afvoertjes gebogen, rvs pijpjes zonder lassen / knikken zodat ze bij verstopping makkelijk doorgeblazen kunnen worden.
Gaatje boren.
door plankje met gat als geleiding te gebruiken heb je geen centerboor nodig (welke makkelijk breekt)
De andere truck is juist een kern op de te boren plek vastzetten (met boutje) en daar 'omheen' boren.
Hier is de dikte van de huid in de zij goed te zien, 7mm.
ziet er gaaf uit ,bij de bouw van onze schepen deden we de spui (gaten ) in het gangboord er onder een hoek van 45 graden in om dat een horizontaal vlak altijd ver stopt raakt .we maakten de afvoer van de roef met een rechte pijp naar beneden en dan het laatste stukje ook onder goed 45 graden om de zelfde reden .
andere reden was bij vriezend weer blijft er water staan dat bevriest als er dan weer heel iets water boven op komt en bevriest,enzovoort als je dat dan enige malen gehad hebt en het gaat goed hard vriezen scheurt de pijp bij het dooien en heb je een vervelende lekkage .
dit is niet om te verbeteren maar een door ons opgedane ervaring ,die indertijd ook aan ons is verteld door de werfbaas van der belt deze had een zeer goede en bekende scheepswerf in westgraftdijk .
enne mijn allereerste schip had ik dat probleem erg veel werk gehad met de betimmering om deze netjes weg te halen en weer terug te plaatsen
groet wout.
wrotter schreef:ziet er gaaf uit ,bij de bouw van onze schepen deden we de spui (gaten ) in het gangboord er onder een hoek van 45 graden in om dat een horizontaal vlak altijd ver stopt raakt .we maakten de afvoer van de roef met een rechte pijp naar beneden en dan het laatste stukje ook onder goed 45 graden om de zelfde reden ..
Goede tip!
Hij loopt niet helemaal horizontaal (genoeg afschot om als de boot wat scheef ligt af te lopen), maar ik zal de andere pijpjes nog wat verder terugbuigen voor de zekerheid.
na een keer deze ellende heb ik rubberen proppen gemaakt die ik er in de winter in tikte ,bij zowel de grote roef als wel de achter roef. En vooronder.
daarna nooit geen last meer .
alleen een wat smerig roefdek na de winter.
Hij wordt gaaf man! Ik moet nou toch echt eens langsvaren en met eigen ogen kijken.
Heb vorige week nog wat proefvaartjes gedaan op Alkmaardermeer, doordeweeks. Nog wat laatste fine tuning in het elektrische aanstuur werk, genset, Victron spulleboel e.d.
Als het in januari in het weekend eens knap weer is, geef ik een seintje en kom ik langszij.
Goeie dagen en de beste vaarwensen alvast.
Harold.
hhalewijn schreef:Hij wordt gaaf man! Ik moet nou toch echt eens langsvaren en met eigen ogen kijken.
Heb vorige week nog wat proefvaartjes gedaan op Alkmaardermeer, doordeweeks. Nog wat laatste fine tuning in het elektrische aanstuur werk, genset, Victron spulleboel e.d.
Als het in januari in het weekend eens knap weer is, geef ik een seintje en kom ik langszij.
Goeie dagen en de beste vaarwensen alvast.
Harold.
Leuk! wees welkom, en wellicht is het leuk om zaterdag(avond) 30 januari naar Pannekoek eiland te komen, dan hebben we daar 'wintervuur' met een hoop scouts en vrienden + bootjes
Na een paar dagen op het wad was het tijd voor wat luwte...(we lagen op het groene strand bij Terschelling), sluis van Harlingen door en korte broek aan... en even 'planken' naast de boot...
'let niet op de rommel'
Dit paste precies...brug in bocht en voor en achter bootjes..
leuk slootje bij de Alde Feanen
Schommelen aan de kraan...
Buitenkeuken..
In Sneek namen er twee mensen afscheid ivm andere vakanties.
Mooi plekje, en bleek niet duur te zijn dus nachtje aan de kade blijven liggen
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639