Is het onderwerp voor de vetkuil of de stuurhut? IK weet het niet

Uitgaande van het feit dat de techniek hier het vaakst besproken wordt mijn vraag dus hier:
Uit een erfenis van een kennis heb ik een Northstar Explorer 550 I plotter gekregen, ziet er bijna nieuw uit en doet het prima, daar zit het probleem, hij doet het prima als ik hem buiten zet

Het apparaat heeft namelijk een interne GPS antenne en die doet het wel als ik hem met de antenne tegen het raam zet, maar als ik hem twee centimeter verzet van het raam vandaan, gaat hij piepen en de positie opnieuw ( proberen) te bepalen, dat lukt soms wel soms niet.
Omdat ik een stalen stuurhut heb kan ik wel begrijpen dat hij geen voldoende signaal kan "zien" en dat hij buiten prima werkt.
Hij komt van een polyester visboot af waar hij achter het plastic windscherm onder een zeilen kap stond dus dat klopt wel.
Ik wilde een externe antenne aansluiten, MAARRRRRR er is geen aansluiting voor

Voor ik er daar naar opzoek ga dacht ik het hier te vragen : is wat ik wil ( externe antenne) eigenlijk wel mogelijk? Ik denk dan interne eraf, voor de externe een aansluitpunt creëren en gaan met de banaan of denk ik dan te kort door de bocht?
Dan ga ik er van uit dat de interne antenne twee draadjes heeft en de externe ook, dus wat soldeerwerk en een "stopcontact" voor de aansluiting en klaar?
Wie kan me vertellen : A is het mogelijk? B geeft het geen conflict met de software?
ZEER benieuwd naar de antwoorden, ik zou hem om sentimentele redenen graag ( werkend?) in de stuurhut hebben.
groet Ad