Oving I - voorheen Germa

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Oving I - voorheen Germa

Bericht door varg »

Goed werk Boekel, we zijn weer op de hoogte!
Volg het proces ademloos!
Arnold
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Het is wel een mega project en wordt grondig aangepakt!.

Is er ook een plaatje van hoe het eind resultaat moet gaan worden ?
En hoe zit het met de planning ?

Succes!

Gr
Ruud
Ancora Imparo
sailor wim

Bericht door sailor wim »

RuudMal schreef: Is er ook een plaatje van hoe het eind resultaat moet gaan worden ?
Gr
Ruud
http://boekel.nu/files/2011-11%20-%20normaal-Model.pdf
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Inmiddels is het ontwerp weer wat aangepast (o.a. voordek is één niveau gelijk aan gangboorden, kraan toegevoegd, etc), maar dit is het laatste kleurenplaatje:

http://boekel.nu/files/2013-05-25.png
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Ziet er super uit!

Krijgt zeker een ligplaats aan de zuid kust van frankrijk.

Daar horen dit soort schepen thuis. (wel in het wit afgelakt natuurlijk :D :D ).

Nu weet ik in ieder geval het eind doel zodat ik wel een beeld kan krijgen waar je mee bezig bent!

Kan je iets uitleggen over de techniek die aan boord gaat komen ?

ik blijf het volgen

veel succes!

Gr Ruud
Ancora Imparo
paul

Bericht door paul »

Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden voor zo n project.
Volg het helemaal.
Gr. Paul
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

RuudMal schreef:Ziet er super uit!

Krijgt zeker een ligplaats aan de zuid kust van frankrijk.

Daar horen dit soort schepen thuis. (wel in het wit afgelakt natuurlijk :D :D ).

Nu weet ik in ieder geval het eind doel zodat ik wel een beeld kan krijgen waar je mee bezig bent!

Kan je iets uitleggen over de techniek die aan boord gaat komen ?

ik blijf het volgen

veel succes!

Gr Ruud
Bedankt!
Zuid Frankrijk wil ik ooit nog eens bereiken al varende, maar dat zal nog wel even duren ;)
Gaat ook niet wit worden, dan is er eerst een facelift nodig om de rimpeltjes weg te strijken (scheepje is 100 jaar oud)

Qua techniek:
Aandrijving: nu nog diesel-elektrisch, straks 'serieel hybride': elektromotor voor de voortstuwing is dan gevoed door een accu, indien nodig (langer varen, lege accu, etc) gaat een generator draaien om de accu bij te laden / vol te houden.

Voor de rest geen heel gekke dingen, er komen ruim voldoende zonnepanelen op om 90% van de tijd zelfvoorzienend (zonder de generator te starten) te zijn qua elektra, warmte wil ik ook opslaan maar e.e.a. zal erg afhangen van waar ik uiteindelijk een ligplaats vind (en de voorzieningen aldaar).

Het moet een varend woonschip worden in ieder geval. Ik vaar nu veel met scouting, en daar moet ie ook wel een beetje geschikt voor blijven, zo wil ik de zonnepanelen die op het dak van de achterste accomodatie komen rechtop kunnen zetten zodat ze een railing vormen rond het dak, en het dak daarbij geschikt is voor evenementen als sail e.d.

Verder zijn er twee spudpalen aan boord welke een meter of 5 diep kunnen komen (dus geschikt voor water van ruim 4 meter diep), de voorste is inmiddels al een jaar in gebruik en ben ik al erg blij mee.

Boegschroef is al ingebouwd maar nog steeds niet in werking gesteld (zou af en toe wel handig zijn met achteruit onder viaduct door varen richting ligplaats, vooral als ik alleen vaar is dat nog wel eens lastig).
paul schreef:Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden voor zo n project.
Gekkenwerk?

Nu weer die kant op :)
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

4 juli

Afbeelding
vloertje lassen.

Afbeelding
Niet helemaal recht gehouden helaas, grotendeels terug kunnen krijgen.

Afbeelding
Makkelijk inladen zo'n open boot...

Afbeelding
Stukjes wegslijpen...

Afbeelding
Geeft veel ruimte binnen! kan nu onder het gangboord lopen :)

Afbeelding
ivm aankomend zomerkamp (Nawaka) in Roermond e.e.a. waterdicht aan het maken.

Afbeelding

Afbeelding
Bed in wording, uiteindelijk sliepen er 25 mensen aan boord :)
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Gaatje zagen.

Afbeelding
Dikwandige buis erin.

Afbeelding

Afbeelding
maat afkrassen.

Afbeelding
chop-chop...

Afbeelding

Afbeelding
Beetje opgepoetst.

Afbeelding
Vast.

Afbeelding
Ankerlier voorlopig even heel lui vastgelast. Wat een verschil trouwens met de oude lier, zo licht als dit loopt (de elektromotor is nog niet aangesloten).

Afbeelding
Anker weer uit de opslag...

Afbeelding
Fijn zo'n kraan ;)

Afbeelding
Bij gebrek aan ankerbak even handmatig neergelegd.

Afbeelding
Zo...

Afbeelding
Maar nu mag er achter wel weer wat ballast bij...
edje

Bericht door edje »

Boekel,

Als ik je een tip mag geven;

De ankerkluis voorzien van 2 leidingen (zijwaarts gericht en naar elkaar toe spuitend) welke je ankerketting kan schoonspoelen bij het naar binnen halen. Tevens zou ik kijken om een rvs rooster te maken onder in je ankerbak zodat je de vuiligheid onder de ankerketting kan weg halen en tevens de kettingbak afsluiten en aansluiten op het lens systeem of een losse pomp zodat je eventuele water kan wegpompen.

voor de rest ziet het er strak uit!

gr Ed
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Dank je wel!

