meester schreef:Die Johanna is volgens mij te groot voor het westland. ik weet het wel zeker!
Ik zal het eens aan mijn vader vragen. die weet dat wel.
die voorburgse meeuwisse varen nog wel met hun oude schepen in de pleziervaart. de Havik, josina en de Lijntje liggen gewoon in den haag
Ik heb het ook maar weer van 'horen zeggen', van een oude heer Meeuwisse die met de Excelsior in Weesp lag. Wij legden daar in het Smal Weesp aan. Zij lagen aan de overkant, en voordat ik vastgemaakt had was hij al omgefietst en stond naast me. Hij herkende ondanks de verbouwing in de Johanna meteen 'dat schip dat in Alkmaar bij Witsen lag'.
Dat klopte kon ik hem vertellen, en hij vertelde dat het schip gebouwd was door/voor zijn oom in zijn eigen geboortejaar (1926), en dat die oom er mee in/op het Westland voer, o.a. met groenten van de veiling naar de kopers. Later zou de Johanna met een laadgerei achterop vaten jenever van Schiedam naar Amsterdam hebben gevaren. Er waren volgens dhr. Meeuwisse geen foto's van het schip in de familie.
Er zit inderdaad een brandmerk op de voorzijde van het achterroefje, maar op de foto die ik ervan heb is het niet helemaal leesbaar. Ik zal een betere foto maken en er eens mee op zoek gaan. Er is daar vlakbij ook nog een meetbrief/ijknummer ingebeiteld.
Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
In de meetbrief van de 'Vereeniging' staat niet het woord pakschuit, alleen beurtschip.
Dat het scheepje ondanks de steile steven en het motorkontje verder alle kenmerken van de pakschuit vertoont, zie je direct: geen gangboorden, lang voordek, afneembare zijpanelen.
ondertussen wel bezig met de pakschuit. george snijder is voor mij in Rotterdam geweest in het Maritiem Museum en heb de volgende meetbrief gevonden:
Rotterdam meetbrief nummer 3415, scheepsnaam Gijsbertha, eigenaar J. Pannekoek te Aalsmeer, motorpakschuit van staal met (ten tijde van de meting) 20 effectieve paardekrachten. (aantekening: geen motor meer aanwezig sept. '78). Gebouwd in Leiden 1890 bij Kon. Ned. Grofsmederij.
Lengte 17,38 m, breedte 3,18 m, 20,748 ton. gemeten in Amsterdam 25/10/1912
Dat is leuke info. ik ben lekker bezig de roef te repareren
Laatst gewijzigd door meester op zo 12 sep 2010 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
gisteren nog even een mazzeltje op de warmonder schippertjesagen:
2 passende patrijspoorten voor in de voormalige machinekamer voor €20,-
even een beetje schoonmaken en inzetten. dat scheelt weer regenwater in de schuit!
in de zijkant(gaten) van de roef zitten alweer 2 spanten en aan de onderkant heb ik de klinkstrook vernieuwd. deze was nog wel aanwezig maar brak af tijdens het uithalen van de klinknagels. dat oude ijzer is wel erg bros. aangezien alle strippen en profielen die ik tot nu toe tegen ben gekomen in engels matern zijn is er nu ook weer geen passende strip. daarom maar een beetje ernatoe rommelen want om alles op maat te maken heb ik geen zijn. zo zijn de zijhoeklijnen 56x56x7.
Ook valt de maat kl;inknagels op: zo zwaar zie je ze zelden op een klein schip.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Alle spanten zitten weer in de roef en ik heb het patrijspoortgat gerepareerd. de oude gaten moesten ook dichtgelast worden omdat de nieuwe steek weer eens anders is
volgende week plaatje pas maken en inlassen. en natuurlijk alle spanten en onderstrip klinken. wel nog even nagels regelen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Nu een zijkant volledig voorbereid is om geplaatst te worden ben ik aan de andere kant begonnen. Voor het sloopwerk had ik hulp van zonen en buurjongens. tussen de 8 en 11 jaar! in d het enthousiasme sneuvelde ook de achterwand. die stond nog niet op de nominatie, maar ja.
