Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
- varg
- Berichten: 762
- Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Oving I - voorheen Germa
Goed werk Boekel, we zijn weer op de hoogte!
Volg het proces ademloos!
Arnold
Volg het proces ademloos!
Arnold
Re: Oving I - voorheen Germa
Het is wel een mega project en wordt grondig aangepakt!.
Is er ook een plaatje van hoe het eind resultaat moet gaan worden ?
En hoe zit het met de planning ?
Succes!
Gr
Ruud
Is er ook een plaatje van hoe het eind resultaat moet gaan worden ?
En hoe zit het met de planning ?
Succes!
Gr
Ruud
Ancora Imparo
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: Oving I - voorheen Germa
http://boekel.nu/files/2011-11%20-%20normaal-Model.pdfRuudMal schreef: Is er ook een plaatje van hoe het eind resultaat moet gaan worden ?
Gr
Ruud
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Inmiddels is het ontwerp weer wat aangepast (o.a. voordek is één niveau gelijk aan gangboorden, kraan toegevoegd, etc), maar dit is het laatste kleurenplaatje:
http://boekel.nu/files/2013-05-25.png
http://boekel.nu/files/2013-05-25.png
Re: Oving I - voorheen Germa
Ziet er super uit!
Krijgt zeker een ligplaats aan de zuid kust van frankrijk.
Daar horen dit soort schepen thuis. (wel in het wit afgelakt natuurlijk
).
Nu weet ik in ieder geval het eind doel zodat ik wel een beeld kan krijgen waar je mee bezig bent!
Kan je iets uitleggen over de techniek die aan boord gaat komen ?
ik blijf het volgen
veel succes!
Gr Ruud
Krijgt zeker een ligplaats aan de zuid kust van frankrijk.
Daar horen dit soort schepen thuis. (wel in het wit afgelakt natuurlijk


Nu weet ik in ieder geval het eind doel zodat ik wel een beeld kan krijgen waar je mee bezig bent!
Kan je iets uitleggen over de techniek die aan boord gaat komen ?
ik blijf het volgen
veel succes!
Gr Ruud
Ancora Imparo
Re: Oving I - voorheen Germa
Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden voor zo n project.
Volg het helemaal.
Gr. Paul
Volg het helemaal.
Gr. Paul
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Bedankt!RuudMal schreef:Ziet er super uit!
Krijgt zeker een ligplaats aan de zuid kust van frankrijk.
Daar horen dit soort schepen thuis. (wel in het wit afgelakt natuurlijk![]()
).
Nu weet ik in ieder geval het eind doel zodat ik wel een beeld kan krijgen waar je mee bezig bent!
Kan je iets uitleggen over de techniek die aan boord gaat komen ?
ik blijf het volgen
veel succes!
Gr Ruud
Zuid Frankrijk wil ik ooit nog eens bereiken al varende, maar dat zal nog wel even duren

Gaat ook niet wit worden, dan is er eerst een facelift nodig om de rimpeltjes weg te strijken (scheepje is 100 jaar oud)
Qua techniek:
Aandrijving: nu nog diesel-elektrisch, straks 'serieel hybride': elektromotor voor de voortstuwing is dan gevoed door een accu, indien nodig (langer varen, lege accu, etc) gaat een generator draaien om de accu bij te laden / vol te houden.
Voor de rest geen heel gekke dingen, er komen ruim voldoende zonnepanelen op om 90% van de tijd zelfvoorzienend (zonder de generator te starten) te zijn qua elektra, warmte wil ik ook opslaan maar e.e.a. zal erg afhangen van waar ik uiteindelijk een ligplaats vind (en de voorzieningen aldaar).
Het moet een varend woonschip worden in ieder geval. Ik vaar nu veel met scouting, en daar moet ie ook wel een beetje geschikt voor blijven, zo wil ik de zonnepanelen die op het dak van de achterste accomodatie komen rechtop kunnen zetten zodat ze een railing vormen rond het dak, en het dak daarbij geschikt is voor evenementen als sail e.d.
Verder zijn er twee spudpalen aan boord welke een meter of 5 diep kunnen komen (dus geschikt voor water van ruim 4 meter diep), de voorste is inmiddels al een jaar in gebruik en ben ik al erg blij mee.
Boegschroef is al ingebouwd maar nog steeds niet in werking gesteld (zou af en toe wel handig zijn met achteruit onder viaduct door varen richting ligplaats, vooral als ik alleen vaar is dat nog wel eens lastig).
Gekkenwerk?paul schreef:Ik zoek nog steeds naar de juiste woorden voor zo n project.
Nu weer die kant op

-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
4 juli

vloertje lassen.

Niet helemaal recht gehouden helaas, grotendeels terug kunnen krijgen.

Makkelijk inladen zo'n open boot...

Stukjes wegslijpen...

Geeft veel ruimte binnen! kan nu onder het gangboord lopen

ivm aankomend zomerkamp (Nawaka) in Roermond e.e.a. waterdicht aan het maken.


