verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Betreft het eerder gemelde loeien van mijn hydro besturing c.q. pomp, waarschuijnlijk toch de lage temperaturen geweest.
Heb er totaal geen last meer van.
groet Terpstra / SAMBEEK
E.S.

Bericht door E.S. »

Even controleren of er wel de juiste soort olie inzit? Of dat misschien het filter vervangen moet worden?

gr E.S.
hydra

Bericht door hydra »

Net als vorig jaar kwam ik in Maurik de sambeek weer tegen.
Het zag er spic en span uit. 8)

Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
sambeek

Bericht door sambeek »

Hoi Marco, mooie foto's hoor! 8) Leuk je weer even te hebben gezien.
Ja, spic en span, er moet alleen nog zoveel gebeuren. :roll:

Betreft "rijkswapen" wat je op je nieuwe (witte :lol: ) RWS boot hebt, via marktplaats. Ik heb zitten zoeken, krijg alleen maar postzegels te zien. :? Weet jij nog een adresje?
groet Terpstra / SAMBEEK
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Mooi schip! Complimenten hoor!
Wat me opviel op de foto's: mag jij -als recreant neem ik aan- met een blauw bord varen? Ik ben er ooit op de Maas op aangesproken door de RP, en toen moest ik de meetbrief erbij halen om aan te tonen dat de Jonge Willem langer was dan 20 meter.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sambeek

Bericht door sambeek »

Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat een blauw bord voor pleziervaartuigen niet verboden is.
Volgens mij heeft dat niets te maken met lengte schip. (maar ik kan het fout hebben hoor)
groet Terpstra / SAMBEEK
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Volgens het BPR gaat het alleen over grote schepen.
Art 6.05: Naderen op tegengestelde koersen op de Geldersche IJssel en op de Maas
Het opvarende grote schip dat daartoe aan stuurboord voor het afvarende schip de weg vrijlaat moet tijdig aan stuurboord tot het voorbijvaren heeft plaats gehad, tonen:
a. 's nachts: een wit helder rondom schijnend flikkerlicht, eventueel in combinatie met een lichtblauw bord;
b. overdag: een lichtblauw bord, in combinatie met een wit helder rondom schijnend flikkerlicht.

Het lichtblauwe bord moet voorzien zijn van een witte rand met een breedte van tenminste 5 cm; het raam- en stangenwerk en het lantaarnhuis van het flikkerlicht moeten donker van kleur zijn. Het bord moet van voren en van achteren zichtbaar zijn.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
sambeek

Bericht door sambeek »

ja dat klopt, alleen nergens staat vanaf welk schip dat je een blauw bord zou mogen voeren. (waarschijnlijk lengte) Men heeft het nl. ook over schepen, groter of kleiner dan 20mtr.

Om nog langer zoeken te voorkomen, ik heb RWS gebeld met de vraag, "wanneer of aan welke eisen moet een schip voldoen om een blauw bord te voeren". Hé pech, wist de meneer niet, maar vond het wel een goeie. Gaat dit neerleggen bij de deskundigen. binnen 4-5 werkdagen krijg ik er bericht over. :) nog even geduld dus.
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Sambeek ,Er is een app van varen doe je samen,afgekort vdjs,hier in staat het omschreven,een groot schip dus boven de 20 meter mag het bord voeren.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Het blauwe bord kent twee soorten van gebruik: opvarend en afvarend.

Het opvarende grote schip heeft het recht aan de verkeerde wal te varen, en maakt het voornemen om dat te doen bekend aan de afvaart door het blauwe bord te 'trekken'.

Het afvarende schip beantwoordt het verzoek door ook het blauwe bord te tonen.

Een opvarend groot schip mag van een een afvarend (groot) schip verlangen de verkeerde wal te houden. Een afvarend klein schip mag officieel niet aan de verkeerde wal varen, maar als het in een rijtje afvarende schepen vaart die gaan overlopen naar de verkeerde wal is het in de praktijk wel toegestaan mee te gaan.

Het opvarende schip moet in principe voldoende ruimte laten tussen zijn BB.wal en het schip om een klein schip gelegenheid te geven eigen wal te houden.

Mijn interpretatie van de regelgeving is dat een klein schip opvarend niet het blauwe bord mag 'trekken' om afvarende grote of kleine schepen te vragen verkeerde wal te houden. In situaties waarin een klein schip afvarend wil duidelijk maken het verzoek van het opvarende grote schip te beantwoorden en over te lopen is het handig om een blauw bord te hebben om aan de overige vaart te laten zien wat men van plan is.
Laatst gewijzigd door KarelE op wo 22 mei 2013 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
sambeek

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Sambeek ,Er is een app van varen doe je samen,afgekort vdjs,hier in staat het omschreven,een groot schip dus boven de 20 meter mag het bord voeren.Gr René (De Stoere).
Als het om deze mededeling gaat, zie ik zeker iets over het hoofd. Men heeft het wel over groot en kleine schepen,
maar niet (volgens mij) over wanneer een schip een blauw bord in bezit zou mogen hebben.

http://www.varendoejesamen.nl/sites/def ... 202013.pdf
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Saambeek op het eerste blad over het blauwe bord staat heel duidelijk dat het grote schip het bord voert, en een groot schip is een schip langer dan 20 meter.Ik kan het niet anders lezen Gr René(De Stoere).Je mag hem misschien wel in bezit hebben maar niet voeren volgens mij.
Klaver vier
KarelE

Bericht door KarelE »

Uit het varendoejesamen document:

Let op: een klein vaartuig mag zelf nooit een blauw bord met een wit helder rondom schijnend flikkerlicht tonen.
(Onderaan pagina 2)
Kermit the Frog.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

ik ben het met carel jan eens, je mag als klein schip/boot wel antwoorden met een blauw bord,volgens mij nog nooit anders geweest.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
KarelE

Bericht door KarelE »

Ik neem aan dat dat blauwe bord er al op stond. Zou de Sambeek in zijn carriere in overheidsdienst nooit eens een sleep hebben gehad? Zodra die sleep dan >20 meter was werd de Sambeek ook een groot schip. En als je dan opvarend bent wil je wel graag de binnenbocht nemen, en daarvoor mocht in die situatie het blauwe bord worden getrokken.
Kermit the Frog.
Plaats reactie