Weer wat :-( ..... dynamo

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Hooveld960

Weer wat :-( ..... dynamo

Bericht door Hooveld960 »

Pfff ik heb weer eens wat. In 2018 kocht ik mijn boot. Er zat toen een vrij nieuwe dynamo in. Ik dacht (uit m'n hoofd nu) 2016 of 2017 gemonteerd. Ik heb de rekening zelfs nog, alleen nu niet bij de hand. In 2020 ging deze dynamo kapot. Nieuwe laten monteren ... ja toen nog wel laten doen. De oude heb ik niet om gevraagd, had ik misschien wel moeten doen (voor eventuele revisie). In 2022 ging de dynamo weer stuk. Toen wel zelf een nieuwe gemonteerd. Exact een zelfd3 als er in zat. Scheelt een partij arbeidsloon. De oude weg gebracht voor revisie, maar het revisiebedrijf zei dat hij niet gerepareerd kon worden. Hij was verbrand. De isolatie van de wikkeling was verbrand.
En dan nu .... 2024 ... weer m'n dynamo stuk!!!!!!!
Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat telkens m'n dynamo's stuk gaan? Want er moet toch wat aan de hand zijn?
Of is hier zo geen antwoord op te geven?

De dynamo betreft een RNL A13N147M 12V 70A.
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Weer wat :-( ..... dynamo

Bericht door Twei Woiven »

Verbrande dynamo's, weer eens iets anders...
Misschien moet je toch eens een pro je E installatie na laten lopen, een dynamo verbrand niet zomaar.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
paure nesci

Bericht door paure nesci »

Zit er wel een ventilatorschijf op of in ?
En/of , draait ie wel de goeie kant op ?
Andersom draaien kan een dynamo best wat laden betreft maar als ie dan niet ( goed) gekoeld wordt......
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Hooveld960

Een pro naar laten kijken. Ja, dat zal zeker moeten gebeuren, want ik wil weten wat de oorzaak is van het telkens stukgaan van m'n dynamo's. En het op laten lossen natuurlijk. Maar ik was gewoon nu al nieuwsgierig of er op voorhand al iets gezegd zou kunnen worden over de oorzaak. Maar begrijp dat dat niet te zeggen is blijkbaar.
Wat ik nog wel kan toevoegen is dat het dynamo (ampere) lampje op m'n dashboard niet brand. Helemaal niet. Niet als de motor draait (dan zou het lampje toch moeten branden om aan te geven (waarschuwen) dat de dynamo niet laad? En ook niet (meer) als ik m'n contact aanzet voordat ik de motor start. Het zal toch niet zoiets simpels zijn als dat het lampje stuk is. Ik heb wel eens begrepen dat dat lampje een belangrijke functie heeft i.v.m. het inschakelen van de dynamo? Of zeg ik nu iets heel raars.?

@paure nesci: of de dynamo de verkeerde kant op draait? Ik neem aan van wel. De dynamo kan maar op één manier gemonteerd worden, dus niet per ongeluk omgedraaid of zo. Koeling? Geen idee.
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Bericht door Twei Woiven »

Hangt af hoe oud je dynamo is, moderne hebben 'm (dat lampje) niet meer nodig.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

In een van onze bootjes zat ook een dynamo die veldregelaars vrat. Nu bleek later dat een vorige eigenaar had zitten klooien met de excitatie, dus die stroom die door dat lampje loop. Deze was op een of andere manier in de bedrading doorgelust.

Nu had ik dat ding een keer voor revisie weggebracht in de hoop van die veldregelaar ellende af te komen. En daarna wou hij niet laden.
Ja er moest een lampje op, maar die zat er toch nooit op? Nouja nu moest dat dus wel. Tussen gefrummeld en voila, nette 14V.

Door die ellende eens gekeken hoe dat zaakje in elkaar steekt en wat "hoort". Je moet ongeveer 5 watt er door jagen. Meer kan wel maar dan stook je alleen die spoel onnodig op, vindt die niet perse leuk, en je veldregelaar ook niet. Minder werkt ook niet. Dus je mooie ledlampjes werken zonder aanpassing niet.

Voor de anticondensregeling hoef je het ook niet te doen, dat wordt pas leuk vanaf 250kW.

Hoop gelul in de breedte verder. Laat je laadstroom circuit uitpluizen.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Hoe groot is de accubank (1 of meerdere)die de dynamo moet laden. Hoever zijn deze ontladen als de dynamo moet gaan laden?

Meestal wordt de levensduur van een dynamo flink verkort doordat hij langdurig een hoog Amperage moet leveren, waardoor de temperatuur van de dynamo te hoog oploopt.

De gemiddelde dynamo hoeft gewoonlijk alleen kortstondig de startaccu te laden, een flinke service accuset doet wat met dynamo.

Het goed koelen of beter de combinatie van koelen en temperen van de laadstroom zou een oplossing kunnen zijn.

Navigo
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Ik dacht aan de poelie verhouding.
Een dynamo werkt pas lekker bij 2000 rpm maar geeft zijn volle vermogen bij 6000rpm.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Waterman

Bericht door Waterman »

Hooveld960 schreef: ma 08 jul 2024 20:40 En dan nu .... 2024 ... weer m'n dynamo stuk!!!!!!!
Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat telkens m'n dynamo's stuk gaan? Want er moet toch wat aan de hand zijn?
Of is hier zo geen antwoord op te geven?
De dynamo betreft een RNL A13N147M 12V 70A.
Inderdaad , daar wordt je niet vrolijk van.
Maar wat is toen mee gedaan dan?
Want hier https://watersportforum.eu/viewtopic.php?t=7254 heb je dat ook al aangekaart.
70Ah dynamo die een accubank van 580Ah moet vullen is ook niet niks.
Heeft de dynamo wel capaciteit genoeg voor jou accubank?

