victron omvormer storing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Peter-J

victron omvormer storing

Bericht door Peter-J »

Mijn victron omvormer 24v/350watt geeft na enige tijd een continue rood ledje. Volgens boekje is dit overbelasting of iets anders. Aangezien er alleen een koelkast van 60 watt op staat lijkt overbelasting uitgesloten. Ook wordt er in het boekje gesproken over cosf. Heeft iemand daar ervaring mee? Een koelkastmotor lijkt mij redelijk ohms en een condensator als aanloop C. Dus volgens mij moet dit prima kunnen. Iemand een oplossing of ervaring hiermee?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: victron omvormer storing

Bericht door Richard van den Berg »

Kijk eens of je de stroom kan meten als de koelkast compressor aan is. Als dat meer dan 1,5 A is, weet je de oorzaak. Draaistroommotoren zijn verre van ohms. De condensator is om de motor te starten - zorgt voor de draai, niet voor compensatie.
Groeten,

Richard

mijn boot
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Hoi richard. Bedankt voor je reactie. Ik zal gaan proberen te meten. Dat de condensator voor het aanlopen is dat begrijp ik.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Peter mogelijk een temperatuur probleem een poosje uitschakelen dus ook op de omvormer zelf de knop op neutraal en na een uurtje weer aan succes, Willem.
Afbeelding
wrotter

Bericht door wrotter »

heb kort geleden van ingewijden gehoord dat de nieuwere generatie omvormers slecht tegen vocht kunnen ,waardoor je storingen krijgt ,
de reparateurs hebben heel wat staan.
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Temperatuur en vocht lijkt mij onwaarschijnlijk. De omvormer doet het snachts ook af en toe in storing vallen. Vocht evenmin aanwezig. Ga morgen stroom meten van de koelkast!
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Ik heb de oorzaak gevonden! De koelkast het af en toe moeite met aanlopen. Op dat moment trekt hij via de omvormer ongeveer 2,3 A. Dit accepteert de omvormer natuurlijk niet en gaat in storing.

Ik ga nu proberen om een nieuwe condensator te scoren en die vervangen. Hopen dat hij de boosdoener is van het slecht opstarten.

Wordt vervolgd!

Ps. Het is heerlijk op vinkenveen op dit moment!
hans-tjalk

Bericht door hans-tjalk »

Kan het zijn dat je een gemodificeerde sinus omvormer gebruikt? Dus geen sinus omvormer...
Dan kan het goed zijn dat je koelkast ook niet zo blij is van de omvormer.
Peter-J

Bericht door Peter-J »

Pure sinus staat er oo. En van het bekende blauwe merk. Moet haast goed zijn toch. Tot nu toe gaat het nog steeds. Geef de koelkast nog steeds de schuld hoor
hans-tjalk

Bericht door hans-tjalk »

blauw en puur....dan is ut goed he? ;-)

Kortom, stoute koelkast...
douane

Bericht door douane »

Hier ook een versie van 350 watt gehad maar die wil dus mooi de koelkast niet trekken de opstart piek is veel te hoog :roll: heb daarna de versie van 850 watt gekocht dat ging prima. nu heb ik eentje met lader van 3000 watt
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Beetje laat met reactie, maar kijk in zomermaanden maar 1x per maand of zo.
Maar, ook ik heb een 350 watt sinus omvormer, ook zo' n mooie blauwe
Ik heb ook een huis tuin en keuken koelkast.
Meestal geen probleem, maar ook gaat bij mj soms de omvormer in storing omdat de compressor soms niet lekker aan de gang wil.
Kan komen omdat de kk niet altijd even stilstaat doer bv schommeling of trilling.
Bij mij gebeur het meestal alleen snacht.
Dus ik kijk smorgens altijd ff ofdat ie niet gestoord is :mrgreen:

Maar ook hier gaat dus de aparte kk omvormer en de grote gem.sinus eruit, en worden vervange door één omvormer van 2000Watt. Zijn we gelijk van alle probleempes af.

Groet
Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie