Afgelopen weekend nog eens naar het schip kunnen gaan...
Had gehoopt de motor te kunnen starten, maar helaas, onvoldoende tijd gehad. Een weekend is niet lang als je al 2x een halve dag moet rijden van/naar de bestemming. Ook wil ik eerst alles voorzien van verse smering voordat ik deze in beweging zet. Ook wel wat locals gesproken die blij waren nog eens beweging te zien in een schip die al 2 jaar lag te verkommeren.
Ben van achter naar voor begonnen.
RVS Schroefas gesmeerd, kon maar halve slag draaien, dus hoop dat deze nog vet genoeg heeft. Rond de schroefas in ieder geval veel vet en geen water te zien.
Wouw eigenlijk de vetkoorden opmeten, maar erbij komen was (is momenteel) niet mogelijk. Het schip ligt nogal vol met schatten (of rommel).
De keerkoppeling lijkt me een Brevo 104 met reductie
Allereerst de reductie van verse (75w90) olie voorzien.
De trommel van de koppelingsplaten heeft 2 pluggen, 180° van elkaar.
Als ik deze open deed kwam er niets van vloeistof uit.
Net onder de dop wat smurrie doorprikt en dan met petroleum gevuld tot het er aan de knelbeugels uit liep. Zo maar even spoelen en later als de motor wat gelopen heeft vervangen door SAE 30 olie.
Vervolgens de tandwieltrommel voor de achteruit. Hier had ik 2 of 3 pluggen onder een hoek van 120° van elkaar verwacht. Echter waren het 2 pluggen die eerder zo'n 160° van elkaar zaten.
Bijgevuld zoals ik dacht dat moest, 1 opening naar boven, de andere als overloop op niveau.
Echter er liep veel meer olie uit dan dat ik er in kon gieten op die manier...
Dan de motor, eerst de motor wat proper proberen te maken, kleppendeksels zaten er niet op (wel reeds gevonden naast de motor) en de olie (en (condens)water!!!) die de kleppen smeerden wat uit gezogen en ververst.
Klepspeling gecontroleerd en deze was veeeeeeel te veel bij 1 klep en op 1 na van allemaal te veel. Deze allemaal op 0,2mm geregeld.
Zijkanten van de motor los gemaakt en olie uit het Carter gezogen en wat proper gemaakt en vervolgens gevuld.
Zie:
https://photos.app.goo.gl/ZZcaeq8Ercpnv6ku6
Vervolgens de CAV dieselpomp.
Ik dacht dat onderaan aan de zijkant (=voorkant motor) een aflaatplug was voor de smeerolie. Echter, daar leek me eerder diesel uit te lopen dan smeerolie.
Ook bleef het oliepeil van de pomp hetzelfde.
Vervolgens de olie via de peilstok uitgezogen en terug gevuld.
Hier kon niet veel in, zo'n 20 pompjes van een oliekannetje...
De dieselleidingen voor de pomp zijn vervangen, een 20 litervat als tijdelijke tank en een nieuwe dubbele filter gemonteerd.
De leidingen na de pomp zijn los gemaakt en zal ik met perslucht doorblazen.
Zover ben ik gekomen. Dus volgend weekend met verse diesel alles ontluchten en hopen op een goed startende motor.
Enkele vragen:
Kan er iemand zeggen hoeveel olie ik nu moet bijvullen voor die tandwieltrommel voor de achteruit? Het leek mij erg weinig olie dat ik kon vullen...
Waar kan ik meer info of een schema vinden over deze CAV pomp? Zodat ik zeker weet dat de plug onderaan voor de diesel af te tappen was en dat het oliereservoir inderdaad enkel kan uitgezogen worden.
Als bijlage een foto van dergelijke pomp die ik online gevonden heb, waar ik de plug heb omcirkeld welke ik afgetapt heb en dus niet de aftap van de olie leek te zijn...
Waar kan ik ergens meer info vinden over deze stork waterpomp? Nog niet open gedaan, maar lijkt mij eerder met een waaier dan een impeller?
De koppeling tussen de motor en de keerkoppeling lijkt me ook iets wat zelf gemaakt is door een dik stuk gewapend rubber?!? Of is dit iets wat ik ergens kan kopen? Nog betrouwbaar of te vervangen?
Vrijdag gaan we alvast terug voor enkele dagen hopelijk dan wel een draaiende motor
Dank,
Geert