ik dacht dat ik nog meerdere foto's had maar kan deze zo snel niet vinden. We hebben het schip gekregen van de marine. Deze was geheel leeg gehaald en stond vol met water. Ondertussen is de schroefas lager vernieuwd, een motor gevonden en overhaald, een keerkoppeling gevonden en gemonteerd op de motor, verder is het gehele schip na gelopen op scheuren en deuken. over het algemeen hebben we hem waar nodig weer flink in d eplamuur en matjes gezet zodat alles er weer redelijk strak uitziet. Inmiddels kun je zien op de foto dat het schip geheel in de verf staat/ Afgelopen week is hij te water gegaan en bleek er een lekkage te zitten op een lasnaad van de koelwaterleiding. Waarschijnlijk is dit slak insluiting. nu is het de bedoeling dat we hem even het water uithalen en die plek opzoeken en schoonmaken en dicht lassen. Hierna hopen we de motor er in te kunnen zetten zodat we weer verder kunnen met de binnenkant. Met heel veel geluk en wat hulp hopen we hem over een maand te kunnen gaan gebruiken, zo niet dat zal het waarschijnlijk pas augustus gaan worden voordat we er weer tijd voor hebben.
Ik zit bij het zeekadetkorps IJmond. bij ons op de site )www.zkkIJmond' staan nog meer foto´s van die schouw. In de toekomst zal er nog meer komen te staan over onze voorderingen.
Das de pest van die vrije foto programma's. Na een x tijd ben je de foto's kwijt. Nu de Zaandam een beetje knap in de verf zit denk ik dat ik maar eens wat tijd vrij ga maken om dit vaartuig aan te gaan pakken. Electra moet worden aangesloten en wat leidingwerk van en naar de motor. Verder nog wat dingetjes. Misschien ook wel een leuk projectje om over te schrijven naast de Zaandam. Die blijft natuurlijk ook de aandacht krijgen.
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Maar het opknappen ervan begint nu wel actueel te worden. Dus denk dat deze wel wat actueel gaat worden het komende jaar.
En ergens heb ik het voorgevoel dat daar ook wel wat van mijn vrije tijd in gaat zitten..........
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Afgelopen zaterdag weer eens een begin gemaakt met het project schouw. Een jaar of 5 geleden kregen we het schip aangeboden maar waren we 2 weken te laat, anders hadden we hem varend weg kunnen halen maar nu was hij leeg geroofd..... Dus eerst maar eens bij kennissen bij de marine aan het bedelen geweest voor onderdelen die op dit vaartuig hoorden. De navigatie verlichting, anker, schroef, mast, stuurrad, schroefas lager werden in de loop van de tijd ergens vandaan getoverd en nagekeken en gecontroleerd. Toen het schip droog stond hebben we deze gemonteerd en is het schip weer te water gegaan. We waren toen nog op zoek naar een motor (DAF 475 of 575). Na wat zoeken kwamen we uiteraard het nodige tegen maar deze motoren mankeerde van alles, dus maar verder kijken en zoeken. Van een werfje uit Zaandam kregen we een telefoontje dat ze eea aan motoren hadden staan. een iveco, een rolls roys een daf een Volvo en nog een motor. Uiteindelijk hebben we toch maar gekozen voor de DAF. Deze motor (daf 615) kwam uit een rondvaartboot en mankeerde niets. uiteindelijk hebben we de motor voor 900 over kunnen nemen en in de schouw geplaatst. Nu moesten we nog een demperplaat laten maken en een tussen as. Uiteindelijk zijn de onderdelen gekomen en is de motor uitgelijnd. Helaas door tijd gebrek en de komst van de Zaandam welke al onze aandacht trok is het project op een laag pitje komen te staan. Nui de Zaandam een eind op weg is en het geld op zijn we een beetje gestopt met de grote projecten. Alle spullen voor de schouw hebben we liggen dus maar even een ander project opstarten om wat te doen te hebben .