Zonnepanelen en Argo Fet?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Zonnepanelen en Argo Fet?

Bericht door Eduard »

De leverancier van mijn zonnepanelen (de Amperewinkel)kon de vraag niet beantwoorden. Ik heb twee zonnepanelen met een MPPT-regelaar geïnstalleerd en nu vroeg ik me af of ik die op mijn Victron Argo Fet voor drie 24 volt accu-banken (start-accu, huishoud-accu en boegschroef-accu) kan aansluiten als daar ook de dynamo op is aangesloten. Zo zou ik, bij een dag of meer niet varen, toch alle accu's kunnen laden, of 'botst' dit met elkaar.
Een tweede vraag betreft het loskoppelen van de panelen. Aangezien ik een afbreekbaar stuurhuis heb en bij mooi weer graag 'buiten' sta wil ik de twee delen van het dak waar een paneel op zit op het kajuitdak leggen. Daarvoor moet zowel de verbinding tussen paneel 1 en 2 als de verbinding tussen de complete set worden losgekoppeld en weer worden aangesloten als het geheel op het kajuitdak ligt. Bij de installatievoorschriften staat uitdrukkelijk vermeld dat je eerst de accu met de regelaar moet verbinden en daarna pas de zonnepanelen met de regelaar. Volgens de leverancier kan los- en weer aankoppelen zonder problemen. Is dat zo? Of is het beter een bepaalde volgorde aan te houden, bv eerst de kabel van de beide panelen naar de regelaar los en dan pas de kabel die de panelen onderling verbindt en in omgekeerde volgorde bij het weer aansluiten?
Groet, Eduard
Marie Christina

Re: Zonnepanelen en Argo Fet?

Bericht door Marie Christina »

Hoe het technisch gezien gedaan is weet ik ook niet, maar mijn accu 's worden in principe met de panelen geladen, als de motor draait met de dynamo, en met walstroom (victron lader) in de havens.
Hoef ik niets aan te doen.
Gaat automatisch.

Dus,ja hoor, dat kan zeker.
Het verbaast me een beetje dat je leverancier dit niet weet.
Volgens mij wil iedereen het op deze manier.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Ja, ik vond het ook vreemd maar hij zei dat hij dacht dat het wel kon maar dat hij Victron niet verkocht, er dus het fijne niet van wist en dat ik het bij Victron moest na vragen. Als ik walstroom heb, heb ik twee losse acculaders, 1 van Victron Blue Power 24/5 en een Ctec Multi XT 14000 24v die ik tot nu toe verdeelde over de drie accubanken. De Argo Fet en de zonnepanelen heb ik nog maar net geïnstalleerd. Is het overigens bij zo'n Argo Fet zo dat accubank 1 eerst wordt geladen, dan 2 en tot slot 3 ?
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Voor specifieke vragen over de Argo Fet moet je je tot de leverancier wenden, of tot forumlid Aquanaut, die weet van de hoed en de rand.
De volgorde bij het ontkoppelen van de panelen om je stuurhut af te breken weet ik wel: absoluut éérst de panelen van de regelaar loskoppelen. Zijn die eenmaal afgekoppeld, dan kan je de panelen van elkaar loskoppelen. De verbinding tussen regelaar en accu's hoef je volgens mij niet los te nemen, de regelaar krijgt immers ook geen stroom meer als het nacht is, maar het kan geen kwaad ook daar zekerheid over te verkrijgen.
In mijn handleiding wordt verder aangeraden de panelen tijdens aan- en afkoppelen te bedekken met een doek o.i.d., om de laadspanning tijdens aan- en afkoppelen laag te houden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina

Inderdaad, Eduard, hiervoor moet je bij Aquanaut zijn.
Dit is een kolfje naar zijn hand.
Voor mij werd het bij je vervolgvraag al te technisch.
Ik weet alleen dat dat allemaal bij mij wel automatisch gebeurt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
stevedem

Bericht door stevedem »

Diezelfde vraag heb ik aquanaut ook al eens gesteld.
Maar helaas is dat niet mogelijk..
Ik had hetzelfde idee als jij..

En je 2de vraag,
Ja dat kan.
Je mppt moet altijd eerst accuspanning zien.
Panelen loskoppelen kan dus gewoon
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Marie Christina

stevedem schreef:Diezelfde vraag heb ik aquanaut ook al eens gesteld.
:?:
Hoe kan het dan dat ik het heb?
Of heb ik het niet?
Dat ik het denk dat ik het heb?
Ik hoef in elk geval nooit wat te schakelen, of wat ook.

Laatst had ik de huishoudaccu's voor van alles en nog wat gebruikt.
Kreeg "Low Battery" alarm op de lader.
Er zat nog 11,4 V in.
Ik startte de motor en een paar tellen later sond hij al op 12,4 en nog even later op 13.8.
Dat betekent mijns inziens dat de dynamo erop stond te laden, want dat kunnen mijn paneeltjes nooit.
Daar leveren ze veel te weinig stroom voor.
Eduard

Bericht door Eduard »

