Olie voor PRM302D2.5
Moderators: sailor wim, frank
-
Olie voor PRM302D2.5
Ik wil de olie van mijn keerkoppeling vervangen maar van de lijst van olie typen in de werkplaats handleiding is niets meer te koop.
Op de Newage website staat dat er minerale olie 15W40 moet worden gebruikt.
Omdat er in moderne olie ook synthetische toevoeging zit toch maar een vraag aan Newage gesteld of moderne olie mag.
Antwoord: No the oil cannot contain any synthetic additives.
Op de vraag wat ik dan wel kan gebruiken komt geen antwoord.
Dan toch maar even Dintra gebeld (zeer behulpzaam) maar er kwam geen advies van type of fabrikant uit behalve dat het toch minimaal API CD moet zijn.
Zoekend zie ik bij Castrol een verhaal over aantasting door synthetische toevoegingen bij klassieke motoren en zij hebben daarvoor een minerale olie zonder synthetische toevoegingen.
Ik blij, wil dat bestellen maar dan blijkt dat deze API CC is.
Ook bij Kroon olie zoiets en meerdere fabrikanten. Maar allemaal API CC.
Wat nu. Ik heb te weinig verstand van olie en heb geen idee of API CC goed genoeg is en wat het risico van de moderne olie nu echt is.
De PRM is mij te kostbaar om even een experiment mee te doen.
Wie heeft goede raad.
Op de Newage website staat dat er minerale olie 15W40 moet worden gebruikt.
Omdat er in moderne olie ook synthetische toevoeging zit toch maar een vraag aan Newage gesteld of moderne olie mag.
Antwoord: No the oil cannot contain any synthetic additives.
Op de vraag wat ik dan wel kan gebruiken komt geen antwoord.
Dan toch maar even Dintra gebeld (zeer behulpzaam) maar er kwam geen advies van type of fabrikant uit behalve dat het toch minimaal API CD moet zijn.
Zoekend zie ik bij Castrol een verhaal over aantasting door synthetische toevoegingen bij klassieke motoren en zij hebben daarvoor een minerale olie zonder synthetische toevoegingen.
Ik blij, wil dat bestellen maar dan blijkt dat deze API CC is.
Ook bij Kroon olie zoiets en meerdere fabrikanten. Maar allemaal API CC.
Wat nu. Ik heb te weinig verstand van olie en heb geen idee of API CC goed genoeg is en wat het risico van de moderne olie nu echt is.
De PRM is mij te kostbaar om even een experiment mee te doen.
Wie heeft goede raad.
- paure nesci
Re: Olie voor PRM302D2.5
Ik denk dat in de tijd dat die keerkoppeling gemaakt is dat toen de kwaliteit API cd nog niet bestond ( en waarschijnlijk konden ze de cc kwaliteit ook nog lang niet maken.....)
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Hans,
wij hebben ook een prm 302d en onze koppeling draait al bijna 20 jaar op de gewone motorolie zoals Dintra ook aangeeft.

onze motorolie in mobile Delvac MX 15w40. nooit problemen gehad. en ook voor onze motor (Perkins M135) een goeie olie.
zie de datasheet
http://www.mobil.com/dutch-BE/Commercia ... c-MX-15W40
gr
Ruud
wij hebben ook een prm 302d en onze koppeling draait al bijna 20 jaar op de gewone motorolie zoals Dintra ook aangeeft.

onze motorolie in mobile Delvac MX 15w40. nooit problemen gehad. en ook voor onze motor (Perkins M135) een goeie olie.
zie de datasheet
http://www.mobil.com/dutch-BE/Commercia ... c-MX-15W40
gr
Ruud
Ancora Imparo
-
Dank voor jullie reactie.
Ik ga de Delvac MX gebruiken.
Voor dat ik ga bestellen moet ik eerst even de olie aftappen want er zit ook een koeler op waarvan ik het volume niet weet.
En dan nog even een puntje van zorg.
De huidige olie zit er misschien erg lang in en ik vraag me af of de keerkoppeling dan eens "schoon gespoeld" moet worden.
En dan de vraag hoe vaak de olie ververst moet worden.
