Ben bezig bekabeling te vernieuwen en loop nu tegen iets aan waar ik niet helemaal uit kom. Mag ik jullie even lastig vallen met het volgende:
De situatie: 2 huishoudaccu's, elk gevoed door de dynamo via een Argofet en door zonnepanelen via een laadregelaar. Van de 2-kanaals zonneregelaar lopen kabels naar elk van de twee accu's, waar ze bij de polen zijn gezekerd met 20A.
Ik installeer een nieuw schakelpaneel voor niet-essentiele apparatuur, en daar vlakbij zit straks ook de solar laadregelaar. Voor dat paneeltje (2 groepen, elk gevoed door een eigen accu) komt er nieuwe bekabeling naar de accu's, en ook die wordt afgezekerd bij de polen. De aparte bekabeling voor de solar laadregelaar zou ik het liefst laten vervallen door ze meteen op de voedingen voor het schakelpaneel aan te sluiten. Maar hoe bereken ik dan de kabeldiktes en zekeringwaardes? Is dat gewoon optellen van gebruikers op het schakelpaneel + de maximale output van de solar laadregelaar?
Elektra-vraagje
Moderators: sailor wim, frank
Re: Elektra-vraagje
In principe mag je die van elkaar aftrekkenBlauwe Walm schreef:Maar hoe bereken ik dan de kabeldiktes en zekeringwaardes? Is dat gewoon optellen van gebruikers op het schakelpaneel + de maximale output van de solar laadregelaar?

Aan de hand van de zekeringwaarde kun je de aderdiameter bepalen m.b.v. tabelletjes die je vast wel via Google kunt vinden.
Nu je de aderdiameter weet moet je die gaan controleren op maximaal spanningsverlies bij de gegeven lengte, let ook op aanloopstromen van bijv. toiletpompen. Word je spanningsverlies te groot dan je aderdiameter een stap groter nemen en opnieuw narekenen.
Gr.
Erik
-
Dank. Ik heb de tabelletjes verruild voor een appje
en de kabeldikte daar kom ik wel uit. Ik ga op safe en gebruik behoorlijke overmaat.
Maar het afzekeren had ik wel graag precies goed en dat blijft me niet helemaal duidelijk. Stel dat ik maximaal 30A aan verbruikers heb. De hoofdkabel daar naartoe zeker ik af op de accupool, dus bij problemen in die bekabeling gaat die zekering eruit. Maar in de nieuwe situatie zou de zonneregelaar dan vrolijk door kunnen blijven leveren. Die is weliswaar intern gezekerd, maar zou het dan niet verstandig zijn om de uitgang daarvan apart te zekeren?

Maar het afzekeren had ik wel graag precies goed en dat blijft me niet helemaal duidelijk. Stel dat ik maximaal 30A aan verbruikers heb. De hoofdkabel daar naartoe zeker ik af op de accupool, dus bij problemen in die bekabeling gaat die zekering eruit. Maar in de nieuwe situatie zou de zonneregelaar dan vrolijk door kunnen blijven leveren. Die is weliswaar intern gezekerd, maar zou het dan niet verstandig zijn om de uitgang daarvan apart te zekeren?
Je hebt helemaal gelijk; de kabel word aan 2 kanten gevoed, dus moet je 'm ook aan 2 kanten afzekeren.
Gr.
Erik
Gr.
Erik