Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
Re: Oving I - voorheen Germa
MOOIIIII.
Gr Paul.
Gr Paul.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
November...

Voorkant voorlopig 'klaar'

Nu is dit deel aan de beurt...

Eerst maar eens opruimen...(dit is deel wat al 'nieuw' is)

Hier moet straks gewerkt worden :p

(koel-)kasten verplaatst, spullen sorteren...


Staalvoorraad moet ook nodig weer gesorteerd.

60x40cm Kratten zijn ideaal

Het vooronder, met onder het witte zeil onderwerp van de komende stelling van de maand?
(boegschroef zit er al jaren in, maar nog steeds niet aangesloten...)
Oja ook mooi in beeld het tijdelijke (houten!) aanvaringsschot.

Achterkant van vooronder, met links op de foto de doorloop naar het oude ruim. In deze doorloop komt een waterdichte deur zodat vooronder hermetisch afgesloten kan worden.

Steeds meer ruimte!

En een kachel voor de koude dagen, erg fijn tijdens en na het klussen in de winter!


Schoorsteen afneembaar

Afscheiding gemaakt tussen 'werkplaats' en opslag..

De werkplaats...het toilet mag blijven, wel zo makkelijk.

Hier is te zien welk deel nu aan de beurt is.
En toen was november alweer voorbij....voornamelijk opgeruimt
(en aan de generator gesleuteld)
Voorkant voorlopig 'klaar'
Nu is dit deel aan de beurt...
Eerst maar eens opruimen...(dit is deel wat al 'nieuw' is)
Hier moet straks gewerkt worden :p
(koel-)kasten verplaatst, spullen sorteren...
Staalvoorraad moet ook nodig weer gesorteerd.
60x40cm Kratten zijn ideaal

Het vooronder, met onder het witte zeil onderwerp van de komende stelling van de maand?
(boegschroef zit er al jaren in, maar nog steeds niet aangesloten...)
Oja ook mooi in beeld het tijdelijke (houten!) aanvaringsschot.
Achterkant van vooronder, met links op de foto de doorloop naar het oude ruim. In deze doorloop komt een waterdichte deur zodat vooronder hermetisch afgesloten kan worden.
Steeds meer ruimte!
En een kachel voor de koude dagen, erg fijn tijdens en na het klussen in de winter!
Schoorsteen afneembaar

Afscheiding gemaakt tussen 'werkplaats' en opslag..
De werkplaats...het toilet mag blijven, wel zo makkelijk.

Hier is te zien welk deel nu aan de beurt is.
En toen was november alweer voorbij....voornamelijk opgeruimt

(en aan de generator gesleuteld)
Re: Oving I - voorheen Germa
Afgezien dat jullie wel aardig de beuk er in hebben met dit mega project, zal het, als het klaar is wel afkicken worden ben ik bang voor. 

groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Haha er zijn al zoveel projecten langsgekomen die ik heb moeten laten liggen, dat komt wel goedsambeek schreef:Afgezien dat jullie wel aardig de beuk er in hebben met dit mega project, zal het, als het klaar is wel afkicken worden ben ik bang voor.

-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
December...
Maar om niet alles te hoeven tillen moet eerst de kraan een wat groter bereik krijgen...

Ruimte voor nog een paar uitschuifdelen...

Werk aan de winkel...


Nooit helemaal gelijk, dat zetwerk...

'glijstuk'


Deel twee...


Deel drie moet eerst nog 10mm af....

Nog niet helemaal klaar (moeten nog borg-gaten in, galvaniseren, etc)

Kerstboom is klaar

Kerstvuur op plaatselijk eiland
Maar om niet alles te hoeven tillen moet eerst de kraan een wat groter bereik krijgen...
Ruimte voor nog een paar uitschuifdelen...
Werk aan de winkel...
Nooit helemaal gelijk, dat zetwerk...
'glijstuk'
Deel twee...
Deel drie moet eerst nog 10mm af....
Nog niet helemaal klaar (moeten nog borg-gaten in, galvaniseren, etc)
Kerstboom is klaar

Kerstvuur op plaatselijk eiland

Re: Oving I - voorheen Germa
Je moet ze dus nog wel met de hand uitschuiven?
En helemaal uit kan je dan nog wel een vol kratje bier tillen?
Gr Paul.
En helemaal uit kan je dan nog wel een vol kratje bier tillen?

Gr Paul.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Juppaul schreef:Je moet ze dus nog wel met de hand uitschuiven?

Een fust bier zelfsEn helemaal uit kan je dan nog wel een vol kratje bier tillen?![]()
Gr Paul.

(of twee...drie...vier...)
Heb de uitschuifdelen berekend en zal de doorbuiging checken om de berekening te controleren

-
- Berichten: 492
- Lid geworden op: wo 10 jul 2013 10:55
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: Oving I - voorheen Germa
Hoi Boekel,
Heb weer je project bekeken..heel mooi hoor.
Vanaf het begin al plezier met jullie schip.
Heb ik ook...verleden jaar..op het voordek in het zonnetje...nu achter in de open kuip.
Onder de brug A9 bij Uitgeest..ik hou het in mijn achterhoofd.
Gr Willem B
Heb weer je project bekeken..heel mooi hoor.
Vanaf het begin al plezier met jullie schip.
Heb ik ook...verleden jaar..op het voordek in het zonnetje...nu achter in de open kuip.
Onder de brug A9 bij Uitgeest..ik hou het in mijn achterhoofd.