Aquanaut is met vakantie, dus die kan ik even niet storen. Ik wacht dus maar even met het aansluiten van de panelen op de argo fet. Maar nu een andere vraag. Als ik mijn 3 accubanken op de drie verschillende uitgangen van de argo fet aansluit (1 naar startaccu, 2 naar huishoudaccu en 3 naar boegschroefaccu) en de dynamo op de argo fet ingang, kan ik dan de uitgang van de MPPT-regelaar met de huishoudaccu verbinden zodat die zowel door de panelen als door de dynamo opgeladen wordt? Levert het problemen op als de motor draait en dus de dynamo de huishoudaccu laadt en tegelijkertijd de zonnepanelen de huishoudaccu ook laadt?
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Eduard de huishoudaccu's laden met de panelen en dynamo gaat prima,
Wat betreft de argofet dat weet ik niet precies want volgens mij regelt de argofet de volgorde.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Eduard schreef: kan ik dan de uitgang van de MPPT-regelaar met de huishoudaccu verbinden zodat die zowel door de panelen als door de dynamo opgeladen wordt? Levert het problemen op als de motor draait en dus de dynamo de huishoudaccu laadt en tegelijkertijd de zonnepanelen de huishoudaccu ook laadt?
Exact die vraag heb ik Aquanaut gesteld vóór hij met vakantie ging, en het antwoord was: Ja, dat kan.
Als de dynamo er meer inpompt dan de zonnepanelen, zal de mppt-regelaar 'denken' dat de accu's vol zijn, en gaat dan over in de druppellaadmodus.

Marks antwoord hieronder:

Goedemorgen Guido,

De laders kunnen gewoon samenwerken, geen probleem.
Ga er wel van uit dat de DC/DC converter zich nergens van aan trekt en gewoon buffert.
Dit zou als gevolg kunnen hebben dat indien de spanning vanaf de DC/DC converter hoger wordt gezet als de absorptiespanning van de solar lader, deze stopt met laden.
In de praktijk komt dit niet voor, de absorptiespanning van de MPPT ligt op 14,4 en de DC/DC converter staat standaard op 13,2V

Door dit spanningsverschil weet je zeker dat het volledige zonne-energie vermogen wordt gebruikt, ook tijdens het bijladen vanuit de DC/DC converter.

Groet, Mark
En... vragen staat vrij hoor :D
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
stevedem

Bericht door stevedem »

Marie Christina schreef:
stevedem schreef:Diezelfde vraag heb ik aquanaut ook al eens gesteld.
:?:
Hoe kan het dan dat ik het heb?
Of heb ik het niet?
Dat ik het denk dat ik het heb?
Ik hoef in elk geval nooit wat te schakelen, of wat ook.

Laatst had ik de huishoudaccu's voor van alles en nog wat gebruikt.
Kreeg "Low Battery" alarm op de lader.
Er zat nog 11,4 V in.
Ik startte de motor en een paar tellen later sond hij al op 12,4 en nog even later op 13.8.
Dat betekent mijns inziens dat de dynamo erop stond te laden, want dat kunnen mijn paneeltjes nooit.
Daar leveren ze veel te weinig stroom voor.

Ik denk dat het bij jou dan toch iets anders steekt.
Ik heb een argofet 200-3 voor 3 banken
Ik wilde ook de start en boegschroef laden via de panelen maar dat gaat niet via de argofet... dat kon dus niet.
De mppt regelaar ziet door de argofet de verschillende accu spanningen niet en weet dus niet welke laadmodus die moet afgeven.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Marie Christina

Ja, ik denk dat dat het dan is.
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Inmiddels weer terug van vakantie....en vraag deels beantwoord aan Eduard via PB.
Om alle onduidelijkheid weg te nemen:

Een Victron MPPT kan niet laden via een diode brug of Fet brug, zoals Steve opmerkt moet de regelaar spanning op de uitgang hebben om te bepalen welke laadstrategie hij gaat volgen.
De diodebrug of Fet blokkeert retour spanning dus de regelaar weet niet wat hij moet doen.
Eduard vraagt verder of de MPPT dan een de uitgang van de Fetbrug mag, met het risico dat dynamo (of lader) en MPPT gelijktijdig staan te laden.
Dat kan dus weer wel, geregelde laders kunnen gewoon parallel naast elkaar werken.
Door het schuiven met spanningen (indien mogelijk) kun je zelfs bepalen welke lader wanneer moet laden.
Zo kun je bijvoorbeeld je wal-lader iets laten zakken en de MPPT iets opkrikken om te forceren dat de zonnepanelen blijven werken voor wat ze kunnen, ook als de wal-lader aan staat.
Dynamo's en (zoals bij Guido) DC/DC laders trekken zich (helaas)niets van andere laders aan en pompen altijd.
Bedenk voor jezelf het volgende, stoom is net als water, het stroomt naar het laagste niveau (potentiaal) en zal altijd proberen te vereffenen.
Een geregelde lader probeert met als zijn beschikbare vermogen de ingestelde absorptie spanning te bereiken, als dit is gelukt eindigt de bulk fase en gaat de absorptieperiode in, hierbij zal en uiteindelijk 1 lader het werk afmaken (degene met de hoogst ingestelde absorptiespanning)
Als het vermogen van die lader niet toereikend is voor het verbruik zal de spanning zakken waarop de lager ingestelde lader weer mee gaat doen.

Its that simple.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
paure nesci

Bericht door paure nesci »

Ik heb dit draadje een tijdje gevolgd omdat ik min of meer dezelfde situatie heb aan boord, en ik moet zeggen, de uitleg van Aquanaut is SUPERDUIDELIJK ! hulde !
simple as that ! :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter

Bericht door wrotter »

bij mij zitten de zonnepanelen via de bijbehorende regelaars aangesloten op de huishoud accus .
van de dynamo gaat het naar de agro fed deze verdeeld het naar huishoud,start en boegsroef accu .
in de winter periode sluit ik een brugetje aan op de drie uitgangen van de fed zodat door de zonnepanelen alle accus op peil worden gehouden .
UITERAART niet vergeten dat bruggetje er af te halen voor je de motor gaat laten lopen .
groet wout.
Plaats reactie