Arrejoan schreef: ↑zo 19 sep 2021 22:14
@ Gerard : Op een of andere manier denk ik als ik je bijschrift lees dat je op zout water vaart (Zeeuwse klipper),
Soms vaar ik op zout water maar (nog) niet op zee. Mijn type klipper wordt "Zeeuws" of "Zuid Hollands" genoemd vanwege het water waar vroeger voornamelijk gevaren werd en dat was voor de Deltawerken uiteraard veelal zout of brak. Overigens heeft mijn schip vroeger ook hout uit Scandinavie gehaald.
Het voordeel om af te wisselen tussen zoet en zout is, dat je minder aangroei hebt (op zout bezwijkt zoutwaterleven en op zout dat van het zoete water).
Dat hout van je mooie raampjes ga je, vrees ik geen 3 a 5 jaar onderhoudsvrij houden, zoals gezegd : blank hout op een schip is een ERG moeilijk verhaal,
Dat ligt natuurlijk ook aan hoe je het er uit wilt laten zien. Mijn houten bokkenpoten en zwaarden hoeven niet "mooi" te zijn maar slechts beschermd. Insmeren met lijnolie om de paar jaar blijkt al 17 jaar voldoende. Maar ... wanneer deze beits ook over 2 tot 3 jaar weer onderhoud zou vragen, ga ik de raampjes en kozijntjes gewoon verven.
vergelijkbaar met roest denk ik, je kan een paar `veldslagen` winnen, maar de oorlog heb je aan het begin al verloren.
Ook roest blijkt meestal voldoende beheersbaar. "Rust remover" van Epifanes bleek mij een wondermiddel (ik heb een destijds geroest stukje staal, ruim 15 jaar geleden daarmee ingesmeerd en sindsdien ligt het permanent buiten in weer en wind en zie (hier onder) hoe het er nu nog steeds uit zie.
Helaas, het plaatsen van een afbeelding gaat telkens mis. Hetgeen weer bewijst dat de procedure nog steeds te omslachtig/ingewikkeld is en ik blijf niet bezig.
"Rust remover" van Epifanes is dus geweldig! Uiteraard hoor je het af te werken door te schilderen (wat hier dus niet is gedaan).
"Ranex rustbuster vergeeft dat niet, wanneer je het niet afwerkt met schilderwerk, Aan de andere kant heeft dit middel het voordeel dat niet alles wat daarmee wordt ingesmeerd of waarop wordt gemorst blauwzwart (zoals met "Rust remover" van Epifanes) wordt.