foto van mijn boot

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Dat merk had, zolang het schip in de beroepsvaart was, nooit mogen verdwijnen. Het kan zijn dat er elders (bovenrand van de spiegel) nog een merk zit.
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

merk

Bericht door Eduard »

Pieter, Tja, ik weet niet sinds wanneer de vlet 'uit' de beroepsvaart is gegaan en ook niet of dat plaatje tussen beugel en kuiprand er toen op is gelast waardoor het merk niet meer volledig leesbaar is. Ik kan niet beoordelen wanneer dat plaatje er op is gelast en waarvoor (misschien om het heklicht te bevestigen?). Ik heb nog niet kunnen zien of de rest van het merk ergens anders op de spiegel te zien is. Het rare van de huidige situatie is dat de letter B door dat plaatje half onzichtbaar is, dus daarom zou je denken het er later op is gelast, gedeeltelijk over het merk heen: als het plaatje er van begin af aan gezeten heeft zou het merk links en rechts van het plaatje er in gestanst kunnen zijn, of moet zo'n merk altijd aaneengesloten aangebracht worden?
pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Het is gebruikelijk het merk aaneengesloten aan te brengen.
Afbeelding
Het brandmerk, het meetbriefnummer en het SI-nummer op de
"Crane Barge 2" van Van Esch Internationaal.

Afbeelding
Een ijkmerk met meetbriefnummer.

Tussen twee haakjes; je hebt het schip dus onderhands gekocht! Het is mogelijk dat je daar nog wat mee te doen krijgt als JIJ het schip bij het kadaster in wilt schrijven.
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Dat zijn duidelijke foto's. Voorlopig heb ik dat op mijn vlet nog niet ontdekt. Maar je opmerking over onderhands gekocht enz. klinkt verontrustend. Wat kan het probleem zijn en waarom zou ik (als recreatie vaarder) de vlet bij het kadaster willen inschrijven? Ik heb de vlet bij een handelaar gekocht, met proforma rekening met omschrijving van de vlet en motor. Volgens mij is dat als eigendomsbewijs wel voldoende. Als ik er niet beroepsmatig mee ga varen hoef ik toch niks met het kadaster?
pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Maak je maar niet ongerust. Wij kochten in 1974 onderhands een tjalk. 32 jaar later is die notariëel verkocht en in een vloek en een zucht regelde de notaris de overschrijving van de vorige eigenaar, naar ons en vervolgens naar de nieuwe eigenaar. Het enige probleem waar ik tot nu toe wat over gehoord heb, is als er nog een lening met het schip als onderpand loopt. In zo'n geval moet de toenmalige eigenaar opgespoord worden en tot aflossing van die schuld aangezet worden en zoiets kan even duren.
Wanneer je wel en niet een pleziervaartuig inschrijft bij het kadaster is ook mij niet helemaal duidelijk. Daarvoor moet je maar even naar de site van het kadaster gaan.
Eduard

Bericht door Eduard »

Ok, gerustgesteld. Zodra ik kan zal ik verder zoeken naar eventuele brandmerken op spiegel of SB en BB midscheeps. Ik wil toch proberen zoveel mogelijk van de geschiedenis van de vlet te weten te komen.
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

De vorige boot was bij het kadaster ingeschreven en de nieuwe laat ik ook te boek stellen. Waar anders dan bij Kadaster kan er van alles over lezen.
pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Voor je daartoe overgaat is het misschien leuk te weten dat dat grapje een aardige duit kan gaan kosten. Hier kan je een aantal prijzen vinden.
Het getoonde bestaand is één van de vele op INFO 20M van Henk Bos.
Plaats reactie