Nee aan een hoop "gesnotter"aan boord heb je niks, aan witte overhemden trouwens ook niet.

Moderators: sailor wim, frank
Klaar vere van hoor alles zit in de eerste laag verf dus ben nog wel een tijdje bezig en binnen nog weinig gedaan dan de douche er uit slopen nieuwe wc plaatsen de rest moet toch echt tussen de bedrijven door, Die mast is inderdaad best hoog heeft er ook altijd opgestaan foto`s gezien van 20 jaar geleden. heb een plan hem in te korten en op stuurhut te plaatsen. of moet zo mast tegen komen als die jij er op hebt staansambeek schreef:Begrijp dat Dolfijn klaar is?
Wat heb je een hoge mast/kruis op de voorroef staan, of lijkt dat maar zo?
frank schreef:Olieverbruik van een tweetakt Gm / Detroit
Het lijkt me sterk als ik jullie berichten zo lees dat je GM geen of nauwelijks olie verbruikt.
Dan maak je zeker weinig draaiuren?
En altijd op minimum niveau?
Mijn ervaringen na complete revisie van mijn 6/71 L zijn toch anders en conform het bedrijfshandboek.
Ik vaar ook altijd net boven minimum want gooi ik de zaak vol dan spettert hij via de ontluchting bovenop het kleppendeksel nogal wat in een opvangblik onder de luchtaanzuiging. (Marine Silencer)
En het olieverbruik? Hang af van je manier van draaien. Een tweetakt gaat anders met zijn smeerolie om dan een viertakt.
Draai je langdurig lage toeren dan gebruikt hij smeerolie, dwz, die snottert druppelsgewijs door de pijp aan dek wat niet leuk is voor je gasten in een wit overhemdje. Die druppels is eigenlijk een mengsel van onverbrande diesel en smeerolie.
Volgens het boek verbruik je in de praktijk bij wisselende belasting ongeveer een halve liter smeerolie per 10 vaaruren.
Dat verbruik je dus eigenlijk niet maar dat gaat in het proces verloren.
Afgelopen week bijvoorbeeld heb ik hier in de kanalen steeds lage toeren gedraaid, bij 800 toeren joeg ik het water al over de beschoeing heen de straat op. Dat betekent slechte verbranding en hoger olieverbruik. Nu kom ik weer op diep water en dan draai ik weer normaal stevig door en dan ademt dat masjien ook lekkerder. Geen gesnotter meer aan dek.
Ik kan me nog herinneren dat ik indertijd na een maand lage toeren in het Canal du Centre de sluis uit kwam en de Saone opvoer. Ik draaide even naar 1500 toeren om alles schoon te branden en in de dorpen belden ze de brandweer!
mijn olie druk is 1 bar bij 400 toeren als ik 600 en tot 900 ga dan is die twee bar boven de 1100 tot 1500 is het 3 barKarelE schreef:Hoe is je (smeer)oliedruk van de motor bij 400 toeren? Als ik mijn Kromhout op zijn allerlangzaamst laat draaien lijkt het qua uitlaatgeluid wel een langzaamloper, maar is de oliedruk 0. Dus ik ga mijn aanslag voor stationair nog verstellen.