Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Wel grappig, enkele weken geleden tijdens het draaien de deksels van de nokkenbak los gehaald om te kijken of alles netjes gesmeerd werd. Toen werd het idee geopperd om de deksels te vervangen voor plexiglas zodat je er altijd zicht op hebt en het is nog een leuk gezicht. carterdeksels vervangen door plexiglas zou ik nooit doen (weet dat het een instructie motor betrof) Ik wel eens plaatjes gezien van een carter explosie en dan wil je wel dat je carter deksels goed en stevig zijn....
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Op de pr. Beatrix van het STC had de Bolnes ook een transparant carterdeksel....
Daar werd gewoon mee gevaren.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

je moet daar ook zeker geen gewoon plexiglas voor gebruiken, lexan word daar wel voor gebruikt, ongeveer 10mm dik, geen explosie die daar door heen komt.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Ex_OSZaandammer

Bericht door Ex_OSZaandammer »

Lexaan is inderdaad aardig sterk
Toch zou ik maar gewoon de normale carterdeksels op de draaiende motoren van de "Zaandam" houden :)

Ik wordt wel steeds nieuwsgieriger naar hoe het schip er nu in het echt uitziet, na al het opknappen
paul

Bericht door paul »

Als het weer het toelaat,eind van de week even een filmpje van deze krukas achter plexieglas.
Afbeelding

bouwjaar 1933.
gr Paul
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Je kunt ook (voor de zekerheid) een (dunne) plaat staal achter het deksel lijmen / schroeven, dan is ie gegarandeerd dicht en zal minder snel breken.
edje

Bericht door edje »

Afgelopen winter heeft het werk zich voornamelijk binnen in het schip afgespeeld. Motoren draaiend krijgen, Cv installatie werkend krijgen, afvoeren van kombuis/pantry gedeeltelijk vervangen omdat deze lekte. Een enorme hoeveelheid aan het electrische systeem (oude ongebruikte en slechte bekabeling weg halen. opruimen van overbodige troep zoals een netwerk voor de pc. Uitzoeken van papieren, aanvragen monumenten status, ais aanvragen en installeren. generator plaatsen. kombuis schilderen, slaapverblijven schilderen en nieuwe matrassen organiseren voor de extra kooien die wij niet hadden op het andere schip. werfbeurt en alle afsluiters na gekeken en overhaalt, boordlichtkast vervangen. (moet er nog 1) Nu wilden we eigenlijk weer buitenom aan het werk gaan maar helaas zit dat er nog niet echt in nu het zou koud is. Verder afgelopen week een bedrijf over de vloer gehad om te kijken wat het zou kosten om een gietvloer te laten storten in de douche achter, pantry, messroom, en het grote slaapverblijf. Uiteraard willen we dat de vloeren brand vertragend, geluid/warmte isolerend is en water vast en slip vrij. Tevens hebben we de "nieuwe" ankerwinche gehaald en deze moeten we ook nog "even" na kijken nu je hem los hebt staan. De bestaande lieren weg halen en dan de boel zo aanpassen dat de nieuwe winch past en gebruikt kan worden. Eigenlijk willen we te veel in een te korte tijd maar acht je moet wat hebben om naar uit te kijken :wink:

Ik heb mijn camera in de tas gestopt en morgen hebben we een weekend aan boord. Ik zal nu toch echt even enkele foto's maken en plaatsen want ik beloof dat al een lange tijd maar iedere keer komt het er niet van. As weekend staat er ook weer ontzettend veel in de planning. Laatste afvoer van de pantry verlijmen, kastjes weer monteren, het een en ander verhuizen van het oude schip naar de nieuwe. Afgelopen week liep ik op mijn werk langs de oud ijzerbak en zag ik bouten, moeren, en koppelingen liggen die weg gegooid werden, dus hop tot aan de enkels in het water gestaan om het een en ander uit de bak te vissen. Tevens een "nieuwe" wasdroger op de kop getikt bij een klein hotel.(beveiliging over verhitting piept er iedere keer uit, dus even elementen schoonmaken)

We blijven bezig maar iedere euri die we uitsparen kunnen we spenderen aan iets anders :P
sambeek

