Het werk op de werk is al een paar weken klaar maar ik had nog geen tijd om foto's te maken en er een verhaaltje bij te maken, maar om eerst de vraag van René te beantwoorden: Het is een luxemotor met een geveegde kont. De uitlaat zit "onder" de kont en is dus niet zo heel zichtbaar.
Toen ik het schip kocht was het ook al zo gemaakt, alleen wat hoger, en werkte het prima.
Er zijn ook regels die zeggen dat de uitlaat niet door een verblijfsruimte mag lopen, ken ze niet precies, denk dat het een CVO ding is. Het gaf me zowiezo niet zo'n fijn gevoel. Daarom dus zo gedaan.
In de roef heb ik tijdelijke ramen geplaatst en overal voorgeboorde stripjes gezet om later grondhout op te maken. Voorboren met een kolom boor is een stuk handiger dan onder allemaal rare hoeken met de handboor in de weer gaan.
Van een lasser op de werf kreeg ik een paar lichtbakken zodat er ook fatsoenlijk zicht is. heel fijn.
Detail van de hydraulische stuurpomp. Er is een soort bracket voorop gemaakt dat de as ondersteund waardoor het stuurwiel rechtstreeks op de pomp gemonteerd kon worden.
Het was wel een beetje lastig om koppelingen te vinden omdat het ding uit Canada komt en de schroefdraad niet courant is.
Het stuurwerk is nog hetzelfde, alleen hebben we een plateautje gemaakt voor de roerstandaanwijzer.
Het idee is om die naast de knoop te plaatsen en boven op beiden een tandriem verbinding te maken.
Helaas heb ik nog geen goede (internet) winkel kunnen vinden met een aardig assortiment van dit soort spullen, dus ideeen zijn welkom.
Blik naar voren. wel een beetje door de zooi heenkijken.
Links, waar het hout en het losse staal staat komt de douche / toilet. Daarnaast de doorgang naar het reeds bewoonde ruim.
En in dat gangetje heb ik vast een opslag / tafel gemaakt van wat afval hout.
Aan de andere kant van het gangetje is de wand naast de machinekamer met daarin een stalen deur die pas op het laatst is geplaatst.
Blik door het tijdelijke raam in deze wand. Door het raam kunnen eigenlijk alle belangrijke zaken in de machinekamer gezien worden (afsluiterstanden / verwarmingstemperaturen / electra schakelaars). Het lijkt me wel handig om dat bij de uiteindelijke inrichting zo te houden.
Nieuw brandstofsysteem. Met de vier rode handels worden de dubbele filters bedient, met de drie blauwe handels wordt diesel gegeven aan motor / generator / verwarming
Nog meer brandstofsysteem. Ik vind dat het wel netjes oogt, en belangrijker: het zit niet meer zo in de weg als vroeger.
In de machinekamer naast de deur lopen alle leidingen en kabels omhoog en gaan met kabeldoorvoeringen naar de stuurhut.
Het elektrapaneel is een beetje aangepast aan de nieuwe situatie. stelt niet veel voor, het blijft een zooitje, maar wel een zooitje dat ik begrijp.
De witte pijp ernaast is de geisoleerde uitlaat van de dieselkachel. Ook zonder isolatie wordt deze uitlaat nauwelijks warmer dan hadwarm, maar toch maar wat omheen geknoopt.
Blik naar achteren: De dieselkachel met rechts daarnaast de ingepakte uitlaat van de motor. Ertussendoor kruipen naar de schroefaspakking is mogelijk zolang ik een beetje op m'n dieet blijf letten. Direct achte het steunlager zijn nog wat afsluiters zichtbaar die direct op de dieseltank zitten.