Afgelopen weekend begonnen met de inbouw, na veel uitzoekwerk, en verzamelen van onderdelen, en plannen van de werkzaamheden.
Begin dit jaar heb ik een Vetus boegschroef (BOW2512D) gekocht, en deze totaal gereinigd van buiten en van binnen, lagers opnieuw gevet, nieuwe koolborstels en staartolie.

De buis wordt inwendig 110 mm en komt mooi voor in de punt waar de bovenkant van de buis een dikke 30 cm onder de waterlijn komt.
Voor de besturing van de boegschroef komt er op de binnenstand een joystick, en voor de buitenbesturing de afstandbediening die ook gebruikt wordt voor het starten en stoppen van de motor.
Bekabeling heb ik na de vakantie al gelegd, vanaf de startaccu naar de boegschroef, ca. 5 meter 35 mm2, de stuurstroomdraden, en hoofdschakelaar met zekering geplaatst.
Afgelopen vrijdag de boot van Giethoorn naar Geertman in Zwartsluis gevaren om te beginnen met de klus.
Binnen in de boot had ik al afgetekend waar de buis zou moeten komen, dus 2 gaatjes van 2,5 mm geboord, deze op 8.5 mm geboord, zodat de passer voor het afteken van het gat geplaatst kon worden.

Zaterdag begonnen met het uitslijpen van het gat voor de buis, samen met 2 collega's van mij die de buis erin zouden lassen met TIG, ik had de plasmasnijder meegenomen hiervoor, maar door stroomtekort op het net weigerde deze dienst.

Buisje gepast, perfect !

Buis afgetekend en op maat geslepen terwijl ondertussen Noa in de loods werd gereden om daar 2 weekjes droog te staan.

Buisje klaar, tijd om te lassen.

Binnen in de boot de ruimte waar de buis komt afgedekt, en een slang met Argon gas ingelegd, dit voorkomt zuurstof insluiting en maakt de las aan de binnenkant een stuk gladder. Met behulp van aluminium tape de buitenkant afgeplakt, zodat zo min mogelijk gas kan ontsnappen.

Eerste las wordt gelegd.

Lassen klaar, Menie erop, en staartstukje en aan de binnenzijde de motormount plaatsen.

Voor vandaag is het gedaan, ff een biertje gepakt op het fraaie werk en naar huis voor een verfrissende douche.
Aankomend weekend ga ik de antifouling aanbrengen, boegschroefschroefje (mooi scrabble woord) plaatsen, en de boegschroef aansluiten.
Tevens ga in dat weekend de romp poetsen en in de was zetten, ze is er nu toch uit.
Wordt vervolgt,
René