Ex betonningsvaartuig Zaandam
Moderators: sailor wim, frank
Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam
Je krijgt weer discusie over rode olie e.d
Er kijken ook gasten mee .
Beter van niet
geert
Er kijken ook gasten mee .
Beter van niet
geert
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Beetje overtrokken geert,
Alsof het noemen van dat woord gevaarlijk is.
En deze schuit maakt zich geen zorgen want er zit echt geen druppel rode diesel in dat schip.
Alsof het noemen van dat woord gevaarlijk is.
En deze schuit maakt zich geen zorgen want er zit echt geen druppel rode diesel in dat schip.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
in die van mij wel, en daar is niets illegaals aan, mag het gewoon opvaren.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
oke
geert
geert
afgelopen maanden niet echt veel gedaan aan boord. Dit heeft meerdere oorzaken maar afgelopen zaterdag toch maar weer eens begonnen. Al sinds wij de werkspoor draaiend hebben kampen we met een smeerolie druk probleem. Bij koude motor oliedruk goed en bij een warme motor olie druk gevaarlijk laag als we vermogen terug nemen. Volgens de werkspoor bijbel kunnen we een sae 30 of 40 olie gebruiken. Hier gebruiken we een caprano td 30 olie dus dit zou goed moeten zijn. Even waren we nog bang dat er een lager te ruim was maar naar heel veel meten bleek dit niet zo te zijn. al reeds meerdere malen de smo tandradpomp geopend en bekeken of de klepjes niet lekten. Nu zijn we er wel achter gekomen dat de bronzen bussen welke de tandwielen dragen ietwat versleten zijn. komende tijd maar eens kijken of we duidelijkere tekeningen boven water kunnen toveren waar wat maten in staan zodat we de pomp kunnen aanpakken. iig de bussen laten uitboren en nieuwe plaatsen. de gaten laten pas maken op de asjes van de tandwielen en maar eens verder kijken. zo heb ik ook het vermoeden dat het overstort ventiel een veer heeft die zijn beste tijd gehad heeft. dus als je vermogen terug neemt hij niet direct de kogel sluit zodat je te veel druk verliest. Al met al een en, en , en verhaal. Gezien de regulateur ook bediend wordt door een smo gestuurde regel ventiel is het ook aannemelijk dat hij te weinig olie druk heeft en zo op die manier ook voor problemen zorgt om de motor stationair te laten draaien.
zal zaterdag eens even kijken voor wat foto's van de tandradpomp en de deksel. De deksel ziet er overigens zeer mooi uit zonder voelbare groeven.
gr Ed
zal zaterdag eens even kijken voor wat foto's van de tandradpomp en de deksel. De deksel ziet er overigens zeer mooi uit zonder voelbare groeven.
gr Ed
Zo afgelopen week even de jaarlijkse meterstand opgenomen... slik..... gelijk maar eens even gekeken waar we de botte bijl in gaan zetten... Juist ja de verlichting. Stom eigelijk dat je er nooit bij stil staan hoeveel verlichting er aan boord is en wat er dan van bij staat zo ongemerkt.... Na wat berekeningen besloten om maar eens over te gaan stappen naar LED verlichting. Zoals het er nu naar uitziet zullen wij de aankoop kosten binnen 1 jaar terug verdiend hebben. Voor de grap eigelijk een LED lampen actie opgestart op fb voor de leden en bekenden. Het resultaat mag er zijn. de eerste lampen zijn al gebracht en de toezeggingen komen ook gestaag binnen. As zaterdag zullen we de eerste lampen gaan vervangen. Op internet een leuke website tegen gekomen waar ze voor €1,50 per stuk een verloop verkopen van bajonet (b22) naar schroefdraad fitting (E27) verkopen. waarom deze verloop? nou een lamp verbouwen naar schroefdraad fitting is eigelijk niet te doen. te veel werk en dan zit je aan een nieuwe lamp vast. De lampen die wij hebben aan boord zijn van een degelijke kwaliteit en al 60 jaar oud en de huidige lampen gaan dat niet redden. dus dan maar een verloopje er in en zoals het er nu naar uitziet zullen deze net gaan passen. Bij de action eindelijk de beruchte LED strips gevonden, eens kijken hoe we deze kunnen gaan gebruiken en daarna kijken of het de gewenste resultaat oplevert. dan kunnen we altijd kijken of we hier meer van gaan gebruiken.
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Leuk!
Wees wel een beetje kieskeurig qua led-verlichting, sommige 'ebay' lampen zijn ronduit gevaarlijk...gegeven paarden hierbij wel even in de bek kijken
Ook qua kleur is het wel fijn als alle lampen een beetje dezelfde kleur zijn.
In leefvertrekken kun je bij een succesvolle actie wellicht zelfs mooie lampen kiezen die dimbaar zijn en daarbij van kleur veranderen zoals een gloeilamp ook 'warmer' wordt als deze gedimd is.
Wees wel een beetje kieskeurig qua led-verlichting, sommige 'ebay' lampen zijn ronduit gevaarlijk...gegeven paarden hierbij wel even in de bek kijken

