hey allen,
Was een beetje aan het denken om meer van de zon te kunnen genieten aan boord (electrisch gezien dan)
;-D
wat is er nu aan boord :
-24V140Ah startaccu's
-24V 460Ah lichtaccu's
-24V 230Ah boegschroefaccu's
-alternator op hoofdmotor 50A (met scheidingsdiode 70A)
-mastervolt acculader 60A (voedt primair de lichtaccu's)
-mastervolt omvormer 2500W
-500Wp zonnepanelen met Tristar MMPT regelaar
We verblijven door de week aan boord, in het weekend zijn we thuis ivm onze nog studerende dochter. Wanneer we varen/vakantie nemen zonder walstroom zet ik 's morgens (koffiezetten enz) en 's avonds (koken enz) de generator een uurtje op, dan prikken de accu's ook even bij en dan blijft alles mooi op peil (dat is dus in de zomer en met enkele motordraaiuren per dag). De verbruikers onder het varen (marifoons, AIS, laptpop enz) hou ik even geen rekening mee, die staan eigenlijk op als de motor ook draait dus dat moet de alternator maar opvangen en dat doet die ook wel .
Qua verbruikers : 2 gewone koelkasten 220V A+, camerabewaking en inbraak alarm zijn zo'n beetje de permanente verbruikers en dan natuurlijk de stofzuiger, koffiezet, magnetron, dampkap ,CV als het weer kouder wordt, verlichting, drinkwater- en afvoerpompjes , diverse ladertjes enz ; moeilijk te berekenen hoeveel we nu eigenlijk verbruiken ...
wasmachine, droogkast en strijkijzer krijgen enkel spanning via de generator (5kVA)
Wanneer we dus aan boord zijn in onze thuishaven hangen we aan de walstroom (10A). Dan hangen alle verbruikers rechtstreeks aan de walstroom (automatische schakeling met relais ; prioriteit voor de generator, dan walstroom, dan omvormer). Die zonnepanelen doen dus eigenlijk niet veel op onze ligplaats, op walstroom staat nl ook de acculader altijd bij .
Is het verstandig om de walstroom enkel te laten dienen om de accu's op peil te houden en alle 'gewone' verbruikers via de omvormer te laten gaan ?
Moet haalbaar zijn om dan via een schakeling bij lage accuspanning (wanneer bvb de zonnepanelen minder leveren dan het dagverbruik) de acculader te laten opstarten.
Maar ; dan ga ik de accu's ook weer meer belasten en de levensduur daarvan (danig?) inkorten ?
Wat is nu verstandig ; blijven rekeningen van walstroom betalen of toch van die zon meer gebruik maken en dan bvb nog 2 panelen bij plaatsen om ook in voor- en najaar voldoende van de zon te gebruiken???
Wie heeft daar ervaring mee of wil daar zijn licht eens over laten schijnen ?
;-D
thanks !
groetjes, Dirk en Lieve
electriciteit aan boord
Moderators: sailor wim, frank
Re: electriciteit aan boord
Het uitzetten en interen op je accu, om hem vervolgens weer te laden gaat ten koste van het aantal cycli wat een accu kan doen.
Dus ja, de levensduur.
Ik ben niet zo bekend met de mogelijkheden van de genoemde merken, maar als er iets van een intelligent laadproces wordt uitgevoerd kun je wellicht wat schuiven met spanningen.
Door de MPPT wat op te halen in spanning en de MV wat te laten zakken kun je forceren dat bij benodigd (na)laden eerst de MPPT aan de beurt komt.
Bij bulk laden werken ze samen, op het moment dat de absorptiespanning van de MV wordt bereikt zal deze stoppen met laden, de MPPT gaat hier verder.
Indien je boordnet vanwege verbruik weer onder de absorptiespanning van de MV komt gaat hij weer meedoen.
Resultaat is dus dat je maximaal gebruik maakt van de zonne-energie.
Maar nogmaals, ik weet niet of jouw apparatuur is ingericht om dergelijke tweaks uit te halen.
Ik ben meer van de blauwe kastjes.
Wim (sailor wim) kan je precies vertellen hoe dit in de praktijk werkt!
Aquanaut
Dus ja, de levensduur.
Ik ben niet zo bekend met de mogelijkheden van de genoemde merken, maar als er iets van een intelligent laadproces wordt uitgevoerd kun je wellicht wat schuiven met spanningen.
Door de MPPT wat op te halen in spanning en de MV wat te laten zakken kun je forceren dat bij benodigd (na)laden eerst de MPPT aan de beurt komt.
Bij bulk laden werken ze samen, op het moment dat de absorptiespanning van de MV wordt bereikt zal deze stoppen met laden, de MPPT gaat hier verder.
Indien je boordnet vanwege verbruik weer onder de absorptiespanning van de MV komt gaat hij weer meedoen.
Resultaat is dus dat je maximaal gebruik maakt van de zonne-energie.
Maar nogmaals, ik weet niet of jouw apparatuur is ingericht om dergelijke tweaks uit te halen.
Ik ben meer van de blauwe kastjes.
Wim (sailor wim) kan je precies vertellen hoe dit in de praktijk werkt!
