Twee jaar geleden ben ik gestart met het ombouwen van een kajuit motor boot naar een open sloep met elektrische aandrijving. Inmiddels 2 echte vaar seizoenen achter de rug en nog wat klusjes te doen. Het model lijkt erg op een albatros polymore 580. Echter heb ik een door gestoken roer en geen mogelijkheid tot een bun. Het onderwaterschip lengte en breedte komen wel over een.
Echter valt mij op dat de boot op 50 tot 70% rompsnelheid lage snelheid wat zoekerig vaart. Wat ik vreemd vind voor een lang kieler. Nu denk ik er over om het roer aan te passen. Het roer is gemaakt van een stuk plaatstaal van ongeveer 6mm. De besturing gaat dmv een stuurwiel met een trek druk kabel. Origineel zat deze halverwege gemonteerd nu zit deze op een stuurstand achter in de boot. Ik heb de originele kabel nu veel te lange kabel in een grote lus onder de vloer liggen. De buiten mantel zit op diverse punten goed vast. En op de connectie punten is de speling eruit gehaald. Het sturen gaat zowel op de kant als in het water direct en soepel. Bij het varen op lage snelheid heb ik bijna geen gevoel in de middenstand en lijk het wel of het roer niks doet. Kan het roer wel bewegen maar sturen doet hij niet. Mijn gevoel zegt dat er te weinig roer druk is om te sturen. Nu denk ik aan twee mogelijke aanpassingen.
aanpassing zoals veel te zien onder stalen schepen een klein hoekijzer aan het uiteinde van het roer om het roer breder te maken en meer druk te geven. je krijgt dan van boven gezien een Y vorm. Ik weet niet of deze aanpassing een positief effect heeft op het vaar gedrag of dat deze word toegepast om een betere draaicirkel te krijgen (is bij mij niet nodig)
optie twee is om een vleugel profiel op het roer blad aan te brengen zodat er een dikker roer ontstaat wat de stroming beter geleid.Dit zie je veel bij sloepen en natuurlijk zeilboten. dit geeft een dikker blad waardoor er waarschijnlijk beter stroming van de kiel naar het roer stroomt. mogelijk ook een positief effect.
Hebben jullie een idee wat het beste zou werken?
mvg FKZ