Ook qua kleur is het wel fijn als alle lampen een beetje dezelfde kleur zijn.
In leefvertrekken kun je bij een succesvolle actie wellicht zelfs mooie lampen kiezen die dimbaar zijn en daarbij van kleur veranderen zoals een gloeilamp ook 'warmer' wordt als deze gedimd is.
Dank je voor de tip. De verlichting welke dimbaar is moeten we zelf ff kopen. (andere dimmer en vervangende led lampen gu4) de lampen aan dek en in de overige ruimtes zijn niet dimbaar. Hier is een deel wissel en een deel gelijkstroom gevoed. uiteraard door elkaar heen e 27 en b22 fittingen maar ook dat mag de pret niet drukken. hiervoor kreeg ik net een aantal verlopen voor aangeboden van een mede varend monument (de castor uit Rotterdam) zaterdag de eerste lading lampen vervangen en komende weken zien we wel hoeveel lampen het uiteindelijk opgeleverd heeft.
gr Ed
gr Ed
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Ik zal er ook een paar regelen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Top Eric
Je hebt wel eens van die dagen dat je aan boord komt met een idee om dat en dat te doen en uiteindelijk komt daar niets van terecht
zaterdag ochtend aan boord en liep een beetje te rommelen in het kantoortje op zoek naar enkele gegevens van het eea. Valt mijn oog op een map met tekeningen van de werkspoor. tegen beter weten in zitten bladeren in de tekeningen en zag ik een tekening van de regulateur. Nu is het zo dat wij sinds we de motor draaiende hebben we al lopen te @%#$@ met het stationaire toerental en bij het in werking stellen van de schroef dat de motor uit valt
dus na een tijdje in de tekening gekeken te hebben de mk in gedoken om het eea te bekijken of de tekening klopt met het geen wij aan boord hebben. Eureka verdomt het klopt
dus nog even met de tekening naar boven en de grijze massa in beweging zetten om duidelijk te krijgen hoe dat ding precies werkt. Onder het genot van een bakkie en een startlontje de boel voor mij zelf duidelijk weer de pul in en nog een keer beredeneren en kijken wat er nu gebeurd. Hierbij in het achterhoofd houden dat we wat babbith (uitgelopen lagers) gehad hebben en de regulateur deels aangestuurd wordt door de smo druk van de motor (hebben we ook wat problemen mee). Hiervoor zit er een potje naast de regulateur waar ook de brug bediening op zit. nu heb ik al eens zitten kijken naar dat potje maar niet echt serieus naar gekeken want er waren al problemen genoeg. Dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en het dans pak aan en sleutelen maar. Voorzichtig dat potje geopend (dacht dat er een menbraan in zat met een veer)(hier juist weer geen tekeningen van)) geen veer maar kon het dekseltje niet verder openen omdat er weer een wateraftap van het brstf systeem in de weg zat. Geen probleem meubelen we die ook ff los. Ja leuk plan maar helaas. tig jaar verf op een koppeling geblubberd dus niet in beweging te krijgen. Dan maar verder kijken of we niet iets meer kunnen demonteren om alsnog de deksel te openen. Na een uurtje pielen en enige ingeroepen hulp van onze schepper die wateraftap los weten te krijgen zodat we dat dekseltje er af konden halen. dit bleek uiteindelijk gewoon een cilinder te zijn met een zuiger. als je de motor start krijgt hij smo druk uit het carter en naarmate je de zuiger naar boven beweegt gaat de motor harder in toeren lopen. Nu zagen we wat pitting in de cilinder wand dus bedacht ik me het volgende. Als de motor gestart is en deze moet stationair lopen maar raakt door een lichte lekkage zijn smo druk kwijt gaat hij net zo lang opsturen totdat hij weer druk heeft en behoud, echter heeft deze zo veel druk dat de motor harder gaat draaien maar met die ingestelde waarde gaat de regulateur deze compenseren dus de smo druk daalt weer (en te ver) waardoor de motor dus onregelmatig en dus gaan staan hunten. ga je nu belast draaien zal de zuiger een andere stand aan nemen in de cilinder en blijft hij wel netjes lopen want hij raakt zijn druk niet kwijt. inmiddels een bedrijf gevonden in IJmuiden die waarschijnlijk de pitting kan gaan opspuiten en afdraaien naar de maat van de zuiger. Hierna gaan we de boel monteren en kijken of dit effect heeft en we het stationaire toerental kunnen behouden. zo niet maar weer verder duiken in het systeem....

bij de pijl het "wazige" potje
Nu de vraag, waar komt die pitting vandaan.... wel wat roestspoortjes gevonden maar of dit er mee van doen heeft.....

bij de pijl het "wazige" potje
Nu de vraag, waar komt die pitting vandaan.... wel wat roestspoortjes gevonden maar of dit er mee van doen heeft.....
Mooi verhaal Ed.
Leuk werk dat probleem opzoeken,hoop dat het werkt.
Komt Jan nog wel eens langs?
Gr Paul.
Leuk werk dat probleem opzoeken,hoop dat het werkt.
Komt Jan nog wel eens langs?
Gr Paul.
ja Jan komt nog wel eens langs. we hebben weer wat op de planning staan maar dan moet de temperatuur ook ff weer wat beter zijn. dat sleutelt ook ff wat lekkerder. afgelopen zaterdag had ik op een gegeven moment ff geen gevoel meer in mijn vingers. resultaat was dat er wat sleutels en boutjes het scheepsvlak in gingen. dus vissen geblazen....
gr Ed
gr Ed
Leuk baantje voor een leerling machinist.
Met een magneet vissen en gelijk de Bilge schoonmaken.
Ik was broodmager toen ik naar zee ging dus,paste overal aardig tussen door,jammer dat foto's maken toen niet zo makkelijk ging als nu.
Gr Paul.
Ps. doe Jan de groeten.

Met een magneet vissen en gelijk de Bilge schoonmaken.
Ik was broodmager toen ik naar zee ging dus,paste overal aardig tussen door,jammer dat foto's maken toen niet zo makkelijk ging als nu.
Gr Paul.
Ps. doe Jan de groeten.
zal ik doen paul. Toen ik ging varen was ik ook broodmager, echter door de jaren heen hebben de calorieën de weg naar mijn kledingkast ook gevonden en de kleding laten krimpen