Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Mikkerdemak

Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Bericht door Mikkerdemak »

Op een ruim 50 jaar oud plezierjacht met kielkoeling is een nieuw bronzen achterglijlager en gland geplaatst.
Verder zit aan de schroefas een axiaal stuwlager en een homokineet.
3 ringen vetkoord geplaatst.
De drukplaat voor het vetkoord hebben we even aangedraaid, de schroef met de hand heen en weer gedaan, en toen weer los gezet.
Na de montage was op de kant de schroef met de hand zeer zwaar rond te draaien, ondanks dat de schroefaspijp vol met vet zat.

In het water de DAF 575 in zijn vooruit enkele uren stationair laten draaien.
Op de schroefaspijp staat een vetpomp zijn best te doen.
Ook in het gland zelf persten we met een losse vetspuit telkens wat vet.
Ondanks dat al, wordt het gland meer dan 70 graden.

Normaal gesproken mag een gland niet warmer worden dan handwarm (30-38 graden).
Is er iemand met enig idee, wat de oorzaak kan zijn dat het nieuwe gland de maximale meetmogelijkheid (70 graden)van de temperatuurmeters voorbij blijft gaan?
Elk (absurd) idee is welkom.
Wij snappen het niet meer.
Elk mogelijke oplossing zou goud waard zijn.
Beter wat schrijven in de vetkuil dan continu verblijven in je zandkuil
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Nieuw vetgesmeerd gland wordt meer dan 70 graden

Bericht door quichot »

Één ding staat vast: het is wrijvingswarmte. Dus de as draait niet voldoende vrij in het lager.
Dat kan drie oorzaken hebben: de pakkingdrukker staat te strak, het lager staat niet 100% in lijn met de as waardoor deze wringt, of de bronzen bus heeft binnenwerks te weinig tolerantie, bijv. als deze te precies op de asmaat is gedraaid.
Nu moet ieder nieuw lager inlopen, maar 70c is te heet.
Bij nieuw vetkoord is het zo dat je die de eerste paar dagen niet te strak moet aandraaien. Dat mag voor je gevoel best wat slap aanvoelen. Je moet het lager de kans geven wat vet tussen koord en bus te werken. In die inloopperiode mag er ook best wat water lekken binnen, Bakje eronder.
Dat uitlijnen zal je moeten checken. Die homokineet is daarvoor geen garantie, die heeft een andere taak.
Mijn gok zou zijn een te strakke bronzen bus. Brons, net als aluminium, glijdt zonder een vetfilmpje heel slecht. Als dat de oorzaak is zal de wrijving in de loop van de tijd vanzelf moeten afnemen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Mikkerdemak

Merci Quichot voor je meedenken.
Ik zal vanmiddag de vetkoordaandrukker eens helemaal los zetten om te zien of dat al wat scheelt.
Zelf heb ik ook het vermoeden dat de bronzen bus nogal strak is aangemeten.
Die moet dus inslijten waarna de wrijvingstemperatuur zou moeten afnemen.
Na hoeveel uur zou dat de temperatuur terug brengen tot handwarm?
Het heeft inmiddels al een uur of 10 rustig gedraaid.
Of moet ik een tijdje stevig doorvaren en de meer dan 70 graden voor lief nemen?
Kan daardoor iets kapot gaan?
En, waar blijft de rommel dan wat er uit slijt?
Gaat die rommel niet als slijpmiddel werken en het lager (te) ruim maken?
Ik krijg steeds meer vragen.
buggyrene
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Bericht door buggyrene »

Teveel vet inpompen leidt ook tot temperatuur verhoging, een tijdje laten indraaien, met gland los, in laten lopen en het gland een iets laten lekken.
Als de temp. dan stabiel is, het gland aandraaien tot een drupje per uur ongeveer.

Tip: zet een buitentemperatuurvoeler op het gland (te krijgen bij Gamma, Action, enz), zo kun je altijd zien wat de temp. van het gland is.
Succes.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Allemaal heel goeie adviezen maar het is zo klaar als een klontje dat er iets fout zit, als de schroef met de hand zwaar te draaien is is er iets fout,de schroefas moet binnen met de hand gewoon goed te draaien zijn anders staat hij te strak aangedraaid of de passsing is te strak.
Als hij na 10 uur nog niet licht is gaan lopen is er echt iets fout lijkt mij
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
paul

Bericht door paul »

Dat even stevig doorvaren zou ik zeker niet doen,stel dat er iets gaat vreten,dan zijn de rapen gaar.
Kan je ook voele waar de warmte begint?
Waarschijnlijk moeilijk bereikbaar?
Gr Paul.
sambeek

