een container luchtdicht maken,en vol met bv stikstof.
Of een vermogend zakenman hier op scheepspraet :mrgreen:
Gr Paul.
edje

Bericht door edje »

Gisteren maar weer eens aan boord wezen kijken. Bij het aan boord stappen melde de ijsberen dat het niet te doen was aan boord en dat ze pas terug kwamen als de temperaturen weer normaal waren :? kachel in storing :evil: dagtank leeg of iets anders :?: Helaas dagtank ruim voldoende dus iets anders..... ff een aantal dingen gecontroleerd en na 2 x resetten sloeg de kachel weer aan. Vrees dat de ketel ff open moet en de brander er uit om eens te koekeloeren wat hier loos mee is. Meestal een nozzle die us is en een nieuw setje electrode en dan moet hij weer goed zijn. Dit had eigelijk afgelopen zomer moeten gebeuren maar denk dat het er bij in geschoten is. Na de koffie het danspak aan getrokken en de mk in gedoken om de smo pomp terug te plaatsen en de gerepareerde hydrauliek cilinder. Intussen gelijk maar de koelwater verwarming aan gezet en lucht geladen. Na 2 uurtjes sleutelen eindelijk de boel weer dicht en de werkspoor startklaar gemaakt. Na een flink aantal keren tornen ff tornen met een klappie lucht. Motor heeft weinig zin ivm de kou. Toen direct maar gestopt. Tegen de tijd dat ik 2 luchtvaten nodig heb om de motor aan de gang te krijgen.... wacht nog wel 2 weekjes en dan maar eens met een generator de koelwater verwarmen en het blok. misschien dat hij er dan wel zin in heeft. Na het opruimen van de mk was voor mij de dag alweer om. Ondertussen in onze elec (dr prik) in de weer geweest met de LED verlichting. In de gangen achter en aan dek zijn de armaturen gedemonteerd en voorzien van een nieuwe fitting. Zat even te kijken op internet maar die fittingen van messing of koper zijn rete duur. Dus maar eens na gedacht hoe het goedkoper kan... uitgekomen op verhuis fittingen van de Action en Hema. Uiteraard pasten deze niet direct en moest er wat weg gezaagd worden om de fittingen passend te krijgen zodat ze ook konden hangen in de puts lamp. De eerste lampen branden ook op gelijkspanning (lampen Hornbach) en de 2e partij lampen niet aan de gang te krijgen. Dus deze maar even in de wisselstroom gezet om te testen en daar deden ze het wel... (lampen Multimate). Komende week maar ees kijken of we die lampen kunnen omruilen en dan naar de kama jaja jippie jippie jee, voor hun lampen die het wel doen op gelijkstroom. (en kijken wat de verhuis fittingen bij hun kosten) we zijn nu ongeveer halverwege met de led lampen vervangen aan boord. het is nu wachten op de volgende lading lampen die toegezegd zijn zodat we weer verder kunnen met energie besparen. As dinsdag de werf bespreking :cry: dit houd in dat we de reparatie lijst weer eens voorgaats zullen moeten trekken om te zien hoelang wij droog moeten en wat we kunnen gaan doen. Alvast mijn lijstje:

knippen en scheren
alle buitenboord afsluiters openen en zittingen/kleppen schoonmaken
alle wc uitlaten terugslag kleppen openen en leiding doorspuiten met hoge druk (van binnen uit 8) )
zinkanodes controleren/vervangen waar nodig
onderwaterschip in de primer en antifauling

Wensenlijstje
nieuwe ankerwinche plaatsen
masten ontroesten en conserveren
scheepshuid ontroesten en conserveren
stootrand plaatsen in u profiel op de scheepshuid op het breedste deel van het schip
drinkwatertanken achter en midden openen en opnieuw conserveren
algemeen dienstpomp (armen en benen pomp) weg slopen en vervangen door een lief wisselstroom pompje

Dus ik ben benieuwd.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Benieuwd naar de hellingfoto's!
Geweldig hoe jullie de oude dame bij de les houden!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
edje

Bericht door edje »

Deze foto is van een jaar of 3 geleden toen wij het schip net hadden. We zijn toen droog gegaan voor vlak inspectie, knippen en scheren en overhalen van diverse afsluiters. Hierna alles weer in geconserveerd onder de waterlijn.

Ik ben benieuwd hoe het er nu uitziet als we het water uit gaan :oops:

Afbeelding

De zink anodes zijn mee gespoten maar wees niet bang. ze zijn eerst goed ingesopt met groene zeep welke oplost in water, dus het verf hecht zich niet vast.
Jef-Tengro
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Bericht door Jef-Tengro »

Wauw wat een schip zeg :D
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Wat zijn al die cirkeltjes op de foto, Ed?
Slechte plekken, ofzo?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek

Bericht door sambeek »

zou hem bijna willen ruilen :D , mooi schip hoor.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie