Ik post niet zoveel maar ik volg jullie wel. Vandaag zit ik met een vraag.
Ik heb aan boord een zwaardere alternator gestoken van 120 amp ipv 60 amp, met een nieuwe laadstroomverdeler van victron. Daar hangt momenteel 1 set accu's van 540ah (12v) totaal aan.
De batterijen worden ook opgeladen door een zonnepaneel dat via een automatic sequence charger (asc) (12volt en 16 amp) aangesloten is. Dit systeem werkt al 20 jaar, en is voldoende om de batterijen op peil te houden en nooit last mee gehad.
Vandaag testte ik de alternator en blies ik de asc op, hij begon te smelten en er kwam rook uit
Ik ben op zoek naar de oorzaak maar ik vind ze niet. Alle verbindingen zijn ok. Ik denk aan 2 dingen,
Toeval?
Of de uitgangsstroom van de nieuwe alternator van 14,5 volt was teveel voor de asc. De uitgangsstroom van de oude alternator heb nooit gemeten, dus ik kan niet vergelijken.
Iemand een idee?
Bedankt voor het meedenken!
Grts
Robin