Bericht door sambeek »

Bij mij in de haven had iemand nagenoeg de zelfde problemen.
De beste man had een diesel motor er in gezet alles vervangen betreffende de aandrijving.
Dat wil zeggen zijn schroef aangepast op motorvermogen een stuwdruk lager geplaatst .
Nieuwe vetkoorden nieuwe voor en achterlager. Echter de bestaande as heeft ie behouden.
Van alles en nog wat geprobeerd.
Nu bleek na een tijdje dat het probleem afkomstig was van zijn oude as.
na plaatsen nieuw as, was het probleem over. Oude as was een beetje ingevreten en er bleek wat
slijpsel/roestvorming tussen achterlager en oude as.
Ondanks het slijpsel, was de as goed rond te draaien met de hand.
groet Terpstra / SAMBEEK
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Doe wat Rene schrijft moeren los zet er wel een kontra moer op dan kan er niets aflopen en even wachten met vetpompen
Succes
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
JanSr

Bericht door JanSr »

Naast alle goed aanwijzingen toch ook maar even deze: viewtopic.php?f=5&t=1823#p28281
Je bent nou toch bezig....
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

sambeek schreef: Nieuwe vetkoorden nieuwe voor en achterlager. Echter de bestaande as heeft ie behouden.
Van alles en nog wat geprobeerd.
Nu bleek na een tijdje dat het probleem afkomstig was van zijn oude as.
De bestaande as en de oude lagerbus zijn in de loop der jaren op elkaar ingesleten. Dat leidt ertoe dat de bestaande as niet overal meer de oorspronkelijke diameter heeft. Als de nieuwe bus is gedraaid op basis van een meting op een ingesleten stukje as, dan is de bus te krap voor het niet-ingesleten deel. Dan zou de oorzaak kunnen zijn.
Met schippersgroet,
Guido
Mikkerdemak

Vervolg:
De schroefas is inmiddels wel binnen met de hand rond te draaien dus er zit hoopgevende slijtage beweging in.
In het weekend toch maar weer met een slakkengangetje gaan varen.
De 2 moeren van de drukplaat voor het vetkoord ruim een cm los gedraaid.
Een extra voeler van een tempmetertje die hoger kon meten dan 70 gr. op het gland geplaatst.
Na een uur varen het anker uitgegooid. De temp bleef maar oplopen en een stand van 83 gr is verre van handwarm.
Toen alles weer wat was afgekoeld en ook de goedkopere binnen-buiten-tempmeters (max.70gr) weer rond de 50 gr stonden hebben we het laatste stukje naar de haven gedaan.
Vandaag een stuk gevaren met de monteur van het gland.
Na een klein uur hadden we weer een behoorlijk heet gland en de boot maar aangemeerd.
Met het schip daarna aan de touwen, de motor in zijn vooruit laten draaien en een ventilator richting het gland geplaatst.
De professionele monteur (vaart o.a. op slepers en repareert veel scheepsmotoren) verwacht dat het na een tijd inslijten of -het zich zetten- toch wel een niet warmer dan handwarm wordend gland zal worden. Hoeveel uur zoiets vermoedelijk zou gaan duren, kon hij mij niet zeggen.
Afwachten of er morgen verbetering te zien is of dat ik het nieuwe varen voortaan beter met lashandschoenen kan ondergaan.

Wat betreft het gebruik van de oorspronkelijke schroefas het volgende:
De as vertoont geen roest maar was wel wat ingesleten op de plekken waar het achterlager en het oorspronkelijke gland zaten.
Naast die plekken zag de as er nog prima uit.
Voor wat betreft het achterlager, er zit nu een langer bronzen achterlager in (is nu 115mm), die links en rechts over het ingesleten deel steekt en zodoende op de gladde delen van de schroefas komt.
Ook het gland is met een tussenstuk iets naar binnen verplaatst zodat dat ook een schoon stuk schroefas ondersteund.
Lijkt mij allemaal goed.
Blijft dus over dat het schroefasgat in het gland mogelijk wat krap is bemeten (maar de schroefas is nu wel handmatig gemakkelijk rond te draaien),
of dat het gland toch niet helemaal in lijn staat (Hoe kan je die eventuele paar tiende mm controleren/herstellen).
Waar de huidige wrijvingswarmte vandaan kan komen blijft voor mij een raadsel.

Ook de montage van een slang en de afsluitring tegen vetverlies bij het achterlager gaf bij mij de voorkeur.
Helaas is dat niet doorgegaan omdat de schroef er eerder op zat dan ik verwachtte.
Maar goed, dat heeft geen invloed op de temperatuur van het gland.