Bed in wording, uiteindelijk sliepen er 25 mensen aan boord
vloertje lassen.
Niet helemaal recht gehouden helaas, grotendeels terug kunnen krijgen.
Makkelijk inladen zo'n open boot...
Stukjes wegslijpen...
Geeft veel ruimte binnen! kan nu onder het gangboord lopen

ivm aankomend zomerkamp (Nawaka) in Roermond e.e.a. waterdicht aan het maken.
Bed in wording, uiteindelijk sliepen er 25 mensen aan boord

-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Gaatje zagen.
Dikwandige buis erin.
maat afkrassen.
chop-chop...
Beetje opgepoetst.
Vast.
Ankerlier voorlopig even heel lui vastgelast. Wat een verschil trouwens met de oude lier, zo licht als dit loopt (de elektromotor is nog niet aangesloten).
Anker weer uit de opslag...
Fijn zo'n kraan

Bij gebrek aan ankerbak even handmatig neergelegd.
Zo...
Maar nu mag er achter wel weer wat ballast bij...
Re: Oving I - voorheen Germa
Boekel,
Als ik je een tip mag geven;
De ankerkluis voorzien van 2 leidingen (zijwaarts gericht en naar elkaar toe spuitend) welke je ankerketting kan schoonspoelen bij het naar binnen halen. Tevens zou ik kijken om een rvs rooster te maken onder in je ankerbak zodat je de vuiligheid onder de ankerketting kan weg halen en tevens de kettingbak afsluiten en aansluiten op het lens systeem of een losse pomp zodat je eventuele water kan wegpompen.
voor de rest ziet het er strak uit!
gr Ed
Als ik je een tip mag geven;
De ankerkluis voorzien van 2 leidingen (zijwaarts gericht en naar elkaar toe spuitend) welke je ankerketting kan schoonspoelen bij het naar binnen halen. Tevens zou ik kijken om een rvs rooster te maken onder in je ankerbak zodat je de vuiligheid onder de ankerketting kan weg halen en tevens de kettingbak afsluiten en aansluiten op het lens systeem of een losse pomp zodat je eventuele water kan wegpompen.
voor de rest ziet het er strak uit!
gr Ed
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Dank je wel!
De ankerbak wil ik boven de waterlijn maken met een afvoer naar buiten, ik dacht zelf aan een verzinkte bak. Ik weet alleen niet zeker of de ketting voldoende valhoogte heeft als ik de onderkant van de bak boven de waterlijn laat uitkomen.
Afspuitsysteem wel aan gedacht, maar ik denk dat ik toch relatief weinig ankeren zal, meestal kan ik het met m'n spudpalen af.
Maar aangezien het niet veel werk is om alvast een paar spuitpijpen te installeren moest ik dat alvast maar doen
De ankerbak wil ik boven de waterlijn maken met een afvoer naar buiten, ik dacht zelf aan een verzinkte bak. Ik weet alleen niet zeker of de ketting voldoende valhoogte heeft als ik de onderkant van de bak boven de waterlijn laat uitkomen.
Afspuitsysteem wel aan gedacht, maar ik denk dat ik toch relatief weinig ankeren zal, meestal kan ik het met m'n spudpalen af.
Maar aangezien het niet veel werk is om alvast een paar spuitpijpen te installeren moest ik dat alvast maar doen

Re: Oving I - voorheen Germa
Boekel,
Valhoogte maakt niet zo heel veel uit. nou ja.... eigelijk wel een klein beetje, MAAR.... als je je anker vrij zet zal de ketting door het gewicht van het anker alsnog uit de kettingbak getrokken worden. lig je eenmaal voor anker en je moet wat meer ketting steken zal deze door de kracht op je ketting (door het schip wat er aan vast zit) ook wel uitlopen. Ik zag dat jij je laatste kettingschalm dmv een sluiting op een spant vast gezet hebt. Zet voor de zekerheid wel ff een knietje op het spant en de scheepshuid. Mocht het een keer gebeuren dat je ankerketting er uit loopt door wat voor een manier dan ook dat als hij strak komt te staan hij je spant niet uit fatsoen trekt.. Of wat je nog kan doen is het laatste stuk van je ankerketting om je kettingkoker kan slaan en dan op zichzelf vast zetten met een sluiting. Die pijp heeft voldoende kracht om die klap op te vangen.
Je afvoer van de kettingbak overboord. Hoe had je dat in gedachte? ik bedoel hiermee ik heb het nog nooit gezien op een schip en vraag me af of dit wel handig is. zeker als je tegen een "zeetje" in loopt, loopt dan je kettingbak niet vol en geeft dit niet het resultaat dat je een smerige roest spoor trekt over de scheepshuid. tevens denk ik dat je hier een opmerking over krijgt als je je scheepje laat keuren en of het mag van de verzekering.
gr Ed
Valhoogte maakt niet zo heel veel uit. nou ja.... eigelijk wel een klein beetje, MAAR.... als je je anker vrij zet zal de ketting door het gewicht van het anker alsnog uit de kettingbak getrokken worden. lig je eenmaal voor anker en je moet wat meer ketting steken zal deze door de kracht op je ketting (door het schip wat er aan vast zit) ook wel uitlopen. Ik zag dat jij je laatste kettingschalm dmv een sluiting op een spant vast gezet hebt. Zet voor de zekerheid wel ff een knietje op het spant en de scheepshuid. Mocht het een keer gebeuren dat je ankerketting er uit loopt door wat voor een manier dan ook dat als hij strak komt te staan hij je spant niet uit fatsoen trekt.. Of wat je nog kan doen is het laatste stuk van je ankerketting om je kettingkoker kan slaan en dan op zichzelf vast zetten met een sluiting. Die pijp heeft voldoende kracht om die klap op te vangen.
Je afvoer van de kettingbak overboord. Hoe had je dat in gedachte? ik bedoel hiermee ik heb het nog nooit gezien op een schip en vraag me af of dit wel handig is. zeker als je tegen een "zeetje" in loopt, loopt dan je kettingbak niet vol en geeft dit niet het resultaat dat je een smerige roest spoor trekt over de scheepshuid. tevens denk ik dat je hier een opmerking over krijgt als je je scheepje laat keuren en of het mag van de verzekering.
gr Ed
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ik bedoel wat anders, maar ik weet niet hoe het heetedje schreef:Valhoogte maakt niet zo heel veel uit.

