Er is weinig voortgang de laatste tijd. Drukte met werk en studie zijn enkele redenen. momenteel is er weer sneeuw. toch vorige week het kopschot dichtgelast maar dat is helaas wel kromgetrokken. Er moet wat geweld toegepast worden om de boel recht te krijgen. lassen met vrieskou geeft nog wel eens een probleem!
Gisteren een grote potkachel in het ruim geplaatst om de boel droog te stoken, en om van de binnenbetimmering af te komen
nog even een sfeerfoto!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Mooi hoor die sneeuw! maar niet om te klussen. Na het aansluiten van de kachel en lekker stoken.
Ik ben eens begonnen aan het klinken van het missende luik van de achterroef. eerst van hoeklijn een frame gebogen en een dekplaat pasgemaakt. de gaten afgetekend en geboord en het hoeklijn aan de binnenkant gesouvereind.
alles netjes geklonken maar zonder vuur. Ik heb de nagels al in het gat op lengte afgeslepen waardoor ze kersrood worden. daarna gauw met een grote 1,5 kg bankhamer klinken. gaat prima en ziet er netjes uit
met de aanhoudende sneeuwtroep ook maar het voorluik aangepakt. in de wschuur is het zelf zonder verwarming beter dan aan boord.Dit luik heeft wel veel attentie nodig!Ik wil wel liefst het oude frame gebruiken. Het moet er allemaal niet te nieuw uit gaan zien!
Ondertussen is deze ook al weer klaar maar daar heb ik nog geen fotos van.
hallo Nico
Het is wat meer werk dat klinken,maar het ziet er wel mooi strak uit zo
en het heeft wel wat als je het klaar hebt. Echt pracht luikie.
En of je zo n luik met lassen ook zo strak houd,zal mij niet lukken denk ik.
Ik neem aan dat je ook 8 mm nagels hebt gebruikt.
gr paul
Het is inderdaad wat meer werk. Maar door te lassen en te zetten gaat het er te modern uitzien. En het grote voordeel van klinken is: je klinkt het strak dus geen kromme constructies.
ondertussen door gewerkt aan het voorluik. het ligt erop!
kan lekker de walshuid eraf roesten!
daarna begonnen aan het achterkuipje.eerst botweg wegggeslepen maar er bllek een 2 centimeter dikke laag bituum op te liggen. er kwamen mooie lange ruiten onder vandaan. geen roest od andere narigheid;-))
allleen hakte ik dwars door spanten en zij. even vernieuwen.
tussen door nog even een nieuw spant rondgeklopt. spierpijn na al dat klinken en slaan. vandaag de andere kant wat zorgvuldiger verwijderd(=Gesloopt)
nu wel het hele dek behouden want ruitenplaat is zeldzaam.
wel weer door de zij gehakt en spant verrot. jammer maar het nieuwe ligt alweer op de werkbank. moet stoppen voor een feestje en heb daar geen zin in! de klus moet klaar!
Toch maar weer verder gegaan aan de kuip of bollestal. Doordat de ruitenplaat redelijk goed onder de bitumenrommel vandaan kwam heb ik besloten niet te vernieuwen maar te repareren. voor de waterdichtheid las ik dit deel ook want ik wil geen lekkende kuip via matig geklonken delen. ken je tekortkomingen!
de reparaties doe ik met stukjes ruitenplaat zodat het er straks weer relatief historisch uitziet. slechte fotos
in het midden komt een luikje zodat ik ook nog eens de schroefas uit kan hakken. De aansluiting van het vetkanon is afgebroken en dat kan lekkage geven.
In de hoeken nog even de afvoeren boren en een pijpje inlassen. vroeger liep het regenwater gewoon via het vlak naar de machinekamer. en dat wil ik niet
zo die ruitenplaatvloer is weer dicht. netjes een rechthoekig gat uitgesneden zodat ik de smeerleiding van de schroefas eens uit kan hakken. die in n.l. doorgerot.
Nu dat allemaal klaar is kan ik met het achterwandje van de roef beginnen. eerst wachten tot er geen regen meer is en dan snel een mal geknipt. overgetrokken (geleerd op de kleuterschool) en uitgesneden met de slijptol.
Hierna even gepast. dat is natuurlijk niet even als je alleen bent maar met een paar hulpstrips ging het wel. Enig corrigeerwerk was nodig ( maar ik ben dan ook docent) en daarna snel afgelast.
Ik ga alle andere delen nog klinken maar dat ga ik voorbereiden en doe het in een keer met wat vrienden. die willen dat graag en ik eigenlijk ook wel. alleen gaat dat niet lukken!
Deze week weer lekker bezig geweest. 2e achterschot pas gemaakt en vastgelast. het ging voorspoedig!
alleen de zijdelen aan de spanten nog klinken en de onderrand. Dat wordt een hoop gaten boren!!
In het achterdekje een verzonken luik gemaakt wat me getapte schoeven dichtgemaakt moet worden. dan kan ik nog een keer bij de schroefas.
Ook heb ik nog de bovenrand gerepareerd zodat ik nu in een keer de nieuwe toegang kan aftekenen en uitslijpen. zoon teun wilde een foto maken met mij erop. nou, voor deze keer dan,
weer een week voorbij!
Na de lassen weer afgebraamd te hebben heb ik de opening op maat afgeslepen. Nu nog een profiel kiezen op af te werken en vastklinken,
Ook het dek verder kaal gemaakt en hier en daar gaatjes dichtgelast. Toch maar een beetje menie erop gesmeerd. dat scheelt weer roest en maakt straks makkelijk schoon
Ik heb ook het luikje verder afgewerkt en gaten geboord. M8 getapt in de strip onder het dek en ik kan het nu dichtschoeven. Met de afvoergaten naar het water wacht ik nog even, die boor ik wel op de werf.
volgende stap is het repareren van de berghout strip zodat ik er een berghout (van kunststof) tegenaan kan maken.
Na wat gerommel met griep toch nog wat klusjes gedaan. veeeel gaten voorgeboord voor het klinkwerk. want dat moet echt wel gaan gebeuren. klinkagel gehaald bij westlandervrienden die een flinke voorraad hebben opgekocht. 8, 10 en 12mm nagels voor de verschillende verbindingen, het meeste is gebouwd met 12mm nagels maar die zijn wel erg zwaar. dat worden wel moeie polsen. ook de kikker op de roef nieuw gemaakt en voorgeboord. deze was om de jaaglijn vast te zetten zodat de schipper bij problemen de boel kon losgooien.
bij het schoonmaken binnen in de zij kwam ik nog wat plekken met dakbedekking tegen. die heb ik er maar uitgehaald en netjes dichtgelast met nieuwe plaat. dat gaat niet zomaar! als je het plaatje in een keer aflast op normale spanning scheurt het ijzer door krimp netjes boven de las door. je hoort ook flinke klappen als je een plaat in een keer aflast. dus je moet kleine stukjes lassen zodat er niet teveel temperatuur komt in het materiaal. alles om grote krimpspanningen te voorkomen.
tijdens wat nattere periodes heb ik de binnenkant lekker geschrapt, ontvet en ge-meniet. Menie die ik van Wim heb gekregen en die wel wat dik was. maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en ik heb er met wat extra lijnolie een lekker tjetje van gemaakt. Knapt altijd wel lekker op!
Klinken stellen we nog even uit vanwege het weer dus ik ben maar aan de voorkant van de roef begonnen.
eerst de hele rotte hoek er maar uitgesneden:
en dan weer lekker puzzelen aan een nieuwe constructie en reparatie. moet natuurlijk wel historisch verantwoord zijn! dus eerst maar de oude plaat aanhelen.
Schothoek en bovendeel er weer ingehecht. Deze delen worden straks op de montagedelen geklonken maar dat gaat niet alleen en ik wil wel door.
ik heb ook een oude dubbeling van dek gehaald en de daaronder gelegen gaten met plaat gerepareerd. straks weer een mooi stukje ruitendek.
over die naad komt straks een rondgeklopte hoeklijn 50x50 met daartegenaan een merkel voor het eerste luik. materiaal ligt al klaar!
nu alleen nog even tijd.
Deze week ook de andere kant eruit gesneden. ging aardig snel. en even een opvang constructie voor de scheerbalk gelast.
dan kan tijdens het bouwen de boel gewoon weer dichtgelegd worden.
Een stuk ruitenplaat in dek gemaakt om oude gaten te repareren. Helaas kwamen de ruiten niet helemaal overeen!
De andere hoek er ook uitgesneden en het schot weer gerepareerd. de nieuwe reparatie plaat voor de zijkant van de roef is ook al weer afgetekend maar toen moest ik de jongens weg gaan brengen. volgende keer weer verder
Langzaam vooruit! andere schepen vroegen ook aandacht dus dit moest even wachten.
deze week maar weer eens wat gedaan. na het afmaken en lassen van de zijdelen moet er een hoeklijn over de voorkant van de roef gebogen worden.
Dat vraagt nogal wat kracht als je niet het spant vantevoren kan buigen. Lijmtangen en hamer.
om de staande flens aan te drukken gebruiken we een truc. een zgn keggeplaatje las je op het schot. je kan nu een koudbeitel slaan tussen het plaatje en de flens en zo de boel aandrukken. Als je het keggeplaatje maar aan een kant last kan het eenvoudig afbreken en hoef je alleen een klein beetje las af te slijpen.
Zo weer eens eens een berichtje over de pakschuit. Door een wat drukke agenda(andere schepen, werk, studie ,gezin, vakantie, huis en varen) alleen tussendoor wat schoongemaakt en gemeniet. Vlak voor een kwart schoongemaakt en in de olie gezet. wel spannend wat het ziet er niet super uit. ik heb nog geen tijd en zin in een werfbeurt dus het moet nog even houden. Vandaag aan de voorkant van de roef tegen het nieuwe hoeklijn 50x50 een smalle merkel gebogen waar het eerste luik op komt te leggen. voorloping nog vastgehecht maar ik las het af, vanwege het onderhoud, maar zal hier en daar een klinknagel op de juist plaats erin klinken. ik zal morgen eens wat fotos posten.