"Blessed are the ignorant"...
Ik ben met een endoscoop mijn drinkwatertank in geweest.
Ai.
Had ik dat maar niet gedaan.
Dan had ik nu niet geweten dat dit erin zit.
Schoonmaken is een utopie.
Geen mangat
Zelfs vervangen gaat niet.
Daarvoor moet de motor eruit.
Nou ja.
Het is al jaren zo en we overleven tot nu toe elk seizoen nog.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Oei maar heb je ook beoordeeld wat voor vuil het is, bij ons kom wel een zand tegen maar meer ook niet.
Is dit een stalen, rvs of kunststoftank?
Kan je er geen roterende borstel van een hogedruk reiniger er inlaten zakken en dan goed uitspoelen. Ja kan we zeggen we hebben het al jaren overleefd maar volgens mij ben je ook geen 20 meer en kan het ook zo maar vat op jullie krijgen!
Maar waar is waar had je niet gekeken dan wist je het niet maar nu wel en moet je een keuze maken.
Enkele maanden geleden had ik antivries voor de motor in de tank gegooid in plaats van antivries voor drinkwatertanks.
(Zelfde kleur vloeistof, zelfde vorm jerrycannetje, bijna zelfde kleur etiket.)
Dat spul is voor een heleboel onderdelen in het systeem niet goed, dus dat moest er weer uit.
Bij het uitspoelen en aftappen van dat goedje liet de uitloop van de kraan op een gegeven moment aanmerkelijk minder water door dan normaal.
Toen ik het zeefje van de uitstroom draaide zat er allemaal meuk in.
Kleine zwarte schilfertjes, dus ik dacht dat de coating (zo die er in zit) misschien los gelaten had.
Maar het ruikt, en voelt, als alg.
Zoals ik dat vroeger ook in mijn aquarium had.
(Jawel, er bestaat alg dat geen licht nodig heeft.)
De tank is van aluminium, zit onder het gangboord (met ongeveer 10 cm tussen dek en tank) en de motor staat er naast. (met ongeveer 30 cm ruimte ertussen).
Een roterende borstel erin krijgen wordt een hele toer, want de vulbuis heeft een doorsnede van een cm of 4-5 en maakt nog een bocht ook.
De camera beneden krijgen was al een hele toer, en die is een halve cm dik...
Ik heb hem nu met een sterke Hadex oplossing gevuld en volgende week gaan we hem weer leegtrekken.
Ik weet ook niet wat verder er aan te doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Heb je niet iets waarmee je de vloeistof die je nu in de tank hebt gegooid kan laten circuleren, zodat het vuil loskomt?
Zeg niet dat ik de wijsheid heb maar misschien kunnen anderen het aanvullen of verbeteren
Idee; soepele tuinslang met aan het uiteinde een klein sproeikopje. Maak aan het stukje slang vlak voor het sproeikopje een touwtje vast. Laat tuinslang met touwtje door je vulopening zakken door nu aan het touwtje te trekken laat je de slang een bochtje maken en kan je het een beet je sturen.
Dan lekker waterdruk er op en direct naar buiten de tank spoelen. Kijken of het loskomt.
Tank goed spoelen en idd een shock behandeling geven met hadex. Ik weet niet of je ergens nog wat ruimte hebt maar zou ff kijken of je een koolstof drinkwaterfilter kwijt kan. Koolstoof haalt uiteindelijk de hadex smaak weg als je toch ff net een scheutje te veel in je tank hebt gegooid en het filtreert je drinkwater op natuurlijke wijze.
Mocht je een keer tijd hebben is dit wellicht een oplossing voor je?
Ik desinfecterende voor elk vaarseizoen de watertanks met dunne chloor. Een gedeelte via de vul opening en een ander gedeelte via de drie ontluchters.
Ik had een tuinpomp daarvoor gekocht bij de Lidl, dat scheelde tijd met het leegpompen. ( kan ook met een boormachine impelorpomp )De aanzuigslang via de vulopening.
Na een paar keer vullen etc was de chloor lucht weg. Voor een kraan had ik een koolstof filter gemonteerd, dat was ook fijn in Frankrijk waar veel drinkwater behandeld is met chloor.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Deze heb ik er bij mij tussen zitten. In december boot gekocht en in gelijk een nieuw filter gemonteerd omdat ik niet wist wanneer dit voor het laatst gebeurd is. Nieuw filter element kost rond de €30,- en afhankelijk van je drinkwater verbruik kan je er 2 jaar mee doen. Ik moet het nog even aankijken maar denk dat ik hem gewoon jaarlijks vervang. Let er wel even op dat als je het filter gebruikt eerst ff goed je aftappunten doorspoelen. Bij in gebruik name komt er ff een wolk zwartwater uit de leiding maar dat is normaal. Na het doorspoelen heb je hier geen last meer van.
Ook ik heb de wijsheid niet in pacht, maar mijn watertank ben ik wel eens te lijf gegaan met een hele liter Chlorix. Jawel, dat spul voor in de wc. Weekje laten staan en spoelen maar. Je ruikt vanzelf wanneer je genoeg hebt gespoeld