Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Het hoekijzer dat op en gangboord zit en op de boeiing blijft zitten.
Er blijft dus een kleine opstaande rand zitten .
Is makkelijker afsnijden langs het hoekijzer en geen kans op lekkage naar binnen .
Zal dadelijk nog een lage foto maken .
Gr Louis
Er blijft dus een kleine opstaande rand zitten .
Is makkelijker afsnijden langs het hoekijzer en geen kans op lekkage naar binnen .
Zal dadelijk nog een lage foto maken .
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Het wordt er niet mooier van. Kost je ook een stukje stijfheid in de romp
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- varg
- Berichten: 762
- Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Kan je het gangboord ter plekke niet een stukje verhogen en dan de loosgaten dichtlassen? Is wel meer werk dan het hanteren van de slijpschijf natuurlijk. Ik keek nog even naar een oude foto van je http://archief.scheepspraet.net/scheeps ... 413354.jpg en zou het jammer vinden als die lijn verdween.
groet
Arnold
groet
Arnold
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Voor die stijfheid ben ik absoluut niet bang .Er blijft zoveel staand ijzer over in de zij en de roef .
In de midden gaat het misschien om 15 cm .
En dat gangboord verhogen zie ik echt niet zitten , heel veel extra werk en dan een afstap naar het voordek .
De mooi geklonken hoeklijnen zijn dan ook weg en die horen er toch echt bij

De geklonken hoeklijn blijft staan .
Gr Louis .
In de midden gaat het misschien om 15 cm .
En dat gangboord verhogen zie ik echt niet zitten , heel veel extra werk en dan een afstap naar het voordek .
De mooi geklonken hoeklijnen zijn dan ook weg en die horen er toch echt bij

De geklonken hoeklijn blijft staan .
Gr Louis .
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Op ons schip zit ook een hoge boeiing, heb er geen last van omdat je voet nu eenmaal meer oppervlak inneemt dan je been.
Als het zo smal is dat je je voet er niet in kan omdraaien lijkt het me een goede keuze.
Anders zou ik het laten zitten, is stoerder
Als het zo smal is dat je je voet er niet in kan omdraaien lijkt het me een goede keuze.
Anders zou ik het laten zitten, is stoerder

Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Ik heb op mijn boot ook rondom een opstaande rand,
hoe noem je dat, voetrail ? golfbreker ?
Ik vind het zeer prettig, je voet kan never nooit zomaar over de rand schieten.
Weghalen zou ik zeker niet doet, wellicht enkel het bovenste randje wegslijpen in jouw geval en er een ronde buis op teruglassen van 20mm ofzo.
hoe noem je dat, voetrail ? golfbreker ?
Ik vind het zeer prettig, je voet kan never nooit zomaar over de rand schieten.
Weghalen zou ik zeker niet doet, wellicht enkel het bovenste randje wegslijpen in jouw geval en er een ronde buis op teruglassen van 20mm ofzo.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Om dezelfde reden dat de geklonken hoeklijntjes er nou eenmaal bij horen zou ik ook het boeisel intact laten.
Bij de ombouw van vrachtscheepje naar pleziervaartuig moet je noodzakelijkerwijs veel concessies doen aan het oorspronkelijke uiterlijk. Maar in je achterhoofd moet blijven spelen dat je geen jacht bouwt, maar met een voormalig vrachtscheepje vaart. Dat bepaalt immers juist in hoge mate de charme van de Aqua Domus.
Ik zeg niet dat het wegslijpen van dit onmiskenbaar originele stukje romp dat karakter totaal verpest, maar iedere concessie aan het uiterlijk omwille van comfort is een stap naar -uiteindelijk- een weliswaar handzaam, maar onherkenbaar verminkt vaartuig dat uitstraalt: was ik maar als jacht geboren.
Niet doen dus.
Bij de ombouw van vrachtscheepje naar pleziervaartuig moet je noodzakelijkerwijs veel concessies doen aan het oorspronkelijke uiterlijk. Maar in je achterhoofd moet blijven spelen dat je geen jacht bouwt, maar met een voormalig vrachtscheepje vaart. Dat bepaalt immers juist in hoge mate de charme van de Aqua Domus.
Ik zeg niet dat het wegslijpen van dit onmiskenbaar originele stukje romp dat karakter totaal verpest, maar iedere concessie aan het uiterlijk omwille van comfort is een stap naar -uiteindelijk- een weliswaar handzaam, maar onherkenbaar verminkt vaartuig dat uitstraalt: was ik maar als jacht geboren.
Niet doen dus.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- FransvanNispen
- Berichten: 560
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
De lijn is nu mooi.
Als je het weghaald, ihet maar even en je bent er aan gewend.
Als je het weghaald krijg je in mijn ogen wel het vrachtschip idee, tussen de voor en achte boeiing een randje in je gangboord van 1a2 centimeter hoog.
Welke mij als kind het leven gered heeft, omdat ik als vijf jarig knulleke dat randje nog net met m' n kleine handjes beet kon pakken toen ik tussen 2 schepen in stapte.
Gelukkig stond de buurman vlakbij en kon mij nog net er tussenuit vissen voordat de schepen weer tegen elkaar aan kwamen.
Groet
Frans
Als je het weghaald, ihet maar even en je bent er aan gewend.
Als je het weghaald krijg je in mijn ogen wel het vrachtschip idee, tussen de voor en achte boeiing een randje in je gangboord van 1a2 centimeter hoog.
Welke mij als kind het leven gered heeft, omdat ik als vijf jarig knulleke dat randje nog net met m' n kleine handjes beet kon pakken toen ik tussen 2 schepen in stapte.
Gelukkig stond de buurman vlakbij en kon mij nog net er tussenuit vissen voordat de schepen weer tegen elkaar aan kwamen.
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Al met al word ik hier niet veel wijzer van .
Alle plussen en minnen die ik zelf zag worden nu herhaald .
Feit is dat de brede rand waar het nu om draait er aan gelast is bij de ombouw naar pleziervaart .
Waarom zo breed is mij een raadsel .
Alleen deze rand eraf en een pijpje erop is een oplossing maar dat stukje boeisel blijft dan toch een handicap .
Zeker met boenen wil je graag dit stukje extra breedte hebben .
En dat boenen word een wekelijks karwei sinds ze bij ons in de haven veevoer lossen .
En een laag bestek , want zo heet dat randje wat overblijft , geeft die ruimte .
De discussie is nog niet gesloten ,ook thuis niet .
Gr Louis
Alle plussen en minnen die ik zelf zag worden nu herhaald .
Feit is dat de brede rand waar het nu om draait er aan gelast is bij de ombouw naar pleziervaart .
Waarom zo breed is mij een raadsel .
Alleen deze rand eraf en een pijpje erop is een oplossing maar dat stukje boeisel blijft dan toch een handicap .
Zeker met boenen wil je graag dit stukje extra breedte hebben .
En dat boenen word een wekelijks karwei sinds ze bij ons in de haven veevoer lossen .
En een laag bestek , want zo heet dat randje wat overblijft , geeft die ruimte .
De discussie is nog niet gesloten ,ook thuis niet .
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 240
- Lid geworden op: wo 07 jan 2015 10:56
- Locatie: Groningen
- Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.
groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Als je het lastig vind slijp je hem er af, je hebt een boot voor jezelf en niet voor een ander. Als jij het er af net zo mooi vind en lastig als het er op zit dan haal je het er af 