Bedankt alvast voor alle suggesties.
Het geeft je wat houvast.
Ik houd jullie op de hoogte.
Nieuwe ideeën blijven welkom want het gland loopt nog steeds heet.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Wat je nog kan proberen is de schroefas loskoppelen van de keerkoppeling en dan kijken of hij goed in lijn staat
Als hij goed in lijn staat moet de flens die tegen de keerkoppeling zit er zondermeer exact tegen aan schuiven zonder te wringen
Als de as los is van de koppeling en hij draait dan lichter dan is het duidelijk dat de as niet in lijn staat
De as moet echt heel makkelijk draaien, bij mij draait hij zelfs een heelkein beetje als de boot in zijn vrij staat.
Als hij zo heet wordt heeft hij echt wel heel veel weerstand dat kan niet anders.
Succes met het proberen
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

De Stoere schreef:Wat je nog kan proberen is de schroefas loskoppelen van de keerkoppeling en dan kijken of hij goed in lijn staat
Als hij goed in lijn staat moet de flens die tegen de keerkoppeling zit er zondermeer exact tegen aan schuiven zonder te wringen
Op zich klopt dat, maar alleen als de schroefas niet te lang en te zwaar is. Anders gaat hij aan de flenskant een beetje doorhangen, en lijkt het of hij niet in lijn staat. Je zou de as achter de flens op een blok hout met een ingevette holte kunnen laten rusten als een soort tijdelijk lager, en dan kijken in welke positie van dat blok de as het soepelst ronddraait. Dat moet bij iets ontspannen pakkingdrukker (helemaal los hoeft nou ook weer niet) inderdaad makkelijk met het handje kunnen. Dan weet je of de uitlijning moet worden aangepast, of, als de as moeilijk tornbaar blijft, toch de gland ergens wringt.
Die bronsverbusde buitengland, zijn de moeren daarvan even strak aangetrokken? M.a.w. is die soms een beetje scheluw gemonteerd?
Tot slot -ik bedenk ook maar wat- : kan het zijn dat de as te lang is om zonder tussenlager te worden gemonteerd. In dat geval draait de as met de hand wel soepel rond, maar als de schroef flink duwt wordt de as een beetje bol geduwd waardoor hij toch in de gland wringt.
Met schippersgroet,
Guido
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

Als je een nieuwe gland naar het eind van de draad draait bestaat de kans dat deze een beetje uit lijn komt. De losse pakkingdrukker gaar dan een klein beetje vreten. Dat kan ook komen omdat de pakkingdrukkers niet geheel symmetisch zijn. Sommige motorinbouwers draaien daarom de pakkingdrukker 0,1 tot zelf 1mm uit zodat dat deze niet kan schranken. Ik heb zelf ook wel na werfbeurten hete glands gehad omdat ik er gewoon teveel vet in gedaan had. Het vet genereerd dan wrijving tov elkaar en komt kokend het gland uit. Dan is meestal het probleem ook opgelost. Je hebt nl water nodig om de wrijvingswarmte af te voeren.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Mikkerdemak

Reactie:
Sambeek schreef:
- Van alles en nog wat geprobeerd.
- Nu bleek na een tijdje dat het probleem afkomstig was van zijn oude as.
- na plaatsen nieuw as, was het probleem over. Oude as was een ...

Dan vraag ik me af:
Waaruit bleek dat het probleem afkomstig was van de oude schroefas?
Wat waren er voor specifieke signalen die wezen op een blijkbaar niet meer deugdelijke schroefas?
Het heet worden kan meerdere oorzaken hebben.
Dat de oude as (mogelijk te veel) was ingevreten, hadden ze voor (her)montage al kunnen zien maar blijkbaar vonden ze dat aanvankelijk acceptabel.
Zodra de oude schroefas gemonteerd zit, kan je de ingevreten stukken niet meer zien.
Dus hoe kwamen ze op het idee van dan toch maar een nieuwe schroefas?
Na het vervangen van de oude ingesleten schroefas door een niet ingesleten nieuwe, zou je verwachten dat het schroefasgat in het gland te krap is.
Ik vermoed dat ze het gat voor de nieuwe as in het gland wat ruimer opgehoond hebben of iets dergelijks, en alles eventueel weer opnieuw hebben uitgelijnd.
De monteurs hadden natuurlijk al lang een vermoeden waar de schoen was gaan wringen en konden dat met een smoes bij herplaatsing corrigeren.
Of mis ik wat in deze analyse?
Plaats reactie