Tijd voor een werfbeurt!
Afgelopen Juli konden we na veel voorbereiden naar de werf en zijn daar twee weken gebleven. Het volgende moest gebeuren:
• Knippen en scheren en alles schilderen
• CVO keuring
• Dieseltank en standpijp aan stuurboord zijde van de machine kamer verwijderen
• Kimkoeling aanbrengen
Bij aankomst direct begonnen allerlei spul bovendeks los te slijpen dat we niet meer nodig hebben, waaronder twee kraantjes halverwege de den. Dit is op een werf toch een stuk makkelijker dan als je naast het mooie scheepje van de buren ligt. Nu zit er aan dek eigenlijk niets meer dat er oorspronkelijk ook niet zat, behalve de ingang naar het ruim. En die blijft nog wel even.
De CVO keuring ging prima, dit heb ik het afgelopen jaar ook rustig voorbereid met een checklist. Er zijn nog wat losse eindjes, maar dat mag ik oplossen en dan foto’s sturen. De diktemeting was prima in orde. In vergelijking met de vorige kon ik geen achteruitgang vinden.
Hier een plaatje van de machinekamer zoals het was, vanaf bakboord naar stuurboord. Links het machinekamerschot tussen MK en woongedeelte (ruim)
De pijp in de hoek en de tank met het grote mangat moesten weg om ruimte te maken voor toekomstplannen (zie vorige berichten). Dit vereiste aardig wat acrobatiek want de dieselkachel (tussen tank en motor) kon wel een stukje verplaatst worden maar niet veel. Gelukkig hadden de jongens van de werf allerlei trucjes om het geheel er op chirurgische wijze uit te slopen.
De motor heeft op bovenstaand plaatje nog interkoeling. Links onder het openstaande vloerluik is de wierpot te zien, en op de motor zit het koelwaterexpansie vat.

Hierboven de bbakboord zijde van de motor met de interkoeling en het pijpwerk van het buitenboordwater. Dit moest zoveel mogelijk weg zodat er een gang naar de roef gemaakt kan worden naast de motor.
En dat is zo geworden:

Het kleine witte koelertje is voor de smeerolie. Er is nu aanzienlijk meer ruimte om bij de motor te komen. Vooral de brandstofpomp is makkelijker te bereiken.
Waar eerst de wierpot zat zitten nu de aansluitingen naar de pijpenbundel buitenboord:
De twee afgedopte aansluitingen rechts zijn voor een toekomstige generator.
Aan stuurboordzijde van de motor is er een koelwaterpomp verdwenen, maar wel een en ander aan pijpwerk voor teruggekomen inclusief een glimmende koelwaterexpansietank.
Waar de SB dieseltank en pijp zijn weggehaald is aanzienlijk wat ruimte gekomen. Nu alleen die dieselkachel nog wegkrijgen.

Aan de buitenzijde de nieuwe pijpenbundel:

En toen moest de hele buitenkant. Zo is ze geworden:
Roef voor:
Roef na:
Boeg voor:
Boeg na:
De ankers zijn zilver geschilderd, is het toch een beetje alsof ze sterwielen heeft.
Mastdek voor:
Mastdek na:
Natuurlijk was er ook veel werk waar ik geen foto’s van gemaakt heb zoals de waterlijn afbikken en alle oppervlaktes opleuken om te schilderen. Uiteindelijk is dit het meeste werk, maar het is niet fotogeniek genoeg.