Ik bedoel dat de ketting voldoende hoogte heeft in de kettingbak om zich een beetje te verspreiden (en dus niet op één hoop totdat de boel verstopt zit), en met anker laten vallen zonder rare klappen uit de kettingbak.
Aan de pijp vastzetten is een goed idee, anker zat oorspronkelijk ook zoals nu btw.Ik zag dat jij je laatste kettingschalm dmv een sluiting op een spant vast gezet hebt. Zet voor de zekerheid wel ff een knietje op het spant en de scheepshuid. Mocht het een keer gebeuren dat je ankerketting er uit loopt door wat voor een manier dan ook dat als hij strak komt te staan hij je spant niet uit fatsoen trekt.. Of wat je nog kan doen is het laatste stuk van je ankerketting om je kettingkoker kan slaan en dan op zichzelf vast zetten met een sluiting. Die pijp heeft voldoende kracht om die klap op te vangen.
Dat is iets om even over na te denken inderdaad. Maar het zal er wel op neerkomen dat ie te laag komt met de bodem dus dan toch een aftap...Je afvoer van de kettingbak overboord. Hoe had je dat in gedachte? ik bedoel hiermee ik heb het nog nooit gezien op een schip en vraag me af of dit wel handig is. zeker als je tegen een "zeetje" in loopt, loopt dan je kettingbak niet vol en geeft dit niet het resultaat dat je een smerige roest spoor trekt over de scheepshuid. tevens denk ik dat je hier een opmerking over krijgt als je je scheepje laat keuren en of het mag van de verzekering.
gr Ed
Re: Oving I - voorheen Germa
je bedoelt dat je bang bent voor een "knoop" in je ankerketting. Ja das mogelijk als je idd een te lange ankerketting hebt, maar als ik jouw ankerketting zo zie is die niet heel lang, dus als je de kettingbak bijv een meter van het vlak hoger brengt zal je er niet bang voor hoeven zijn. Wil je het zeker weten zou je eens moeten proberen met een plank en een vis kist of zo om te kijken of de ketting in de knoop komt.
Nog een tip, Ik weet niet of je een losse brbl pomp hebt, maar als je nu voor de aftap van je kettingbak een soort van lens korf maakt, kun je die mbv een afsluiter afsluiten. Aan de afsluiter zet je een stortz koppeling welke je weer op die losse brbl pomp kunt aansluiten. Scheelt je iig weer een leiding trekken en aansluiten om je bestaande lens systeem (als die er nog inzit). slang op de aanzuig van de losse brbl pomp zodat deze aan dek kan blijven staan en de pomp perst het "lens"water netjes overboord. (niet vergissen met de meuk uit de mk
)
gr Ed
Nog een tip, Ik weet niet of je een losse brbl pomp hebt, maar als je nu voor de aftap van je kettingbak een soort van lens korf maakt, kun je die mbv een afsluiter afsluiten. Aan de afsluiter zet je een stortz koppeling welke je weer op die losse brbl pomp kunt aansluiten. Scheelt je iig weer een leiding trekken en aansluiten om je bestaande lens systeem (als die er nog inzit). slang op de aanzuig van de losse brbl pomp zodat deze aan dek kan blijven staan en de pomp perst het "lens"water netjes overboord. (niet vergissen met de meuk uit de mk

gr Ed
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ik heb nog geen lens-systeem, of brandblus systeem (wel al de nodige pompen verzameld)
mk (generatorhok) zit boven de waterlijn, dus hoeft niet te pompen (en is droog
)
mk (aandrijving) is ook droog, en mocht ie nat worden is het schoon water dus zo wegpompen
Ketting is maar 40 meter idd.
mk (generatorhok) zit boven de waterlijn, dus hoeft niet te pompen (en is droog

mk (aandrijving) is ook droog, en mocht ie nat worden is het schoon water dus zo wegpompen

Ketting is maar 40 meter idd.