Arrejoan en TADI 3

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Arrejoan en TADI 3

Bericht door Arrejoan »

De Stoere schreef:Ik zou de boot zodra ik in de thuishaven aankwam er meteen maar uitlaten takelen.
Zo heb je echt geen vertrouwen in de boot
Heel erg jammer want het is een leuke boot om te zien,maar de romp is wel het belangrijkste van het schip incl de motor.
Sterkte er mee
Gr René ( De Stoere)
hoi Rene, dank voor je welgemeende advies maar het punt is dat als ze stilligt of zachtjes vaart er geen lekkage is (daarom heb ik het ook niet gezien bij de proefvaart op ondiep water dus zachtjes aan) dus aan het steiger kan het geen kwaad.ik ga inderdaad wel hellingen binnenkort want ik heb haar niet gekocht om aan een steiger te leggen en eraan te hobbyen :)
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Hobbyen is leuk, maar het moet geen werken worden.
Toch zal dit even je toekomst zijn.
Zo'n schip hefet de laatste jaren natuurlijk geen tiptop onderhoud gehad.
De vorige eigenaar speelt al een hele poos met het idee het schip te verkopen en de makelaar doet er al helemaal niets aan.
Dus dat wordt klussen de komende tijd.
Verbaas je niet als je tegen nog meer dingen aan loopt, maar dat hoort er bij.
Eens heb je het allemaal gefixt en dan ben je nog trotser op je bootje, waar je nú al trots op mag zijn.

(Tussen haakjes: het zou me ook niets verbazen als er mee gevist is vroeger.
Op het IJsselmeer ofzo.)

Dat van die roestvorming onder het berghout vind ik helemaal geen gekke gedachte.
Zeker als het er eentje is van het type waar rubber tussen twee strips zit opgesloten.
(Kan ik niet zo goed zien op de foto.)
Maar ik kan me voorstellen dat water lekker tussen die strips blijft zitten of eronder blijft hangen en zo haar vernietigende werk doet.
Zeker als er ook wel eens mee op zout water is gevaren.

Als ze straks droog staat zou ik daar maar eens goed kijken, inderdaad.
Dikke kans dat je wat vindt.

En dat keuringsrapport?
Ik kan me niet voorstellen dat de keurder daar mee gesjoemeld heeft.
Baars is een naam die ik wel vaker gehoord heb.
En altijd in goede zin
Die reputatie gooit hij echt niet te grabbel.
Wat de verkoper ermee gedaan heeft weet ik niet, uiteraard.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Arrejoan ik ging er vanuit toen je het over vier lekjes had en later over 7 lekjes dat het gaatjes waren
Maar gelukkig blijkt nu dat dat niet het geval is.
Valt dus waarschijnlijk nogal mee
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Marie Christina schreef:Hobbyen is leuk, maar het moet geen werken worden.
De vorige eigenaar speelt al een hele poos met het idee het schip te verkopen en de makelaar doet er al helemaal niets aan.
Eens heb je het allemaal gefixt en dan ben je nog trotser op je bootje, waar je nú al trots op mag zijn.

Op het IJsselmeer ofzo.)

Dat van die roestvorming onder het berghout vind ik helemaal geen gekke gedachte.
Zeker als het er eentje is van het type waar rubber tussen twee strips zit opgesloten.
Maar ik kan me voorstellen dat water lekker tussen die strips blijft zitten of eronder blijft hangen en zo haar vernietigende werk doet.

En dat keuringsrapport?
En altijd in goede zin
dat het werken zou worden wist ik al,hoor :P de lekkage treed op bij het varen dus ik denk dat er water tussen de dubbeling van het achterschip en de oude plaat komt op een of andere manier.het berghout bestaat uit u-profiel en is tweezijdig gelast dus daar is geen roest voor zover ik kon zien op mijn buik op het steiger(en voelen natuurlijk). van Baars is lijkt mij ter goeder trouw alleen wat me tegen valt is dat hij als expert de statische waterlijn aanhoud bij de opdracht het vlak te inspecteren, het lijkt me dat iemand die thuis is in de scheepvaart weet dat een sleper zijn kont in het water trekt bij het varen dus IETS hoger meten/kloppen dan de statische waterlijn zou volgens mij dan logisch zijn :roll: om kosten te sparen had ik afgesproken om te hellingen(in mijn bijzijn) en dan gelijk antifouling(voor zout) en zinkanodes te doen zodat ik niet op zout water gelijk WEER naar de helling moest, alleen dat hellingen kon ineens niet toen ik daar was(ondanks afspraak) de eigen kraan kon het schip niet tillen en bij een andere werf moest eerst een afspraak gemaakt, daar kon ik dan weer niet op wachten :evil: al met al ruikt het een beetje naar.........?ook nog goed nieuws(jawel) ik heb via het kadaster de vorige eigenaar achterhaald dus weer een spoortje naar de oorsprong :D
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Marie Christina schreef:Hobbyen is leuk, maar het moet geen werken worden.

Op het IJsselmeer ofzo.)

En dat keuringsrapport?
En altijd in goede zin
dat het werken zou worden wist ik al,hoor :P de lekkage treed op bij het varen dus ik denk dat er water tussen de dubbeling van het achterschip en de oude plaat komt op een of andere manier.het berghout bestaat uit u-profiel en is tweezijdig gelast dus daar is geen roest voor zover ik kon zien op mijn buik op het steiger(en voelen natuurlijk). van Baars is lijkt mij ter goeder trouw alleen wat me tegen valt is dat hij als expert de statische waterlijn aanhoud bij de opdracht het vlak te inspecteren, het lijkt me dat iemand die thuis is in de scheepvaart weet dat een sleper zijn kont in het water trekt bij het varen dus IETS hoger meten/kloppen dan de statische waterlijn zou volgens mij dan logisch zijn :roll: om kosten te sparen had ik afgesproken om te hellingen(in mijn bijzijn) en dan gelijk antifouling(voor zout) en zinkanodes te doen zodat ik niet op zout water gelijk WEER naar de helling moest, alleen dat hellingen kon ineens niet toen ik daar was(ondanks afspraak) de eigen kraan kon het schip niet tillen en bij een andere werf moest eerst een afspraak gemaakt, daar kon ik dan weer niet op wachten :evil: al met al ruikt het een beetje naar.........?ook nog goed nieuws(jawel) ik heb via het kadaster de vorige eigenaar achterhaald dus weer een spoortje naar de oorsprong :D
stevedem

Bericht door stevedem »

Bericht van Marie Christina in een ander topic, hoort echter hier thuis.
Marie Christina schreef:Ik vond dit nog:
http://orangeboats.eu/gallery/boats/samson/
Maar dat had je vast zelf al gevonden, niet?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Ik had het bij "Wie kent dit scheepje?" geplaatst omdat dat over de oorsprong van de boot gaat.
Toch?
Of zit ik nou twee topics door elkaar te halen? :roll:

Nou, ja.
Het gaat om het linkje.
Waar het staat maakt niet zoveel uit. :D

Edit: Oh, nou zie ik het.
Inderdaad topics zitten mixen.
Solly.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

stevedem schreef:Bericht van Marie Christina in een ander topic, hoort echter hier thuis.
Marie Christina schreef:Ik vond dit nog:
http://orangeboats.eu/gallery/boats/samson/
Maar dat had je vast zelf al gevonden, niet?
hallo MC ik had die link inderdaad nog niet gezien :oops: het is hem/haar wel in ieder geval en dat de naam vroeger " Samson" was had ook al van het kadaster meegekregen maar nu heb ik weer een paar plaatjes erbij :D
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Even voor de volledigheid: de lekkages zijn gerepareerd en de proefvaart is (v)lekkeloos verlopen! :) water was er nog steeds :( echter via de binnengland en een schroefas waar zonder tegendruk 2 kilo vet in geperst kon worden :? ook de gland van de roerkoning was lek en alles is inmiddels na veel werk (slecht bereikbaar,veel gemorst/uitgeperst vet,roest, ontbrekende bout in de roerglandpakkingdrukker :?: :?: ) weer voorzien van nieuw vet en nieuw vetkoord dus dat kan er weer even tegen. :) deze werkzaamheden stonden niet op het lijstje van het project, daar ik er van uitgegaan was dat dit valt onder een schip vaarklaar opleveren :shock: stom stom stom! zoals ze me vroeger al leerden: als het goed moet ,moet je het zelf doen OF in ieder geval er zelf met je neus boven op staan ! ik heb dan ook besloten er verder geen woorden meer aan vuil te maken en aan het project te beginnen :) wat er bij komt zullen we ook wel voor mekaar krijgen, hoop ik! hierbij wou ik het "voorstellen" maar laten en mijn ervaringen verder met jullie delen in de stuurhut " wie kent dit scheepje " en de onvermijdelijke vragen in de : " vetkuil " te stellen tot daar, groet Arrejoan (Ad), eigenaar/schipper "TADI 3". :mrgreen:
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Hoi Arrejoan,

Mooie boot met karakter heb je aangeschaft.

Ik ga het allemaal zeker volgen. :wink:

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Arrejoan

Bericht door Arrejoan »

Dank je wel Willem B, ik was ook (bijna) gelijk verliefd toen ik haar op het web tegenkwam :wink: we hebben nu een beetje stroeve start in onze relatie , maar echte liefde overwint alles zegt men, dus we gaan er voor! :D leuk dat je mijn avonturen wil volgen, er komen zat verhalen aan kan ik wel voorspellen :( groet Ad
Plaats reactie