Houtkachel rookkanaal maken

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Kapitein Henkie
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Houtkachel rookkanaal maken

Bericht door Kapitein Henkie »

Goedendag allen,

Gisteren heb ik de houtkachel ontvangen voor aan boord... Met een buitentemperatuur van 5 graden s'nachts is dat geen onwelkome gast. Ik heb al een plek ingericht waar hij voldoende ruimte rondom heeft, ik moet alleen nog een doorvoer in het dak maken voor het rookkanaal. Het dak zelf is 6mm staal, de tempex en het houtenplanfond moeten uiteraard ook nog deels verwijderd worden. Ik heb echter geen idee van waar ik extra rekening mee moet houden.
Kan ik bijvoorbeeld de kachelpijp zelf in het dak lassen?
Of moet ik daarvoor een stuk stalen pijp voor gebruiken?
Hoeveel ruimte rond de pijp moet ik vrij van hout en tempex houden?
Kan ik steenwol gebruiken om het dak direct rond de pijp te isoleren?

Ik hoor graag jullie tips :) .
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
stevedem

Re: Houtkachel rookkanaal maken

Bericht door stevedem »

volgens mij bestaan daar aparte dakdoorvoeren voor,
de pijp zelf vastlassen aan je dak geeft warmte door aan het staal, en dat zal de verf laag niet fijn vinden.
een speciale doorvoer kan je wellicht wel vastlassen, maar volgens mij zijn de meeste van een ander materiaal, dus zal het bouten of kitten worden denk ik.
een doorvoer heet een afvoer voor de warmte, en dooromheen nog een buis zodat warmte afgifte nihiel word.
Volgens mij word het ook wel een dubbelwandig rookkanaal genoemt
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Henk
Kijk eens op de site van de Rietpol daar bij kachels vind je toebehoren als voorbeeld.
De R.A.V.word tegen de gasstroom gemonteerd zodat tussen gebruik door condens water afgevoerd word in de kachel..
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Wij hebben thuis een kachel laten installeren door Tibas uit Gouda. Ik zag juist afgelopen week een motorwoonscheepje met dezelfde kachelpijp als die bij ons op dak staat.

De dubbelwandige pijp is niet goedkoop, maar doorstaat zelfs een schoorsteenbrand en hoeft dan niet te worden vervangen. Tussen de beide pijpwanden zit isolatie. Het geheel gaat door een dakvoer heen, waarbij er buiten een 'kraag' om de pijp zit die inwateren door die doorvoer voorkomt. Ook buiten moet je dubbelwandige pijp hebben. Zou die enkelwandig zijn dan wil je niet dat iemand die kan aanraken!

De pijp is van RVS. Doordat buitenpijp niet zo warm wordt loop je bij de doorvoer geen risico op brand. Het gat in het 6mm staal zou ik met de decoupeerzaag maken, dat werkte bij mij ook prima voor de schoorsteen van de geiser.

Tibas levert ook de materialen voor zelf doen.
Laatst gewijzigd door KarelE op ma 10 okt 2016 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Zoals Karel zegt met dubbelle geisoleerde pijp is prima,maar dan kan je hem nog niet zomaar door het dak heen steken, daar moet een opstand op komen waar de dubbelwandige pijp overheen valt zodat hij niet kan inwateren.
Kijk heel goed wat je doet want als je het stuk vanaf de kachel enkelwandig maakt kan het maar zo 1200 graden worden,dus beslist geen aluminium pijp gebruiken,die smelt gewoon weg
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Kapitein Henkie

Dus als ik het goed begrijp dan is het 't beste als ik in het dak een gat van 18cm (de standaard maat voor 12cm dubbelwandig) maak en dan een opstaande rand daarin las waaromheen de buitenste wand van de dubbelwandige pijp geklemd wordt.
Afbeelding

Of voldoet een dakplaat ook als ik die op het staal vastkit?
Groeten,

Kapitein Henkie

KarelE

Bericht door KarelE »

Nee, de dubbelwandige pijp heeft nog een kraag die over de dakdoorvoer valt. Op deze site heet die kraag een stormkraag.

Als je enkelwandig door je dek gaat verhit je het staal van je dek teveel. Ik zou de pijp binnen ook als dubbelwandige pijp uitvoeren. Dan voorkom je dat iemand die de pijp beetpakt zijn hand verbrandt, bijv. als een onverlaat je schuit laat schommelen terwijl de kachel brandt.
Kermit the Frog.
Kapitein Henkie

Dus meer zoals dit?
Afbeelding
Groeten,

Kapitein Henkie

KarelE

Bericht door KarelE »

yep
Kermit the Frog.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

KarelE schreef: Ik zou de pijp binnen ook als dubbelwandige pijp uitvoeren. Dan voorkom je dat iemand die de pijp beetpakt zijn hand verbrandt, bijv. als een onverlaat je schuit laat schommelen terwijl de kachel brandt.
De meeste warmte gaat de schoorsteen uit. Wanneer je binnen enkelwandig toepast krijg je daar binnen toch noch wat van terug. Je zou er eventueel een bescherming van een of ander geperforeerd materiaal omheen maken. Dubbelwandig en eventueel geïsoleerd buiten heeft als voordeel een warmere binnenpijp met als gevolg een betere trek!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier

Als Henk het zo doet als de tekening is het perfect
Binnen enkelwandig wordt bijna altijd gebruikt,je kan er wat om maken zoals Jack zegt,maar je gaat die pijp toch niet pakken je pakt de kachel toch ook niet
Heel belangrijk goed beugelen en brandbaar spul uit de buurt houden maar dat lijkt mij duidelijk
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek

Bericht door sambeek »

De houtkachel die we thuis hebben staan is het eerste stuk enkelwandig.
Daar hebben we een temperatuurmeter op gemonteerd. (speciaal voor enkelwandig uitlaat kanaal)
Hiermee kan ik de uitlaat temperatuur een beetje in de gaten houden. (dat ie niet boven de 200grC komt)
Als je bv. te veel kleine houtjes er in één keer in mikt, en op een gegeven moment gaat alles in de vlam,
schrik je je rot, hoe heet de pijp dan wordt.
Een simpel temp. metertje kan voor een hoop rust zorgen. :idea:
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond, ook bij mij (thuis) is er een houtkachel met een enkelwandige pijp tot een eindje onder het plafond en dan dubbelwandig door het plafond en de houten verdiepingvloer en door het dak naar buiten, waar het nog 2 meter doorloopt.(dubbelwandig voor de trek).
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat: dubbelwandig RVS geïsoleerd, schouwbrandbestendig, word niet heter dan +/- 30 graden aan de buitenkant (bij normaal stoken), nooit meer naar omkijken (alleen vegen natuurlijk).
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
KarelE

Bericht door KarelE »

Dat enkelwandig binnen noem ik alleen in verband met hete objecten op een rank vaartuig. Als je niet stookt onder het varen en in een rustige haven ligt speelt dat niet. Mijn referentie is de Johanna, en met ballast onderin slingert die nogal makkelijk en hevig.
Kermit the Frog.
Klaver vier

Als alles vaststaat niets aan de hand ook al slingert het schip
Nou ga ik er niet vanuit dat je veel stookt onder het varen
Ik zou tenminste alleen stoken als ik stil lig,als ik vaar heb ik daar geen behoefte aan,maar dat is mijn mening
Als die kachel brand wil ik er ook bij zitten.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie