frank schreef:Zo Boekel,
dus jij wilt al varende 'vonken gaan trekken"
Jup
frank schreef:Diesel-electrische voortstuwing is in beweging op het moment, maar.. voor bepaalde soort vaartuigen.
[knip]
Privé is een andere zaak.
Je gaat een generatorset zetten en die gaat via een frequentieomvormer met hoog rendement een schroefasmotor aandrijven.
Electrisch varen heeft voordelen, je bent niet afhankelijk van de plek van de aandrijfmotor, je kunt erg goed geluidisoleren,
een rustig en constant toerental etc. Maar, het rendement is en blijft een stuk minder dan een directe verbinding en dat kost geld.
Klopt, maar je rendement is weer groter als je op een klein aggregaat kan varen, met de accu+omvormers als 10 - 20 kW ondersteuning.
frank schreef:Dat kun je deels compenseren door er een grote accuset tussen te plaatsen waar de frequentieomvormer zijn stroom direct afneemt, dan krijg je belastingvoordeel. Hybrideaandrijving heet dan dan...
Maar toch.. het blijft elektriek en vocht en onderhoudsgevoelig lijkt me zo.
Belastingvoordeel qua geld bedoel je? ook bij diesel-elektrisch mag je al rode diesel gebruiken, maargoed, uiteindelijk vaar ik misschien 100 a 200 uur per jaar (voorlopig) dus dan hoef je ook niet voor het allerhoogste rendement te gaan.
het elektronische gedeelte lijkt me het minste onderhoud te behoeven, inderdaad een niet al te vochtige omgeving verzorgen (moet geen probleem zijn), maar als je ziet in wat voor omstandigheden elektromotoren in fabrieken moeten werken dan weet je dat ze wel een stootje kunnen hebben.
frank schreef:En slaat je pacemaker niet een slagje
over af en toe vanwege electrische zwerfvelden??
Dat is een kwestie van goed afschermen.
frank schreef:In Canal&riverboat stond net een stukje over hydraulische aandrijving in verband met het plaatsen van de hoofdmotor.
De techneuten daar zeggen dat je dat niet moet doen vanwege de grote verliezen die je onderweg in de aandrijving krijgt..
Klopt, hydrauliek is mooi voor kracht, maar zeer ongunstig voor aandrijving, laag rendement, herrie, duur!, etc.
careljan schreef:Een tijdje terug stond er op de schuttevaer site een artikeltje over electrisch aandrijven met gelijkstroomgeneratoren. Die gelijkstroom wordt vervolgens weer electronisch omgezet in wissel/draaistroom met het juiste voltage, waarmee vervolgens een AC [knip]
Verder heb je misschien ook niet zoveel vermogen nodig op je E-motor: die levert immers direct al z'n koppel. Als je niet oppast heb je veel te veel vermogen, dat alleen maar 'verstookt' wordt t.b.v. grotere hekgolven bij het (proberen) te overschrijden van je rompsnelheid.
Groet, CJ
Een gelijkstroomgenerator is een heel interessante optie, alleen voorlopig is dat allemaal ver boven mijn budget. Wat ook nog interessant is is het met gelijkstroom voeden van de frequentieregelaar, als deze daar geschikt voor te maken is zou ik rechtstreeks vanuit een grote accubank (400 volt?) kunnen varen, maar dan praat je wel over een pittige investering en speciale elektronica (die vast niet voor weinig op marktplaats staat

)
Van Anton Schiere van
www.elektrischvaren.info heb ik vernomen dat je voor elektrisch varen ongeveer 1 kW = 3 pk moet aanhouden bij de berekening. Als ik dus inderdaad een 75 kW elektromotor aanschaf zou dat ongeveer overeen moeten komen met een 200 pk dieselmotor.
Mijn rompsnelheid is ongeveer 22 km/h (24m waterlijnlengte) en als ik dat daarmee haal ben ik dik tevreden
johan schreef:ik heb ook zo m'n twijfels over de vermogens die je denkt te moeten installeren.
Elektrische motoren hebben nu eenmaal het immense voordeel dat je altijd over maximaal koppel beschikt, wat bij rechtstreekse aandrijving niet het geval is. En koppel is wat je nodig hebt om te varen ☺☺
In theorie kun je dus met minder vermogen zeker uit de voeten.
Moderne diesels halen hun maximale koppel al vanaf ongeveer 1000 rpm, dan leveren ze maar zo'n 50 % van hun max vermogen. Hoe dat zit met jouw huidige motor zou je eens moeten uitvogelen.
Je zou dus met zowat het halve vermogen ook al toekomen...
Elektrische motoren hebben over het algemeen een hoog rendement, dus de output van je generatoren zou in dat geval ongeveer ruim de helft van je huidige vermogen mogen zijn...
Mijn huidige motor geeft zo'n 35 pk bij 800 toeren, echter maakt ie momenteel maar 560 toeren dus ik schat 'm op zo'n 25 pk...daarmee haal ik 11 km/h.
Dit betekend denk ik dat ik varend op lage snelheid (8 - 10 km/h) met 10 kW toe kan, maar ik wil ook nog kunnen stoppen als het nodig is en dan is een beetje extra power wel handig. Daardoor denk ik met een generator van 30 a 40 kW een heel eind te komen. Als ik echter meer snelheid nodig heb zal ik een zwaarder aggregaat in moeten zetten.
johan schreef:Overkill heeft in deze weinig zin, het is zaak je generator zo te kiezen dat hij voor de gevraagde output maximaal rendement geeft.
Sowieso is dit een heel interessante discussie waar nog wel veel inkt zal over vloeien ☺☺
Speel zelf al een tijdje met de idee om hetzelfde te doen, maar dan hydraulisch (whoehaaah ☺☺☺)....
Johan
Hydraulisch zou ik persoonlijk niet doen, om voornoemde redenen.
Voorlopige conclusie:
-mooiste systeem in mijn geval (scheepje 26,4x4,7 meter / geschat eindgewicht 70 tot 90 ton) is een grote accubank welke gevoed wordt door één of meerdere (evt. gelijkstroom-) generator(en), waaraan een dc-gevoede frequentieregelaar naar een 6 of 8 polige elektromotor direct aan de schroefas gekoppeld.
Wat ik zo snel mogelijk moet uitzoeken:
-Wat is het rendement van diverse soorten elektromotoren bij lage toeren, en hoeveel overtoeren kunnen deze hebben (ivm kortstondig meer toeren / vermogen uit een relatief lichte motor halen).
-Wat is het rendement van mijn frequentieregelaar met bijvoorbeeld een 45 kW motor op lage toeren, tov een 75 kw motor op lage toeren.
-Moet ik voor een 6 polige (990 toeren) of een 8 polige (740 toeren) motor gaan, langzamer lijkt me beter omdat ik dan een grotere schroef kan gebruiken (dus hoger rendement), ik kan maximaal een 800mm schroef kwijt (ivm hak, hart schroefas tot bovenkant hak is 430 mm).