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Ik stelde die vraag ook aan Navex in Antwerpen, die hebben de mastervolt apparaten geleverd destijds ;
"Door gebruik te maken van een BattMan Lite kan je vb de lader inschakelen wanneer de batterijen onder 50% ladingstoestand komen, en uitschakelen wanneer ze op 80% zijn. Als je dezelfde functies wil, maar ook uitlezing van vb je batterijlader kan je ook een MasterShunt combineren met een Masterview Easy paneel.
Let wel dat je met dit soort systemen ook je batterijen gaat belasten, en dus de levensduur ervan gaat afnemen.
Levensduur wordt uitgedrukt in jaren mbt chemische levensduur, daarnaast kan een batterij ook maar een beperkt aantal laad- en ontlaadcycli doen (zoals een motor verslijt door de km). Als het hier om klassieke “natte” semi tractie batterijen gaat, is dit ongeveer 4 jaar en 150 cycli. Dit wil zeggen dat, na 4 jaar en/of 150 keer ontladen van de batterij tot 100% en opnieuw opladen, deze ongeveer 20% capaciteit verloren is. Technisch gezien is de batterij dan aan vervanging toe, de meeste mensen wachten helaas tot de batterij defect is om ze te vervangen, met alle risico’s vandien. Jij gaat hier de batterij vb elke nacht gedeeltelijk ontladen, dus de batterijen meer doen werken. De mate waarin dit een rol speelt, is afhankelijk van de diepte van ontlading, snelheid van lading, temperatuur, type batterij, …. Belangrijk is dat, wat je bespaart op je elektriciteitsrekening, meestal gecompenseerd wordt door slijtage van de batterij… Momenteel doen we deze oplossing enkel bij klanten die een Li-Ion batterij aan boord hebben gezien de hoge cyclische bestendigheid (2000-3000 cycli)."
Een eerlijk antwoord vind ik , dus ik zal nog maar gewoon walstroom betalen ipv te investeren en op de zon te rekenen...
dank voor het meedenken !!
groetjes, Dirk
"Door gebruik te maken van een BattMan Lite kan je vb de lader inschakelen wanneer de batterijen onder 50% ladingstoestand komen, en uitschakelen wanneer ze op 80% zijn. Als je dezelfde functies wil, maar ook uitlezing van vb je batterijlader kan je ook een MasterShunt combineren met een Masterview Easy paneel.
Let wel dat je met dit soort systemen ook je batterijen gaat belasten, en dus de levensduur ervan gaat afnemen.
Levensduur wordt uitgedrukt in jaren mbt chemische levensduur, daarnaast kan een batterij ook maar een beperkt aantal laad- en ontlaadcycli doen (zoals een motor verslijt door de km). Als het hier om klassieke “natte” semi tractie batterijen gaat, is dit ongeveer 4 jaar en 150 cycli. Dit wil zeggen dat, na 4 jaar en/of 150 keer ontladen van de batterij tot 100% en opnieuw opladen, deze ongeveer 20% capaciteit verloren is. Technisch gezien is de batterij dan aan vervanging toe, de meeste mensen wachten helaas tot de batterij defect is om ze te vervangen, met alle risico’s vandien. Jij gaat hier de batterij vb elke nacht gedeeltelijk ontladen, dus de batterijen meer doen werken. De mate waarin dit een rol speelt, is afhankelijk van de diepte van ontlading, snelheid van lading, temperatuur, type batterij, …. Belangrijk is dat, wat je bespaart op je elektriciteitsrekening, meestal gecompenseerd wordt door slijtage van de batterij… Momenteel doen we deze oplossing enkel bij klanten die een Li-Ion batterij aan boord hebben gezien de hoge cyclische bestendigheid (2000-3000 cycli)."
Een eerlijk antwoord vind ik , dus ik zal nog maar gewoon walstroom betalen ipv te investeren en op de zon te rekenen...
dank voor het meedenken !!
groetjes, Dirk
Aangezien de MV leverancier niet opteert om met de laadspanningen te schuiven zal dit met jouw apparatuur waarschijnlijk niet kunnen.
Dat is jammer want het werkt echt super, en haalt het maximale uit je zonnepanelen zonder afbreuk te doen aan de levensduur van je accu's.
Aquanaut
Dat is jammer want het werkt echt super, en haalt het maximale uit je zonnepanelen zonder afbreuk te doen aan de levensduur van je accu's.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- sailor wim
Hoi Dirk,
Als je de Wodan als woning gebruikt gebruikt schakel dan over op walstroom.
Het gelijke verbruik moet je thuis ook betalen.
Maar als je voldoende panelen op de boot zou hebben met een eigen omvormer zou dat wel helpen om de walstroom kosten te verlagen.
Op de ijtunnel werkt de Victron MPPT regelaar wel en helpt mee als de zon schijnt.
Gr Wim
Als je de Wodan als woning gebruikt gebruikt schakel dan over op walstroom.
Het gelijke verbruik moet je thuis ook betalen.
Maar als je voldoende panelen op de boot zou hebben met een eigen omvormer zou dat wel helpen om de walstroom kosten te verlagen.
Op de ijtunnel werkt de Victron MPPT regelaar wel en helpt mee als de zon schijnt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?