De ankerbak wil ik boven de waterlijn maken met een afvoer naar buiten, ik dacht zelf aan een verzinkte bak. Ik weet alleen niet zeker of de ketting voldoende valhoogte heeft als ik de onderkant van de bak boven de waterlijn laat uitkomen.

Afspuitsysteem wel aan gedacht, maar ik denk dat ik toch relatief weinig ankeren zal, meestal kan ik het met m'n spudpalen af.
Maar aangezien het niet veel werk is om alvast een paar spuitpijpen te installeren moest ik dat alvast maar doen ;)
edje

Bericht door edje »

Boekel,

Valhoogte maakt niet zo heel veel uit. nou ja.... eigelijk wel een klein beetje, MAAR.... als je je anker vrij zet zal de ketting door het gewicht van het anker alsnog uit de kettingbak getrokken worden. lig je eenmaal voor anker en je moet wat meer ketting steken zal deze door de kracht op je ketting (door het schip wat er aan vast zit) ook wel uitlopen. Ik zag dat jij je laatste kettingschalm dmv een sluiting op een spant vast gezet hebt. Zet voor de zekerheid wel ff een knietje op het spant en de scheepshuid. Mocht het een keer gebeuren dat je ankerketting er uit loopt door wat voor een manier dan ook dat als hij strak komt te staan hij je spant niet uit fatsoen trekt.. Of wat je nog kan doen is het laatste stuk van je ankerketting om je kettingkoker kan slaan en dan op zichzelf vast zetten met een sluiting. Die pijp heeft voldoende kracht om die klap op te vangen.

Je afvoer van de kettingbak overboord. Hoe had je dat in gedachte? ik bedoel hiermee ik heb het nog nooit gezien op een schip en vraag me af of dit wel handig is. zeker als je tegen een "zeetje" in loopt, loopt dan je kettingbak niet vol en geeft dit niet het resultaat dat je een smerige roest spoor trekt over de scheepshuid. tevens denk ik dat je hier een opmerking over krijgt als je je scheepje laat keuren en of het mag van de verzekering.

gr Ed
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

edje schreef:Valhoogte maakt niet zo heel veel uit.
Ik bedoel wat anders, maar ik weet niet hoe het heet ;)
Ik bedoel dat de ketting voldoende hoogte heeft in de kettingbak om zich een beetje te verspreiden (en dus niet op één hoop totdat de boel verstopt zit), en met anker laten vallen zonder rare klappen uit de kettingbak.
Ik zag dat jij je laatste kettingschalm dmv een sluiting op een spant vast gezet hebt. Zet voor de zekerheid wel ff een knietje op het spant en de scheepshuid. Mocht het een keer gebeuren dat je ankerketting er uit loopt door wat voor een manier dan ook dat als hij strak komt te staan hij je spant niet uit fatsoen trekt.. Of wat je nog kan doen is het laatste stuk van je ankerketting om je kettingkoker kan slaan en dan op zichzelf vast zetten met een sluiting. Die pijp heeft voldoende kracht om die klap op te vangen.
Aan de pijp vastzetten is een goed idee, anker zat oorspronkelijk ook zoals nu btw.
Je afvoer van de kettingbak overboord. Hoe had je dat in gedachte? ik bedoel hiermee ik heb het nog nooit gezien op een schip en vraag me af of dit wel handig is. zeker als je tegen een "zeetje" in loopt, loopt dan je kettingbak niet vol en geeft dit niet het resultaat dat je een smerige roest spoor trekt over de scheepshuid. tevens denk ik dat je hier een opmerking over krijgt als je je scheepje laat keuren en of het mag van de verzekering.

gr Ed
Dat is iets om even over na te denken inderdaad. Maar het zal er wel op neerkomen dat ie te laag komt met de bodem dus dan toch een aftap...
edje

Bericht door edje »

je bedoelt dat je bang bent voor een "knoop" in je ankerketting. Ja das mogelijk als je idd een te lange ankerketting hebt, maar als ik jouw ankerketting zo zie is die niet heel lang, dus als je de kettingbak bijv een meter van het vlak hoger brengt zal je er niet bang voor hoeven zijn. Wil je het zeker weten zou je eens moeten proberen met een plank en een vis kist of zo om te kijken of de ketting in de knoop komt.

Nog een tip, Ik weet niet of je een losse brbl pomp hebt, maar als je nu voor de aftap van je kettingbak een soort van lens korf maakt, kun je die mbv een afsluiter afsluiten. Aan de afsluiter zet je een stortz koppeling welke je weer op die losse brbl pomp kunt aansluiten. Scheelt je iig weer een leiding trekken en aansluiten om je bestaande lens systeem (als die er nog inzit). slang op de aanzuig van de losse brbl pomp zodat deze aan dek kan blijven staan en de pomp perst het "lens"water netjes overboord. (niet vergissen met de meuk uit de mk :lol: )

gr Ed
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb nog geen lens-systeem, of brandblus systeem (wel al de nodige pompen verzameld)

mk (generatorhok) zit boven de waterlijn, dus hoeft niet te pompen (en is droog :) )
mk (aandrijving) is ook droog, en mocht ie nat worden is het schoon water dus zo wegpompen :)

Ketting is maar 40 meter idd.
Plaats reactie