met vriendelijke groet,
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Jeffrey
Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Dat klinkt een beetje alsof je had gehoopt dat iedereen hier in koor zou hebben geroepen 'eraf met dat randje'.Aqua Domus schreef:Al met al word ik hier niet veel wijzer van .
Alle plussen en minnen die ik zelf zag worden nu herhaald .

Maar ik begrijp nu dat het boeisel wél, maar de railing erop niét origineel is. Dan lijkt me -ook met het oog op schoonmaken- een compromis de meest voordehand liggende oplossing: platstaal eraf en rondstaf met een diameter van 2 x de dikte van de plaat erop.
Laatst gewijzigd door quichot op wo 12 aug 2015 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Daar heb je op zich gelijk in, maar Louis vraagt nou eenmaal hoe wij er tegenaan kijken!Jef-Tengro schreef:Als je het lastig vind slijp je hem er af, je hebt een boot voor jezelf en niet voor een ander. Als jij het er af net zo mooi vind en lastig als het er op zit dan haal je het er af
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Het leek misschien een nutteloze vraag maar hierdoor is wel de ideeënbus
gevuld om het toch tot een mooie en praktische oplossing te komen .
Er komt dan wel wat extra werk bij maar het oog wil ook wat.
Zo zie je maar dat meerdere meningen samen voor een oplossing zorgen.
Mijn dank is groot . Gr Louis

Er komt dan wel wat extra werk bij maar het oog wil ook wat.
Zo zie je maar dat meerdere meningen samen voor een oplossing zorgen.
Mijn dank is groot . Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
Misschien kun je je een hoop laswerk besparen -want ieder schip heeft twéé gangboorden, weet ik helaas maar al te goed!- door een goed passend u-profieltje over de onafgewerkte ruwe snijrand van het boeisel te verlijmen. Volgens mij bestaan er zelfs rondprofielen met een uitsparing voor bijv. glas.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- varg
- Berichten: 762
- Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Aqua Domus v/h Vrouwe Johana v/h Tango II
http://www.urbansteel.be/rond/14692025- ... e-25m.html
maar de minimum breedte in de U is 14mm, lijkt mij te breed!
groet
Arnold
maar de minimum breedte in de U is 14mm, lijkt mij te breed!
groet
Arnold