De constructie van het achterdekje kwam nu helemaal vrij.
daar zit nog wel wat werk aan!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Of ik het zo mooi schoon ga krijgen als bij jou weet ik niet.
door jarenlange lekkage is de plaat nogal aangetast.
misschien doe ik eerst wat diktemetingen. weet iemand of dat in het water kan? ik heb een ultrasoon meter.
over dat stuk hout. dat zal wel te maken gehad hebben met de functie van het beton.n.l. dat er geen water kan blijven staan in het v-tje. dus niet de functie gewicht maar meer waterdichte vulling
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Geïnspireerd door boekel heb ik eerst het vlak eens opgeruimd. en daarna alles in een mengsel van vuile olie en diesel gezet. dan weekt de roest er wel af. Aan de rechterkant van de roef ook al de spanten vernieuwt en afgelast. Ik moet echt staalplaat gaan halen. Helaas is onze goede leverancier gesloten, de productie is naar duitsland verhuisd.
ondertussen ook maar aan het voorste deel van de Den begonnen. daar zit een flink gat
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
ondertussen is een zijkant dichtgemaakt
netjes erin gelast en nu kan ik de spanten en onderrand gaan klinken.
maar dan moet ik eerst een aantal nagels zien te bemachtigen. daar moet ik even voor naar rotterdam!
Ook heb ik een patrijspoort geplaatst. dat scheelt weer een hoop regenwater.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Zo deze week toch weer lekker gevorderd. altijd moeilijk om je tijd te verdelen tussen vrouw, kinderen, werk, studie, verenigingen, en schepen.
De eerder ingelaste plaat netjes afgebraamd en die mag nu gaan roesten.
de ramen zaag ik erin als ik de spanten en onderrand geklonken heb.
aan de andere kant van de roef ook de plaat pasgemaakt en ingelast. afgebraamd en ook klinkklaar gaan maken. ik heb de verotte onderrand van de patrijspoort hier ook uitgesneden en de nieuwe plaat afgetekend
komende week wil ik klaar zijn met dit klusje. dan moet ik achter wat klinknagels aan trapeziumkop doorsnede 12mm lang 17mm
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Ik heb de zekeringen uit de voeding geblazen bij de buren doordat mijn zoon aan het lassen(bakken) was en ik even een plaatje wilde afslijpen. daardoor ga ik maar weer even met handmatige klussen aan de gang. was ik even tussendoor op de schuit bezig met schrappen aan vlak en kimmen om ze daarna in de vuile olie te zetten. schrap ik lekker een grote plak weg en schiet ik met mijn schrappertje door de kim. niet in paniek want dit heb ik vaker meegemaakt. eerst houtje zoeken en erin steken. dan wordt het gaatje groter.das toch maar uit de schuit klimmen voor een stukje vuren. geen stroom geen zaag etc.dus even kloten met de handzaag van de kinderen en toch een aardig puntje aan een 50x30mm latje gerommeld.
lat lekker in het gat geslagen maar niet dicht.stuk poetsdoek en een flinke kluit vet eraan en lat eruit. dat is veel water!! lap eromheen en met een paar zachte klappen vastgezet. als het zo dun is scheurt het staal makkelijk en heb je uiteindelijk een paal van 150mm rond nodig(uit ervaring!)
nog niet helemaal dicht en dan toch maar met de auto naar de bouwmarkt die helemaal geen sebarpoeder kennen. met een zak snelcement moet het ook lukken en daarvan een flinke laag rond de stok gestort. niet tevaak naar kijken want het blijft echt lekken
na een uurtje een beetje aandrukken en 2 nieuwe lagen cement. daarna toch maar naar huis want het leven gaat door. na 2 dagen blijkt het wel dicht genoeg.ik kan de schuit niet leegpompen maar ik zie geen alarmerende waterstijgingen. voorlopig geen werf gepland dus toch maar zachter schrappen.
ddor de drukte geen foto gemaakt maar ik zal er nog wel wat maken
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Nu met foto. Eerst even de gat in de voorkant van de luikenkap wat de jongens aan het lassen waren
hierna een foto van een noodreparatie aan het vlak, zie vorige post
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!