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
- varg
- Berichten: 762
- Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Oving I - voorheen Germa
Hoi Boekel, zag een (spectaculaire) film op een gletsjer, maar sinds 9-3 geen foto's meer van de Oving 1! Iets gebroken?
Sterkte, Arnold
Sterkte, Arnold
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Haha nee, wel auto stuk op terugweg (leve de reisverzekering!) dus dagje minder kunnen klussen. Vorige week + weekend lekker wat gedaan. Deze week rustig aan ivm keelontsteking :p
Hoop dit paasweekeinde weer lekker wat te kunnen doen (hopelijk nog wat hulp, hoop scouts hebben andere activiteiten dit weekend...)
Maar ik mag het onderwerp wel weer eens een update geven...vanavond??
Hoop dit paasweekeinde weer lekker wat te kunnen doen (hopelijk nog wat hulp, hoop scouts hebben andere activiteiten dit weekend...)
Maar ik mag het onderwerp wel weer eens een update geven...vanavond??
- varg
- Berichten: 762
- Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Oving I - voorheen Germa
Vast bedankt namens je vele trouwe kijkertjes en sterkte met je gezondheid.
Arnold
Arnold
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Haha bedanktvarg schreef:Vast bedankt namens je vele trouwe kijkertjes en sterkte met je gezondheid.
Arnold

In het ergste geval morgen niet aan het bier

Foto's staan weer up to date op www.boekel.nu
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Nog even herhaling uit ander topic, om dit verhaal compleet te maken:
Na een leuk evenement op 3e kerstdag, 'wintervuur', ging de dag erna voor terugvaren nog even wat wintervuur in mijn generator...
Deze stopte ermee, en een blik naar binnen gaf aan dat ie stuk was...

gesmolten bedrading...

Gesmolten statorwindingen...
Een kennis met meer kennis heeft mij uitgelegd dat er waarschijnlijk een (isolatie-) beschadiging is onstaan, waarna een 'hotspot' ontstaat, waardoor er langzaam meer isolatie sneuvelt totdat de winding doorbrand. door de wegvallende spanning gaat de AVR (automatische voltage regeling) vol open staan en daardoor zijn er weer dingen in de rotor gesmolten.
Dus toen...
Verschillende opties overwogen:
-zwaardere generator eraan knopen? Heb een mooie 100kvA Heemaf bekeken, maar dat schroef je er niet even snel aan vast...
-complete andere set? (vandaar mijn interesse in de kromhout set...bleek alleen wat te weinig vermogen (en teveel roest in generator)
-passende generator zoeken...
Zoals meestal bracht marktplaats de oplossing, eerst eens gebeld met een machinehandel, gereviseerde of nieuwe generator 2500 a 3500 euro...nee dank u...
In IJmuiden had iemand twee generatorsets staan, precies dezelfde als deze...uit een schip, bouwjaar 2000...flink gedraaid dus en niet voor niets eruit gegaan...toch maar eens kijken...
Uiteindelijk set gekocht, gisteravond opgehaald, en met inladen bleek de generator van de set al eens vervangen...en deze had bouwjaar 2010
Die heeft maar een paar jaar gedraaid waarschijnlijk.







Ik denk niet dat deze teller alle motoruren erop heeft...maar wie weet.
De motor lijkt een lekke krukaskeerring te hebben (achter het vliegwiel), want generator zit lekker vol met oliebagger...
Na een leuk evenement op 3e kerstdag, 'wintervuur', ging de dag erna voor terugvaren nog even wat wintervuur in mijn generator...
Deze stopte ermee, en een blik naar binnen gaf aan dat ie stuk was...
gesmolten bedrading...

Gesmolten statorwindingen...
Een kennis met meer kennis heeft mij uitgelegd dat er waarschijnlijk een (isolatie-) beschadiging is onstaan, waarna een 'hotspot' ontstaat, waardoor er langzaam meer isolatie sneuvelt totdat de winding doorbrand. door de wegvallende spanning gaat de AVR (automatische voltage regeling) vol open staan en daardoor zijn er weer dingen in de rotor gesmolten.
Dus toen...
Verschillende opties overwogen:
-zwaardere generator eraan knopen? Heb een mooie 100kvA Heemaf bekeken, maar dat schroef je er niet even snel aan vast...
-complete andere set? (vandaar mijn interesse in de kromhout set...bleek alleen wat te weinig vermogen (en teveel roest in generator)
-passende generator zoeken...
Zoals meestal bracht marktplaats de oplossing, eerst eens gebeld met een machinehandel, gereviseerde of nieuwe generator 2500 a 3500 euro...nee dank u...
In IJmuiden had iemand twee generatorsets staan, precies dezelfde als deze...uit een schip, bouwjaar 2000...flink gedraaid dus en niet voor niets eruit gegaan...toch maar eens kijken...
Uiteindelijk set gekocht, gisteravond opgehaald, en met inladen bleek de generator van de set al eens vervangen...en deze had bouwjaar 2010

Ik denk niet dat deze teller alle motoruren erop heeft...maar wie weet.
De motor lijkt een lekke krukaskeerring te hebben (achter het vliegwiel), want generator zit lekker vol met oliebagger...