Ik ben wat aan het twijfelen over de huidige motor (Lister JP3, 27 pk @ 1000tr/min)...
Eigenlijk was die motor (ik wil een motor met karakter en een leuk geluidje) voor mij een reden om dit schip te kopen, al beginnen nu twijfels te komen.
Ook al heeft deze het goed gedaan om het schip over te brengen en was het geluid uit de uitlaat ook niet mis!
We hebben constant aan 650 toeren/min gevaren, wat bij ruim water zo'n 7 a 7,5 km/h was.
Voordat het schip uit het water werd gehaald, heb ik eens volgas gevaren. Het maximale toerental dat we haalden was zo'n 820 toeren/min, wat 9km/h was. Dit dus reeds na het verwijderen van al heel wat ballast en intimmering (schat zo'n 8 ton) bij een gewicht van een kleine 30 ton. (Echter, de schroef zat iets dieper in het water dan tijdens de overbrenging)
Tijdens de reis bleek ook al dat snel manoeuvreren er niet bij was, afremmen/stoppen had z'n tijd nodig. Dit was ook de mening van de ervaren (spits)schipper.
Ook ben ik wat teleurgesteld in de topsnelheid van het schip.
In rustig water hoeft dit ook geen probleem te zijn, maar wat drukker water of de Schelde of zo
Om een mooi geluid te behouden zou ik voor een 1, 2 of 3 cilinder gaan, max 1000 toeren, het liefst veel minder...
Minimaal 60pk.
Beperking van de hoogte van de fundering gemeten is 1m45. Voor onderhoud kan het luik naar de stuurhut geooend worden, maar het is niet de bedoeling om dit dagelijks/wekelijks te openen...
Iemand die dergelijke motor te koop hebben/weten?
Mijn natte droom is alvast een industrie 2d4, al zullen er vermoedelijk wel nog andere leuke motoren voldoen.
Tips waar ik dergelijke motoren te koop kan vinden zijn zeker ook welkom.