Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Misschien mosterd na de maaltijd, maar voor wie nog aan een dergelijke klus begint:
Vóór ik mijn huidige gasolietank liet maken, heb ik eerst een dummie gemaakt. Van aan elkaar geplakte kartonnen dozen heb ik eerst een kern gemaakt, en daar telkens wat 5 cm dikke piepschuimplaten (Gamma, dat zeg ik) tegenaan geplakt tot ik de grootst mogelijke vorm met de maximale inhoud had die ik nog zonder slopen of breken op de gewenste plek kon manoeuvreren. Ook heb ik geoefend en secuur vastgelegd hoe ik die vederlichte dummie het handigst kon draaien en keren om dat te doen. Voor de zekerheid heb ik van de overallmaten weer 5 mm afgetrokken, en vervolgens op basis daarvan de tank laten maken. Het was dus geen verrassing dat die, geheel als voorzien, binnen een uur op z'n plek stond.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
quichot schreef:Misschien mosterd na de maaltijd, maar voor wie nog aan een dergelijke klus begint:
Vóór ik mijn huidige gasolietank liet maken, heb ik eerst een dummie gemaakt. Van aan elkaar geplakte kartonnen dozen heb ik eerst een kern gemaakt, en daar telkens wat 5 cm dikke piepschuimplaten (Gamma, dat zeg ik) tegenaan geplakt tot ik de grootst mogelijke vorm met de maximale inhoud had die ik nog zonder slopen of breken op de gewenste plek kon manoeuvreren. Ook heb ik geoefend en secuur vastgelegd hoe ik die vederlichte dummie het handigst kon draaien en keren om dat te doen. Voor de zekerheid heb ik van de overallmaten weer 5 mm afgetrokken, en vervolgens op basis daarvan de tank laten maken. Het was dus geen verrassing dat die, geheel als voorzien, binnen een uur op z'n plek stond.
zo`n dummy maken had in mijn geval geen zin heb deze tank voor een prikkie op de kop kunnen tikken via marktplaats vraagprijs 150,- uiteindelijk gekocht voor 75 omdat de aanzuigleidingen ontbreken
Dat mocht dus niet moest alles er afhalen dat gaat hem toch niet worden???? ik moet woensdag varen kreeg wel compliment dat ik er stuk plastic onder had
douane schreef: Vandaag de waterschap op bezoek gehad tik op de vingers gekregen dat ik de antifouling met het nummer wat op het blik staat niet mag gebruiken en of ik het hele schip wil schuren en toegestane antifouling wil opsmeren en ze volgende week komen controleren nu wil ik er maandag in dus tijd om dit alles te doen is er niet. kunnen de heren dit achterhalen als ik hem er toch zo in smijt ??? ga wel een toegestaan blik halen en eventueel ze die laten zien.
Wat ik me nu afvraag hoe zijn deze waterschap boys nu bij jou terecht gekomen, toeval of ?????
douane schreef: Vandaag de waterschap op bezoek gehad tik op de vingers gekregen dat ik de antifouling met het nummer wat op het blik staat niet mag gebruiken en of ik het hele schip wil schuren en toegestane antifouling wil opsmeren en ze volgende week komen controleren nu wil ik er maandag in dus tijd om dit alles te doen is er niet. kunnen de heren dit achterhalen als ik hem er toch zo in smijt ??? ga wel een toegestaan blik halen en eventueel ze die laten zien.
Wat ik me nu afvraag hoe zijn deze waterschap boys nu bij jou terecht gekomen, toeval of ?????
Ik zou toch maar over smeren.
m.v.g. Wim.
ze zeiden dat ze bij alle bedrijven langs gingen ze reden later door naar de buurman
Douane,Iik vindt je wel hartleers,eerder al smeerde je vader koolteer op zijn boot wat niet meer mag en nou jij weer waarschijnlijk die troep van hempel waar je zo gek mee ben.Één voordeel hempel valt er vanzelf af in de zon op de kant,zoals ik al eerder melde.Gr René(De Stoere).
dat gebeurt hier ook wel gauw eens, die controles, er is hier geen werfbaas meer die fout spul toestaat, en ook wel een beetje terecht denk ik, hij zit ook met de gebakken peren.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
De Stoere schreef:Douane,Iik vindt je wel hartleers,eerder al smeerde je vader koolteer op zijn boot wat niet meer mag en nou jij weer waarschijnlijk die troep van hempel waar je zo gek mee ben.Één voordeel hempel valt er vanzelf af in de zon op de kant,zoals ik al eerder melde.Gr René(De Stoere).
nou nou . ik heb gewoon een blik met nederlandse tekst er op was me van geen kwaad bewust hun hadden een lijst waar nummers opstaan die zijn toegestaan heb nooit bedacht dat er zulke bussen antifouling bestaan die niet zijn toegestaan dus hardleers wil ik het niet noemen maar je zal vast zelf nooit iets doen wat niet mag. somige zijn roomser dan de paus merk ik wel zal voortaan niet meer om zulke dingen vragen. want zit hier niet echt op te wachten fijne zaterdag allen en let op de regeltjes.....
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Ik kan me wel verplaatsen in Douanes ergernis. Dat het officieel niet meer mag, daar hoef je hem echt niet als beste jongetje van de klas op te wijzen.
Uiteraard is het een goede zaak dat we niet allerlei troep meer gebruiken waarvan vaststaat dat die het milieu onevenredig belasten, en het is prima dat de overheid daar een beetje op let. Maar dan gaat het in de uitvoering ineens fout. Het is onredelijk te eisen de boot weer helemaal af te schuren als overschilderen met een toegelaten product ook een optie is. Ja, die slijt er weer af en dan komt toch de verboden coating weer bloot. Tsja...maar dat is ook het geval bij al die schepen die op enig moment op een toegelaten product zijn overgestapt zonder de romp eerst kaal te halen, en ik durf de stelling aan dat we het dan grosso modo over driekwart van alle schepen hebben.
Er is dus een natuurlijke overgangstijd voor nodig van enkele tientallen jaren om er definitief vanaf te komen. Tegen die realiteit valt niets te doen. Dat zou zelfs de overheid moeten inzien, in plaats van welwillende schippers met onrealistische dwangmaatregelen op te zadelen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido