toerental verandering

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
FransvanNispen

toerental verandering

Bericht door FransvanNispen »

Hoi,

Kennis heeft een bootje, met 3 cylinder Vetus.
HH accupakketje, Koelkast.

als de motor stationair draait, laten we zeggen 800tpm. en je zet de Koelkast aan, gaat het torretje zo 100tpm meer draaien.

O.K. dynamo word belast, Maar hoe weet de motor dat? tussen de motor en dynamo zit toch alleen een riem?
en de dynamo gaat toch niet mechanisch zwaarder lopen? of juist wel?
de enigste reden die ik kan bedenken is van machnetische aard.
of zie ik iets over het hoofd?

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: toerental verandering

Bericht door KarelE »

In principe heeft een scheepsmotor een toerenregeling. Ik ken die alleen in de vorm van een regulateur met gewichten. Als de koelkast inschakelt zal de dynamo de motor zwaarder belasten, waardoor het toerental terugvalt/dreigt te vallen. Inderdaad, zodra er stroom verbuikt wordt daalt de spanning van de accu. Valt die spanning onder de ingestelde laadspanning dan gaat de dynamo vermogen leveren. Dat levert een zwaarder draaiende dynamo op. Dat wordt dan door de regulateur gecompenseerd door meer diesel in te spuiten. Als dit geheel niet al te nauwkeurig functioneert (bijv. rondom het stationaire toerental) kan het zijn dat er iets wordt overgecompenseerd met een wat verhoogd toerental als gevolg.

Totzover mijn theorie, die ik graag inruil voor een betere.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

FransvanNispen schreef: en de dynamo gaat toch niet mechanisch zwaarder lopen?
De dynamo gaat wel zwaarder lopen, anders had je het Perpetuum Mobile uitgevonden!

Gr.

Erik
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Na, Erik.
In dit geval is de dynamo een aangedreven opject, en loopt het niet "vrij", zodat het later natuurlijk stopt door de wrijving.
Dus het Perpetuum is hier denk ik niet van toepassing, (deze uitspraak is ontsproten aan mijn gedachten en niet wetenschappelijk onderbouwt :mrgreen: :mrgreen:

Dus gaat hij zwaarder lopen door de belasting, dus een sterker magnetisch veld. welke natuurlijk een mechanische weerstand geeft.

Denk ik..... :(

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Heel simpel, de wet van behoud van energie. Als er ergens energie wordt verbruikt moet diezelfde hoeveelheid ook ergens geleverd worden. In dit geval doet de dynamo dat, die zet bewegingsenergie om in elektrische energie. Maar daardoor verbruikt de dynamo bewegingsenergie, en die moet ook weer worden geleverd. Dat doet de dieselmotor, door thermische energie uit de verbranding van diesel om te zetten in bewegingsenergie. En dan klopt het plaatje weer. Al gaat er onderweg natuurlijk een hoop thermische energie verloren via de uitlaat, koelwater en warmte die het motorblok aan de omringende lucht afstaat. En dan gaat er weer bewegingsenergie verloren aan wrijving in de diverse lagers (incl. die van de dynamo). Die bewegingsenergie die bij die wrijving verloren gaat weer wordt daarbij omgezet weer omgezet in thermische energie. enz. enz.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

FransvanNispen schreef: Denk ik..... :(
)
Nee, correct gedacht. Hoe meer stroom je uit de dynamo trekt, hoe "zwaarder"de dynamo gaat lopen.

Gr.

Erik
Plaats reactie