Bericht door sambeek »

nou, nou, volgens mij kan de winter niet lang genoeg duren voor jullie! :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
edje

Bericht door edje »

nou...... om eerlijk te zijn heb ik liever dat het weer nu ff gaat meewerken dan kunnen we eens gaan varen dat vind ik toch veel leuker dan onderhoud plegen. :wink:
Ex_OSZaandammer

Goed bezig Ed (en het (midden)kader en Kadetten natuurlijk) :)

Ik ben benieuwd naar de foto's, maak er een leuk weekend van en met dat varen gaat het ook vast wel goed komen
edje

Bericht door edje »

Vrijdagavond maar weer eens aan boord wezen kijken. Voordat ik aan boord stapte eerst maar eens de nodige spullen uit de auto gelost. (Vering was weer eens niet zo heel blij met mijn vervoer gedrag....) Eenmaal aan boord gekomen was het aangenaam warm en werkte de kachel naar behoren. Eerst maar eens alle spullen opbergen op de plek waar het moet liggen en dan met een bakje koffie in de hand kijken wat we gaan doen. We beginnen eerst maar eens met opruimen en plek maken voor morgen. Dit was wederom weer een avond vullend programma en na afloop even gezellig onder het genot van een kouwe pot even rustig de problemen van de wereld doorgesproken (en uiteraard opgelost 8) ) Zaterdag ochtend 730 er uit koffie machine onder stoom gebracht en om 800 begonnen aan dek. nn lichtkast moest er nu echt aan geloven, sb kast hebben we er destijds uit geslepen maar dat was het hem nu ook niet. Dus na de werking van een plasma brander gezien te hebben even gekeken wien's baas zo'n ding heeft en gevraagd of wij deze mochten lenen. Binnen 2 uur lag de oude kast er uit. Dus de nieuwe kast er in en lassen maar :!: :!: :!: :!:
Afbeelding
Afbeelding
Aangezien het op papier maar enkele regels zijn duurde het in werkelijkheid echt een dag voordat de kast er goed in zat en gehecht aan het schip. verder hebben we van een verse donateur een electrische kettingtakel gehad voor gebruik aan boord op een der kraantjes op het sloepen dek. Dus deze opgehangen en direct getest op werking.
Afbeelding
en de beide kraantjes maar eens gesmeerd en voorzien van nieuwe smeernippels. Het draait nu weer netjes soepel zoals het hoort. Nu het seizoen weer gaan beginnen (laten we de temperatuur even buiten beschouwing) moesten we onze "nieuwe Durex dobber" ook maar opblazen. Na wat gepuzzel met bodemstukken kregen we de vaste vloer er in en konden we hem opblazen. Gelijk de buitenboord motor er achter en proefvaren met de jeugd op het kanaal. Helaas hebben wij alleen een werkende kortstaart en deze is eigelijk niet geheel goed voor op de Durex dobber. Bij vollast zuigt de schroef net niet voldoende water op zodat hij een beetje op hol slaat. we hebben al geprobeerd om het een en ander te stellen aan de stand van de bbm maar helaas, we zullen dus op zoek moeten gaan naar een passende bbm....het blijft leuk om nog even te spelen( instructie varen)
Afbeelding
Ondertussen zijn we begonnen met het leeghalen van het kombuis op de Willem Beukelsz. dus alles oversjouwen en een nieuw plekje geven in de nieuwe kombuis. Ondertussen moest er nog wel gezorgd worden voor de inwendige mens. Na de lunch maar even gekeken of de oven ook werkt, dus 2 boterkoeken gebakken voor bij de koffie. Gelijk zie is er een enorme aanloop in de kombuis als men wat ruikt..... Enkele weken geleden hebben we een vaatwasser gekregen en deze ingebouwd. helaas bleek dat deze niet zo heel lekker vast staat dus als de klep open is valt de machine voorover en ligt de inhoud aan dek. Dus even in de weer met wat hout om de vaatwasser vast te zetten tegen het werkblad
Afbeelding

In de machinekamer zijn er ook weer werkzaamheden verricht. gereedschapsbord compleet gemaakt, werkbank opgeruimd, schoonmaak werkzaamheden en de koelwaterlekkage verholpen. Ondertussen is de elec ook weer druk in de weer met oude bekabeling weghalen en wat storingen op te lossen. Na het avondeten aan boord moest ik naar huis wegens een afspraak, zondag zullen de werkzaamheden weer verder gaan en zal ik in de avond weer aan boord zijn. Maandag nog even een half dagje knutselen en dan moeten we weer een eind op draaf zijn. Zal dus de camera weer ter hand nemen dan.
Laatst gewijzigd door edje op wo 03 apr 2013 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex_OSZaandammer

Netjes Ed

Wel een luxe hoor een vaatwasser, in mijn tijd moesten de kadetten het toch echt gewoon met het handje doen :P
Ben benieuwd naar de rest van de foto's :)
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Jup, weet precies hoe het is. Ook bij ons op de vereniging wordt weer lekker hard gewerkt. Eigenlijk wordt er altijd hard gewerkt maar nu het zonnetje wat meer gaat schijnen komen er ook weer een ander soort klusjes naar boeven die met plezier opgepakt worden :)

Trouwens goed om te zien dat jullie een hoop geregeld krijgen. Hebben jullie een speciaal iemand voor de fondsenwerving?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
edje

Bericht door edje »

Nou over het algemeen is het kader bij ons aan boord aardig thuis in het regelen van zaken. (er wordt wel eens wat gerampokt of gerampast 8)

Het blijft natuurlijk een sport om iets te regelen voor nop of zeer weinig. Lukt het ons niet of weten we niet bij wie we moeten aankloppen leggen we het "probleem" voor bij het bestuur en gaan hun informeren bij wie ze terecht kunnen.
gr Ed
edje

Bericht door edje »

Zondag en Maandag,

Drinkwater tank 1 (achter schip) leeg getrokken via de drinkwater afgifte pomp. Het was de bedoeling om deze te openen maar we konden het mangat niet vinden van de tank. Na veel gezoek in tekeningen die niet op volgorde liggen denken we hem gevonden te hebben in de mk net voor het stook hok. (nog niet geopend) Verder hebben we brstf tank 5 geopend en met een losse pomp leeg getrokken naar tank 4. Na een snelle inspectie van boven af zag de tank er nog redelijk schoon uit. Helemaal onderin zie je een hoopje smurrie liggen (gok op een 5 ltr vuiligheid) ivm de veiligheid (tank 5 m3 inhoud) maar eerst even laten luchten en dan er in om het vuil er uit te halen. Zit te denken om een stoom cleaner te huren/lenen en dan zelf de tank te cleanen. (scheelt een hoop geld als je het zelf doet.) Als deze dan schoon en droog is wat leidingwerk vernieuwen en de tank vullen met nieuwe gasolie. Verder is de mk top aan bb kant geschilderd en ik moet zeggen het ziet er weer netjes uit. Aan dek zijn de dek goten uitgeschept en is met bezig geweest met de vlet die op dek van de Willem beukelsz staat in de primer te zetten. Binnen in het schip is de douche achter geheel kaal gehaald en in de primer gezet. komende zaterdag zullen we deze in de lak zetten zodat hij rustig kan drogen voordat de nieuwe vloer er in gaat. Tevens hebben we het nieuwe naambord aan sb opgehangen boven de brugdeur (op de vleugel) Aangezien hier gaten in geboord zijn heb ik het bord weer thuis staan om de gaten goed te conserveren tegen inwatering. Deze zullen we komende week dan terugplaatsen. De bb lichtkast is afgelast en ook netjes in de primer gezet. As zaterdag zal hier nog wat bekabeling doorgevoerd worden en zal de kast geschilderd worden zodat we de week er op de lantaarn kunnen plaatsen. We zijn nu bezig om te kijken om het schip te draaien zodat we ivm de milieu eisen alsnog het schip aan de buitenkant kunnen bikken en schilderen. Tis wel leuk de kmar brigade aan de overkant maar ze zien ook wel eens te veel dingen waar ze je dan op wijzen......
Afbeelding
Plaats reactie