Groet, Hans
Ik ga de Delvac MX gebruiken.
Voor dat ik ga bestellen moet ik eerst even de olie aftappen want er zit ook een koeler op waarvan ik het volume niet weet.
En dan nog even een puntje van zorg.
De huidige olie zit er misschien erg lang in en ik vraag me af of de keerkoppeling dan eens "schoon gespoeld" moet worden.
En dan de vraag hoe vaak de olie ververst moet worden.
Groet, Hans
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Als je olie er vies uitziet is er wat mis met de keerkoppeling.
evt. slijtdeeltjes worden door je filter opgevangen.
In principe gewoon olie verversen en filter vervangen...
goedkope motorolie van de Action is primavoor deze koppelingen.
- Handige Harrie
- Contacteer:
+1Boekel schreef:Als je olie er vies uitziet is er wat mis met de keerkoppeling.
De 160VR2 draait hier al jaren op action olie.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
De oude olie wel via de aftap plug weg laten lopen ,dus er niet uitpompen er zit namelijk een magneetje in de aftap plug
Dat je dan gelijk schoon kan maken ,succes !!
,
Dat je dan gelijk schoon kan maken ,succes !!
,
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
ik weet dat ik indertijd een twindisc er achter had en daar in de zelfde olie als de motor en daar draaide ik shell in toen nog gardinia w 30.
al die nummer toevoegingen waren niet zo van toepassing ,gewoon zware doop .
wij verkochten toen ook smeerolie voor alle soorten koppelingen van dikte w 5 tot 40 de dikste vaak voor de oude brevo,s de dunste voor de Lohman stoltervols ,met de moderne koppelingen gaat vaak aff olie zowel boot als auto .
al die nummer toevoegingen waren niet zo van toepassing ,gewoon zware doop .
wij verkochten toen ook smeerolie voor alle soorten koppelingen van dikte w 5 tot 40 de dikste vaak voor de oude brevo,s de dunste voor de Lohman stoltervols ,met de moderne koppelingen gaat vaak aff olie zowel boot als auto .
Laatst gewijzigd door wrotter op di 06 dec 2016 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Ik heb me in 1979 als totaal onwetende een nieuwe PRM laten adviseren achter mijn gebruikte 575.
Een beter advies was achteraf nauwelijks denkbaar. Topkwaliteit voor relatief weinig geld. Laat ik het afkloppen, maar ik heb er nog nooit een probleem mee gehad, en ik heb er altijd dezelfde olie ingehad als wat ik had staan voor de motor. Wrotter, de eerste jaren inderdaad ook de voorgeschreven 30 van Shell.
Een beter advies was achteraf nauwelijks denkbaar. Topkwaliteit voor relatief weinig geld. Laat ik het afkloppen, maar ik heb er nog nooit een probleem mee gehad, en ik heb er altijd dezelfde olie ingehad als wat ik had staan voor de motor. Wrotter, de eerste jaren inderdaad ook de voorgeschreven 30 van Shell.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
Bedankt voor zoveel reacties en het delen van ervaring.
Ik denk dat ik dan dezelfde olie ga gebruiken als voor de motor.
Daar moet nl 15 liter 15W40 in en daar heb ik genoeg van staan.
Overigens,
Ik heb in de tekening nog gezocht naar een olie filter maar die zit er dus niet in.
Daarom ben ik wel blij met de opmerking over aftap plug met magneet.
Goed om te weten en dank voor de tip.
mvg Hans
Ik denk dat ik dan dezelfde olie ga gebruiken als voor de motor.
Daar moet nl 15 liter 15W40 in en daar heb ik genoeg van staan.
Overigens,
Ik heb in de tekening nog gezocht naar een olie filter maar die zit er dus niet in.
Daarom ben ik wel blij met de opmerking over aftap plug met magneet.
Goed om te weten en dank voor de tip.
mvg Hans
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ik zie dat ze idd niet allemaal een filter hebben, bij ons zit ie op het ventielenblok geschroefd:
http://boekel.nu/foto/07/2007-02slepermotor/image22.htm
http://boekel.nu/foto/07/2007-02slepermotor/image22.htm