Op basis van RNL A13N147M 12V 70A ,kom ik uit bij een Valeo dynamo
En om eerlijk te zijn, in een Valeo dynamo heb ik nog nooit vertrouwen gehad.
Die molde bij mij 4 keer achter elkaar een accu van 230Ah op een truck.
Bleek in de spanningsregelaar van de dynamo te zitten.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Of een combinatie van factoren?
- Al aangekaart, dynamolampje
- Al aangekaart, een niet optimaal dynamotoerental
- Al aangekaart, te kleine dynamo in combinatie met een te grote accubank (zelf gok ik daarop)
- Slechte contacten tussen dynamo en accubank(en)
- Teveel warmte in machinekamer
- Heb je een Ampèremeter om een idee te krijgen van de laadstroom bij een gemiddeld ontladen accubank?
- Heb je een Voltmeter om een idee te krijgen van de laadspanning?

De mogelijke problemen 1 voor 1 controleren en/of tackelen zou ik zeggen.

Gr.

Erik
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Een grotere dynamo, zou een oplossing kunnen zijn, maar is ook weer afhankelijk van wat zijn de accu specificaties(wat staan deze max als laadstroom toe).
Het niet functionerende laadstroom lampje heeft geen invloed op het “verbranden” of goed functioneren van de dynamo. Zorgt alleen maar voor bekrachtiging, wat niet bij iedere dynamo noodzakelijk is.

In mijn optiek plaats een Orion XS 12/12Volt 50A. Redelijk makkelijk te plaatsen en vriendelijk in gebruik.

Hiermee kun je max 50A laden, je zit hiermee al wat meer in het continue werkgebied van de huidige dynamo. 4 traps lader. Via Bluetooth in te regelen , loopt de temperatuur van de dynamo in de praktijk nog te ver op, kun je hem verder temperen.

Het kost wat geld, maar een goede investering, klaar voor mogelijke overstap naar lifepo.

Navigo
Waterman

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: do 11 jul 2024 08:32 In mijn optiek plaats een Orion XS 12/12Volt 50A. Redelijk makkelijk te plaatsen en vriendelijk in gebruik.
Hiermee kun je max 50A laden, je zit hiermee al wat meer in het continue werkgebied van de huidige dynamo. 4 traps lader. Via Bluetooth in te regelen , loopt de temperatuur van de dynamo in de praktijk nog te ver op, kun je hem verder temperen.
Het kost wat geld, maar een goede investering, klaar voor mogelijke overstap naar lifepo.
Ik waag het te betwijfelen of zijn dynamo probleem daarmee is opgelost.
En ook dat ding zal gevoed moeten worden door een werkende dynamo .
12 volt in 12 volt uit.
Een duur grapje als tussenstation tussen dynamo en accubank.
Ja het kost "wat" geld .
Ik vind het altijd vreemd hoe anderen over zo'n "wat" van 350 euries denken.
Alsof iedereen dat gewoon op de plank heeft liggen.
Ik denk dat het voor ts al een flinke aantasting is op zijn vakantie budget,van weer een nieuwe dynamo.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Navigo

Bericht door Navigo »

HH,

Ik ben iig niet iemand die makkelijk denkt over een paar euro’s meer of minder.
Ik heb de topics op het andere forum teruggelezen.
Al meerdere dynamo’s versleten en een flink accupakket(wat drie dagen voorziet, voordat het geladen moet worden).

Een grotere dynamo welke met een hoger ampere kan laden is niet direct een oplossing. Een gewone lood accu kun je niet met een onbeperkte of te hoge stroom laden, net zoals een dynamo die niet langdurig maximaal kan leveren.

Maw, het systeem moet goed op elkaar afgestemd zijn. Of je gaat een 5 jaarlijks terugkerende uitgave voorkomen of je accepteert het.

Hoe dan ook het vraagt een investering. Ik denk graag hufterproof en op langdurig storingsvrije jaren vaarplezier.

Navigo
Hooveld960

Ik heb alle reacties gelezen, waarvoor dank.
Ik kom later (vanavond of morgen) even met een uitgebreidere reactie terug, want zijn nog op vakantie.
Beemer

Bericht door Beemer »

Dus de zoveelste dynamo die in korte tijd sneuvelt, drie maal achtereen een 'maandag ochtend' exemplaar is weinig aannemelijk.
Blijft een externe oorzaak over. Een forse accu-set mag een dynamo niet direct slopen en een laadlampje is hierop niet van invloed.

Maar wat voor 'draadje' loopt er van de dynamo naar de accuset? Lengte hiervan? Dikte van deze draad? Hopelijk geen 2,5 - 4 kwadraat :twisted:
En hopelijk loopt dit draadje niet via een 'mooie klassieke ampèremeter' op het dashboard :twisted: :twisted:
Bij twijfel over die draad, pak dan een stuk 25 mm2 kabel met juist aangeknepen kabelogen en verbind die rechtstreeks van dynamo met accu (liefst wel met zware zekering er tussen en anders goed opletten, immers een kortsluiting met 25 kwadraat kabel begint al fors vuurwerk te geven :lol: :lol: ).

En uiteraard eens wat metingen uitvoeren als dynamo in bedrijf is: spanning op dynamo, spanning op accu, laadamperages.

Eén dynamo aan één accuset is geen hogere wiskunde :D
Succes
Plaats reactie