Onderdeks en in 1 ruimte ligt zowel de Bukh motor, als ook 3 accu’s (1 start en 2 service accu’s):
• Start Accu Bosch, S5 013, 12V, 100Ah,EN CCA 830Ah
• Service Accu Exide, EB950, 12V, 95Ah, EN CCA 800AH
• Service Accu Vetus, Marine Batterij, 12V, 108Ah, EN CCA 735Ah
Behalve 2 zwanenhalzen op de achterzijde van het schip is er geen ventilatie in de machineruimte.
Op verschillende forums heb ik gelezen over het gevaar voor knalgas. Dit gas ontstaat bij het laden van de accu;s. Knalgas is een mengsel van de gassen waterstofgas, H2 en zuurstofgas, O2, in de volumeverhouding 2:1. Knalgas is een explosief mengsel dat als het aangestoken wordt een reactie aangaat waarbij water ontstaat.; je ruikt het niet, maar eenmaal aanwezig en gepaard met een vonk kan het behoorlijk wat schade opleveren.
Om het explosieve gevaar van het samengaan van het knalgas en de vonk (zoals het starten van de motor) te verkleinen overweeg ik de accu’s te verplaatsen. De nieuwe plek (ook de plek zoals door ontwerper aangegeven) bevindt zich dan bovendeks in de zijkant van het schip.
Graag jullie mening:
• Is de huidige situatie ongewoon en zie ik teveel beren op de weg? Voordat ik ga starten gooi ik toch het grote luik van de machinekamer open om alle kraantjes van de motor open te zetten. Alles vervliegt dan toch. Met andere woorden “gewoon zo laten zitten en lekker gaan varen”. Of zeggen jullie “verplaatsen die handel: accu en motor nooit in dezelfde ruimte laten". Of zeggen jullie “blaas gewoon verse lucht naar binnen middels bovendekse blazer met flexibele buis.
• Ik heb er al op gegoogled, maar zonder bevredigend resultaat; zijn er H2 meters in de handel?
• Bestaat er alleen risico op knalgas wanneer m’n accu bij het laden warmer wordt dan handwarm?
• Bestaat er bij onderhoudsvrije accus’s (dus zonder de schroefdoppen) ook kans op knalgas of hoef ik me er dan helemaal niet druk over te maken?
• Hoe gedraagt knalgas zich; is het lichter dan lucht en zal dus snel verdampen of is het net zoals butaangas zwaarder dan lucht en zal zich onder in het schip gaan ophopen? Op het internet kwam ik tegenstrijdige berichten tegen: Maar volgens mij is het lichter dan lucht. Klopt deze bewering?
Ben benieuwd naar jullie mening hierover. Deze skipper wil namelijk weer snel rustig kunnen slapen
